Gå til innhold

Kunder på jobben din!


RMNZR

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Folk burde lære seg at stengetid = tidspunktet alle kunder skal være ute av døra slik at man kan låse den. Den normale oppfatningen av stengetid er jo at det er tidspunktet man må ha kommet seg innenfor døra. At det man skal fikse tar en halvtime er det visst ingen som tenker på.

Hadde flere sånne da jeg jobba i butikk, heldigvis var det ikke altfor mange av dem. Enda verre er de som står å hamrer på døra 2 minutter etter stengetid, og "skal bare".

Lenke til kommentar

Jeg vil faktisk skille mellom de som kommer inn kort tid før stengetid, gjerne fordi de har glemt noe, og faktisk finner varene fort og betaler fort. Det er sjeldent, men jeg har ikke noen særlige problemer med dette. Det er langt verre med de kundene, som dere skriver over, antar at stengetid er siste frist for å komme innenfor dørene. Jeg synes det skulle vært slik som med ølsalg, en elektronisk sperre i bankterminal og kasse som hindret alle kjøp etter stengetid. Det hadde lært kundene.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Hei. Jeg er kundebehandler, og skal selvsagt hjelpe kundene helt til stengetid. Likevel, noen ganger kan dette være utrolig irriterende. Der jeg jobber finnes det ikke et veldig godt busstilbud. Den eneste mulige bussen går en gang i timen, og 1 minutt over. Jeg kan ta en alternativ rute, men den tar 35 minutt lenger tid, som er lite optimalt for meg.

Nå skal ikke jeg prøve å late som om jeg aner hvor strengt det er i butikker, men om det nærmer seg tiden da du må begynne å gjøre deg klar til å gjøre deg ferdig så du rekker bussen, har du mulighet for å forklare situasjonen til kundene som er igjen? Hvis det er ti minutter til stengetid mandag til torsdag (og fredag, hvis dere har åpne lørdag) vil jeg anta de fleste skjønner problemet ditt og respekterer det. Men igjen, jobber ikke i butikk, så aner ikke hvordan det er med policy og det der.
Lenke til kommentar

Folk er besynderlige sånn sett.

Uansett hvor lenge butikken er oppe, presterer folk å komme rett før stengetid, selv om de har vandret rundt i senteret i flere timer.

 

DA JEG VAR UNG, hadde vi èn nærbutikk som stengte klokken 17:00 folk sultet da ikke ihjel av den grunn :wee:

 

Jeg er i utgangspunktet enig med Herr Brun, det er dog meget irriterende (spesielt når man ser folk som har gått rundt butikken før) når folk kommer vraltende inn klokken 19:58 (stenger 20:00) for å titte rundt, for deretter å bestemme seg 20:01 at de vil ha noe som tar litt tid å lage.

Jobber man forresten i matkiosk får man ikke alltid betalt for hele tiden man er på jobb, man får betalt for en halvtime etter stengetid, men så har man plikter som kan ta opp mot en time avhengig av hvor mye trafikk det har vært før på dagen.

Endret av Captain Butthurt
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Da har du en idiot til sjef. Selvfølgelig skal du ha betalt for tiden du rent faktisk er på jobb. Les arbeidsmiljøloven pgrf 10-1. Oh det er i alle fall ikke kunden sin feil.

 

Hvor har jeg sagt at det er kunden sin feil?

Jeg sier bare at det kan oppfattes irriterende at en kunde kommer inn 1 minutt før det stenger og oppfører seg som om verden går i akse rundt vedkommede.

Kunden kan selvfølgelig ikke noe for at jeg får betalt til 20:30 i stedet for til f.eks 21:00, og jeg oppfører meg selvfølgelig mot kunden som jeg ville mot alle andre, men tro det eller ei, det finnes faktisk kunder som er ufyselige.

Bare fordi jeg er serviceinnstilt og smiler så betyr det ikke at vedkommede har rett, det er rett og slett jobben min å hjelpe kunden og smile, dermed gjør jeg det.

