Gå til innhold

Jobb med høy lønn!


j0rgen^^

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Og så må ikke du glemme at for å bli lege trenger du 9 år utdanning, og 6 i snitt.

6 i snitt? Så høyt??

 

I fjor kom den siste inn på legestudie med 5.32 i snitt og 4 realfagspoeng (i Tromsø), og selv om det skulle gå litt opp i år trenger man definitivt ikke "6 i snitt" for å bli lege. Ikke minst tar mange medisinutdannelsen i utlandet.

 

Får håpe du tuller?

Har lenge hatt lyst til å blitt lege, men ettersom jeg fant ut at du måtte ha 6 i snitt, ga jeg opp. Jeg ligger nå på 4.8 eller noe.

Håper han tuller? Det er sant. I Oslo og Trondheim er kravet bittelitt høyere, men ikke så mye. 5.5 i snitt vil jeg tro holder.

 

Tjener man noe bra som urmaker ? :o

Ja, og nei. Det kommer an på hva du sammenligner med. Jobber du mye overtid osv. så tjener du relativt bra, men ikke i forhold til en lege, sivilingeniør eller siviløkonom som jobber ca. like mye.

 

Trådstarter: Gå etter interesse. Hvis du velger utdanning bare etter hvor du tror du kommer til å tjene godt, kommer du ikke til å klare å fullføre, evt. kommer du til å være møkk lei og utbrent etter få år.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Og så må ikke du glemme at for å bli lege trenger du 9 år utdanning, og 6 i snitt.

6 i snitt? Så høyt??

 

I fjor kom den siste inn på legestudie med 5.32 i snitt og 4 realfagspoeng (i Tromsø), og selv om det skulle gå litt opp i år trenger man definitivt ikke "6 i snitt" for å bli lege. Ikke minst tar mange medisinutdannelsen i utlandet.

 

 

Hvordan vet du det?

Lenke til kommentar

Vet at mange allerede har sagt det, men om det er meningen du her skal finne ut hva du skal gjøre i livet med å gå etter det med høyest lønn gjør du en stor feil. Du kommer til å ende opp som en trist, ensom kar med Mercedes og gullklokke.

Finn ut hva du er interessert i heller ;) Og ikke tenk på lønn før du har sånn viss peiling på hva du vil.

 

Men ellers er vel letteste måten å ta seg en yrkesfagutdanning for så å gå rett ut i nordsjøen. Kommer nok sjelden over 1 mill da. Skal du over 1 mill må du ha talent innen ditt yrke, eller bare bli pilot, lege eller noe slikt som generelt sett har veldig god lønn.

Lenke til kommentar

Rådet om å velge noe du liker er det beste. Har ikke noe med moral å gjøre. Liker du ikke det du gjør blir du aldri god og kommer aldri til å tjene særlig mye.

Så selv om jeg er en tannlege i privat praksis eller lege så kommer jeg ALDRI til å tjene bra så lenge jeg ikke liker jobben min?

Lenke til kommentar

Rådet om å velge noe du liker er det beste. Har ikke noe med moral å gjøre. Liker du ikke det du gjør blir du aldri god og kommer aldri til å tjene særlig mye.

Så selv om jeg er en tannlege i privat praksis eller lege så kommer jeg ALDRI til å tjene bra så lenge jeg ikke liker jobben min?

Det er vel mer det at du sannsynligvis aldri ender opp som tannlege/lege, og i hvert fall ikke holder ut til du er pensjonuist, hvis du ikke trives med studiet/jobben.

Lenke til kommentar

Rådet om å velge noe du liker er det beste. Har ikke noe med moral å gjøre. Liker du ikke det du gjør blir du aldri god og kommer aldri til å tjene særlig mye.

Så selv om jeg er en tannlege i privat praksis eller lege så kommer jeg ALDRI til å tjene bra så lenge jeg ikke liker jobben min?

Det er vel mer det at du sannsynligvis aldri ender opp som tannlege/lege, og i hvert fall ikke holder ut til du er pensjonuist, hvis du ikke trives med studiet/jobben.

Poenget her var ikke å se på sannsynligheten, det var snakk om at det han mente det var umulig å tjene godt i noe du ikke likte. (Han mente det nok ikke, men ordla seg sånn, så jeg ville bare få fram at, jo, det er fullt mulig.)

 

Vi er nok alle enige om at det er smartest å velge noe du liker! Uansett god eller dårlig lønn. Pengene veier ikke opp for at du sannsynligvis kommer til å slite mentalt om du ikke liker jobben. Men med rødgrønn regjering frister det kanskje ikke å satse skikkelig på det du liker ettersom de skal ta fra deg mest mulig om du kommer så langt at du tjener godt med penger:) Men det er en annen sak :p

Lenke til kommentar

Dette er en evig diskusjon – hvordan oppstår interesser? Noe dreier seg sikkert om gener eller det vi har herjet med fra vi var knøttsmå, andre områder tror jeg rett og slett man blir interessert i hvis man er nysgjerrig av natur og setter seg ned for å jobbe med det. For eksempel virker abstrakt algebra rimelig traurig før man skjønner hva det går i; med rett innstilling er det en fascinerende måte å strukturere konsepter.

 

Det finnes en hel del områder jeg vet med sikkerhet at jeg ikke ønsker å komme borti mer enn høyst nødvendig – revisjon er blant disse – men jeg synes ellers er det vanskelig å avvise områder som kjedelige a priori, og overraskende ofte er fagfelt interessante når man bare får satt seg inn i de. Med denne vinklingen blir det ikke nødvendigvis så hakkende galt å skjele litt til hva slags lønn en kan forvente før en velger studieretning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...