Gå til innhold

Kunder på jobben din!


RMNZR

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er ikke lov å selge mat som har gått ut på dato. Om denne datoen er best før eller siste forbruksdato er irrelevant. Yay for EØS. Faktisk så kan de ikke gi det bort uten at det er fryst før eller på denne datoen. Ikke mange butikker som fryser maten de gir bort til for eksempel Frelsesarmeen, rett og slett fordi det ikke er plass på frysa. Vi fikk ofte inn mat som hadde siste forbruksdato en uke før og som ikke var fryst.

Endret av Dragen
Lenke til kommentar

Er ikke lov å selge mat som har gått ut på dato. Om denne datoen er best før eller siste forbruksdato er irrelevant. Yay for EØS. Faktisk så kan de ikke gi det bort uten at det er fryst før eller på denne datoen. Ikke mange butikker som fryser maten de gir bort til for eksempel Frelsesarmeen, rett og slett fordi det ikke er plass på frysa. Vi fikk ofte inn mat som hadde siste forbruksdato en uke før og som ikke var fryst.

Jo.

Kilde:

http://www.matportal...att_ut_paa_dato

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Tøys. I Norge tjener servitører godt nok til å klare seg fint uten tips. Hvor ofte betaler du telefonsupporten for ekstra god service? Eller elektrikeren?

Du skal få lov til å ha din mening, og jeg skal ikke kalle meningen din "tøys" av den grunn.

 

Men vær så snill du også og vis dine medmennesker nok respekt til å ikke kalle deres meninger tøys.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Vi har ganske gode lønnsvilkår i Norge med en god minstelønn. I andre land rekker kanskje ikke minstelønnen så godt til og der er det mer kultur for å gi tips.

 

I mitt eget yrke (drosjesjåfør/eier) er det veldig variabelt om folk tipser eller ei. Det er den symbolske gesten om det så er 3 eller 30 kroner som spiller en rolle for meg. Når jeg yter god service er det godt å få i det minste en bekreftelse på at dette settes pris på. En gang kjørte jeg en kunde hjem, det striregnet ute. Og kunden spurte om jeg kunne bære inn varene hennes. Noe jeg selvsagt gjorde. Jeg ble kliss bløt, men hverken tips eller en takk fikk jeg fra den kanten. Da blir man litt oppgitt.

 

Foreutenom det missliker jeg egentlig konseptet med tipsing, da jeg som arbeidsgiver er tvunget å betale arbeidsgiveravgift av tipsen så lenge det ikke er jeg som får den (men en sjåfør jeg har ansatt). Det er altså penger jeg ikke ser et øre av, men som jeg allikevel må skatte av. Det irriterer meg. Her driver også skattekontoret med ekstremt forskjellsbehandling, da de ikke er på langt nær like strenge mot servitørbransjen o.l. Hvis vi ikke oppgir noen tips på skiftene blir vi skjønnslignet for tipsen som pr. dags dato er 3% av årlig omsetning.

 

En drosjesjåfør har heller ikke minstelønn og tjener langt mindre pr. time enn en servitør, allikevel kunne jeg godt vært foruten tipsen nettopp pga skattereglene.

Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Også servitører skal bli skjønnslignet om de ikke innberetter tips.

 

 

Ja, men spør hvilken som helst servitør om de gjør det, flesteparten vet ikke at de må skatte av tipsen engang :p Og det er arbeidsgiveren som får skattesmellen hvis det blir bokettersyn (arbeidsgiveravgift).

Endret av Gjest slettet-ld9eg7s96q
Lenke til kommentar

Merker stor forskjell på service fra hjembygda og Oslo. Bor i Oslo, men handler for det meste klær i hjembygda pga. det er klin umulig å få god service i kjedebutikkene i Oslo. Kjedelig å føle at man må brenne av høvdinger på gensere i Bogstadveien bare for å få et "hei".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...