 

Ang. arbeidsmiljøloven osv osv, å ta opp kampen mot en kjede fordi flere av de ansatte har gitt opp å kreve 15 min ekstra eller 30 avhengig av hvor mye ekstra de jobber og derfor skriver kun til 20:30, er uaktuelt i mine øyne da jeg allerede har opplevd at det er tilnærmet umulig.

 

Jeg jobber også på en annen kiosk like bort i gata som driver med filmutleie, der jobber jeg til klokka 23:00, skal jeg da kreve betalt til 23:15 (det blir faktisk 23:30, da klokken har passert 15) fordi jeg blir stående med oppgjøret til det tidspunktet?

Noe stengearbeid må man jo rett og slett regne med.

 

Klart, i matkiosken sitt tilfelle er det verre, men igjen, valget mitt er enten å krangle med en daglig leder som ikke har noe med lønnen min å gjøre, velge å forlate jobben uten å ha gjort det som forventes av meg og dermed få tilsnakk dagen derpå, eller rett og slett jobbe 15-30 min dugnad de 3 gangene jeg jobber om kvelden og heller få en pluss i margen.

 

Det typiske er jo arbeidsgivere som sier at du skal være KLAR på jobb klokken 09:00, men som ikke har like mye hastverk med å sende deg hjem 17:00 ;)

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Problemet i mange tilfeller er dog ikke sjefene i selve butikkene, snarere de som sitter høyere opp i byråkratiet.

De støtter seg til tallene de får, tall fra andre butikker (her kommer problemet med at folk kun skriver til 20:30 og ikke til den faktiske tiden de jobber), og uten å ta hensyn til at kundene varierer i ekspedisjons-tid (èn kunde i en matkiosk kan ta alt fra 5 sekunder til 15 minutter), og heller ikke til nevnte stengerutiner.

 

Sjefen i min kiosk har selv valgt flere ganger å komme på jobb når hun egentlig ikke skal, for å ordne ting og rydde.

 

Hun mener det godt, men problemet er jo at hun sliter seg selv ut, og i det lengste ødelegger for andre (som du korrekt påpeker) ved å ikke vise til hvor mye dugnad hun jobber.

Om hun sier det i møter og lignende gjør hun sikkert, hun er en typisk "je har bein i nesa"-type dame, men igjen, når valget står mellom å måtte kutte ansatte (eller timene deres) for å få balansegangen i orden (og dermed gjøre det meget vanskelig med tanke på ferier, da kun to av de ansatte kan jobbe på dagtid), og å jobbe dugnad, så har jeg full forståelse for at hun velger å gjøre sistnevnte.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Enig med Herr Brun - kommer en kunde inn i butikken før stengetid, så skal hun få hjelp ferdig. Men jeg jobber i en kjede som er avhengig av å levere bedre service enn feks internett som er åpent døgnet rundt :).

 

Og de ansatte får såklart betalt til det punktet de stempler ut.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nei, det er ikke kundens ansvar å kjenne de ansattes busstilbud, og vi er selvsagt på bygget til siste kunde vandrer ut døren. Men om du finner på å kjøpe full hvitevarepakke klokken kvart over stengetid, da er du ikke mye populær blant oss på lageret. Dog - hakket mer populær enn selgeren som selger en vare det viser seg at vi ikke har likevel, før han småspurter ut døren ettersom skiftet hans er ferdig.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Vi tar en liten sleip en. Hvertfall på teleavdelingen der jeg jobber. "Beklager, men telenor og alle mobilleverandørene stenger siden deres klokka 20.00 så vi får desverre ikke gjort noe nå. Kom tilbake i morgen så fikser vi det :)"

Det blir selvfølgelig da sagt til de som kommer 20.00 idet vi lukker døra... Folk presser seg på.

 

 

Det værste jeg har vært med på var en kunde som gikk 20.45, og skulle i samme slengen hente tv'en og sånt. Fikk vel ikke stengt før godt over 9 :S

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...