Gå til innhold

Jobb med høy lønn!


j0rgen^^

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sterkt varierende, men sjelden særlig dårlig. Antageligvis ikke voldsomt høy hvis det er lønningspotensialet som er grunnen til valget – og så må en jo også huske at det er de flinkeste som får jobb i de gode advokatfirmaene, og de ivrigste av disse som ender opp på topp – de middelmådige blir kastet ut. Det jeg prøver å si er at «hva vil jeg tjene som partner i et stort advokatfirma?» er feil spørsmål – spør deg selv heller om du klarer å komme dit.

Endret av Euklid
Lenke til kommentar

jeg har søkt byggfag på en skole :/ men tror ikke dette er noe for meg! :( så da blir det jo bare et bortkastet skoleår!

 

den linjen jeg kunne tenke meg er teknikk og industriell produksjon :)

 

hadde lenge tenkt å ha den på første valge mitt, men så ombestemmte jeg meg vet faen ikke hvorfor jeg gjore det men :cry:

 

jeg har jo også søkt på en annen skole men jeg tok byggfag på første der å jævli domt! men jeg har teknikk og industriell produksjon på andre valget da :innocent: er det noen stor sjanse for å kom inn på teknikk og industriell produksjon da eller?

Lenke til kommentar

Sånn ca hvor høy lønn får en advokat i privat selskap som har jobbet noen år, og kanskje blitt partner?

Alt fra omkring 1mill til 10-12mill. Det varierer voldsomt. Kapital hadde en større artikkel om hva partnere i de større advokatfirmaene i Norge tjente i gjennomsnitt i hvert enkelt firma. Det varierte etter som jeg husker fra 2-7mill. Dette er da gjennomsnittslønna til partnerne i de større firmaene.

 

Du kan jobbe i et mindre firma og fremdeles tjene et par millioner i året også, så man er ikke nødt til å havne i et stort og kjent firma for å tjene godt.

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar

er det mulig å få endret det? det jeg har sett er at fristen for å søke går ut 1 mars, men hviss det er mulig da som du sier det kanskje er.

da kan jeg bare slette første ønske mitt på den private skolen da eller? pluss 1 øsnke på byggfag?

 

pluss at jeg sletter første ønsket mitt på den offentlige skolen men beholder 2 ønsket mitt? hadde blitt meget fornøgd om dette hadde gått :dribble:

Lenke til kommentar

Jeg lurer ikke fordi jeg er spesielt interessert i å bli advokat, jeg bare så gjennom tråden, så at noen nevnte dette yrket, og lurte på hva lønna var. Noen som har noe mer presist enn "nok"?

Det er vanskelig å si noe presist fordi variasjonen er stor. Det er forskjell på å være partner i et knøttfirma og å være det i et stort firma med forretningsadvokater. De som kommer seg mot toppen i sistnevnte ligger så godt som alltid på rett side av et par millioner, gjerne mer. Men her kan det ikke gjentas for ofte at dette er de unntakene – det blir som å spørre hvor mye makt politikere flest har, og så svare «Stoltenberg bestemmer jo en del!».

Lenke til kommentar

Og man har som regel rukket å bli gammel og grå før man blir tilbudt en partnerstilling, unntaket er dersom du har utrettet noe alldeles vidunderlig for firmaet sin del i yngre alder. Så vanligvis tar det sin tid å nå såpass høyt opp.

Tja, gammel og grå og gammel og grå, fru blom. Onkelen min var vel akkurat bikka førti da han ble partner i KPMG.

Lenke til kommentar

er det mulig å få endret det? det jeg har sett er at fristen for å søke går ut 1 mars, men hviss det er mulig da som du sier det kanskje er.

da kan jeg bare slette første ønske mitt på den private skolen da eller? pluss 1 øsnke på byggfag?

 

pluss at jeg sletter første ønsket mitt på den offentlige skolen men beholder 2 ønsket mitt? hadde blitt meget fornøgd om dette hadde gått :dribble:

Snakk med kontaktlæreren din om det.

Lenke til kommentar

Kommer veldig an på hva du jobber som, men begynnerlønningene er generelt ikke særlig høye sammenlignet med f.eks. sivilingeniører, til gjengjeld stiger lønningene raskere. En del har fastlønn et stykke under 400k, virkelig godt betalte i Norge tjener kanskje 6-700k første år all inclusive, er du særdeles lite opptatt av fritid og en real gluping kan du runde millionen første året.

 

Begynnerlønnen er uansett ganske uinteressant – de virkelige forskjellene kommer etter noen år (både forskjellen mellom smartinger som har en ordentlig utdannelse vs. de som hoppet av på veien og forskjellen mellom vellykede og middelmådige sivøker).

Lenke til kommentar

Kommer veldig an på hva du jobber som, men begynnerlønningene er generelt ikke særlig høye sammenlignet med f.eks. sivilingeniører, til gjengjeld stiger lønningene raskere. En del har fastlønn et stykke under 400k, virkelig godt betalte i Norge tjener kanskje 6-700k første år all inclusive, er du særdeles lite opptatt av fritid og en real gluping kan du runde millionen første året.

 

Begynnerlønnen er uansett ganske uinteressant – de virkelige forskjellene kommer etter noen år (både forskjellen mellom smartinger som har en ordentlig utdannelse vs. de som hoppet av på veien og forskjellen mellom vellykede og middelmådige sivøker).

Siviløkonomer og sivilingeniører har vel stort sett ca. samme startlønn i snitt, har de ikke? Forskjellene er relativt minimale, og det varierer over tid hvem som "vinner".

Lenke til kommentar

Veldig enig i at det er forskjellen innad i gruppene som er interessante, ikke forskjellene mellom gruppene. Mener å huske sivilingeniører hadde høyere startlønn enn siviløkonomer og lavere snittlønn for yrkesgruppene som helhet sist jeg sjekket statistikken, stemmer også bra med det jeg har hørt av tall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...