Gå til innhold

Kunder på jobben din!


RMNZR

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

På tide at butikker som ikke kan låse inn alkoholen utenfor salgstidene mister muligheten til å selge alkohol.

 

Hva er tankegangen din her? Fordi noen ikke kjenner til reglene så skal det gå utover butikken? Fordi noen kan bli skuffet av at de ikke kan kjøpe alkohol så skal butikken miste salgsbevilgningen? Ølen burde stått midt i butikken helt åpen hele døgnet, da hadde kanskje folk skjønt til slutt at salg av alkohol ikke skal skje før og etter bestemte tidspunkt. Kunder som blir sure på butikken på grunn av dette er idioter.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ikke meg, men jeg og brodern var på byen i helgen, og broren min er en magnet for bråk.

Denne gangen var det av alle personer bartenderen han kom i bråk med, bartenderen startet.

Så vi lokaliserte sjefen for utestedet for å klage, oftest er sånt nytteløst da sjefene alltid tar både bartenderen og vaktene sin side, uavhengig av historiene som kommer.

 

Men, brodern fikk melding fra sjefen på utestedet nå om gratis inngang og at bartenderen har fått sparken.

 

WIN! :w00t:

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Hva er tankegangen din her? Fordi noen ikke kjenner til reglene så skal det gå utover butikken? Fordi noen kan bli skuffet av at de ikke kan kjøpe alkohol så skal butikken miste salgsbevilgningen? Ølen burde stått midt i butikken helt åpen hele døgnet, da hadde kanskje folk skjønt til slutt at salg av alkohol ikke skal skje før og etter bestemte tidspunkt. Kunder som blir sure på butikken på grunn av dette er idioter.

 

Fordi det er muligheten til å forsyne seg som stenger, ikke muligheten for å betale.

 

Hvordan "går det ut over kundene" at de får beskjed i kassen om at de ikke får lov til å kjøpe? Tåpelig forslag.

 

Det skal ikke være mulig å forsyne seg med alkohol etter stengingen. Betale kan de gjøre når som helst.

Lenke til kommentar

Jeg er mildt sagt forbannet. Jeg var og inspiserte en nyåpnet butikk sist uke og de har bare greid å stenge halvparten av alkoholen, den delen som er kjølt. Resten av alkoholen står fremdeles ulåst. Dette er et lokale som i over et år er pusset opp for millioner. Dette er sjanseløst. Det holder ikke å sette opp en plakat om når alkoholsalget stenger eller kaste over et tøystykke/trekke foran e gardin, Det skal være fysisk umulig å forsyne seg.

Lenke til kommentar

Problemet er at butikken ikke forholder seg til reglene. Det skal verken være salg etter utlevering etter gitte klokkeslett. Man kan selvsagt diskutere i det uendelighe hvorvidt salget skjer i kassen eller når man putter en vare i handlevognen. Normal tolking er at salget starter når kunden legger varen i handlekurven og avsluttes med oppgjøret skjer i kassen. Uavhengig om man blir enig eller ikke om det skal være mulig å betale etter et visst klokkeslett bryter butikken lovverket om det er mulig å forsyne seg etter stenging. Dette er et problem da en lov som ikke opprettholdes er verdiløs.

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er mildt sagt forbannet. Jeg var og inspiserte en nyåpnet butikk sist uke og de har bare greid å stenge halvparten av alkoholen, den delen som er kjølt. Resten av alkoholen står fremdeles ulåst. Dette er et lokale som i over et år er pusset opp for millioner. Dette er sjanseløst. Det holder ikke å sette opp en plakat om når alkoholsalget stenger eller kaste over et tøystykke/trekke foran e gardin, Det skal være fysisk umulig å forsyne seg.

I følge hvem skal det være sånn? Reglene du tydeligvis opererer ut fra er endret for lenge siden. Det er ikke lengre krav til at man skal stenge alkoholen fysisk, det holder med skilting. Det skal på ingen måte være "fysisk umulig" å forsyne seg. Det har det forsåvidt aldri vært krav om (selv om det ligger en presenning over ølen er det på ingen måte "fysisk umulig" å forsyne seg), men i dag er det ikke krav om fysisk avsperring av noe slag heller.

 

Men uansett, du som henviser til reglene og sier at noe er forbudt/påbudt har selvfølgelig bevisbyrden for at reglene sier dette, så hvilke regler er det du mener påbyr å fysisk sperre av alkoholen i butikker?

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Det er mulig å tolke reglelverke forskjellig men bevillingen krever at vilkårene oppfylles på en forsvalig måte noe som ikke ivaretas med mindre alkoholen er låst inn i skap utenfor salgstiden. Butikker som har låsbare skap skal iallefall ha kudos for god utførelse.

 

Det var veldig komisk å se hvordan de ansatte ble drillet i å stenge halvparten av alkoholen umiddelbart kl 20:00 på hverdager, mens den andre halvparten stod ute.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

De som skal kjøpe alkohol er vel forhåpentligvis over 18 år og klarer å forholde seg til regler uten lekegrind? :)

 

Først av alt er dette Norge. De siste 2 årene har jo reglene om hvor godt røyk og snus skal gjemmes gått av huse. Snart må vi grave ned snus skapet utenfor butikken og de som vil ha snus må leie gravemaskin for å få tak i det.

 

Og dette med fysisk umulig å få tak i alkohol. Lurer på hvor disse reglene kommer fra. Alle årene i butikken lokalt hos meg har ølen stått ulåst med "gardin" foran seg etter kjøpstid. Det som ikke stod bak det har bare stått åpent. Rart at de ikke har mistet bevilgningen om dette ikke er lov.

 

Det er mulig å tolke reglelverke forskjellig men bevillingen krever at vilkårene oppfylles på en forsvalig måte noe som ikke ivaretas med mindre alkoholen er låst inn i skap utenfor salgstiden. Butikker som har låsbare skap skal iallefall ha kudos for god utførelse.

Det var veldig komisk å se hvordan de ansatte ble drillet i å stenge halvparten av alkoholen umiddelbart kl 20:00 på hverdager, mens den andre halvparten stod ute.

 

Veldig komisk å se måten du utfører jobben din på. "tolke regler forskjellig", hva slags begrep er dette? Tydeligvis tolker du dette begrepet helt feil. Du mener at alle skal miste bevilgningen om de ikke låser og lukker alkoholen inn etter kjøpstid, mens andre mener at det ikke er så farlig så lenge hoveddelen er dekt til. To veldig forskjellige tolkninger det der.

Endret av Refsa
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er mulig å tolke reglelverke forskjellig men bevillingen krever at vilkårene oppfylles på en forsvalig måte noe som ikke ivaretas med mindre alkoholen er låst inn i skap utenfor salgstiden. Butikker som har låsbare skap skal iallefall ha kudos for god utførelse.

 

Det var veldig komisk å se hvordan de ansatte ble drillet i å stenge halvparten av alkoholen umiddelbart kl 20:00 på hverdager, mens den andre halvparten stod ute.

What? Hvilken bevilling? Hvilket regelverk? Henvis til noe mer konkret en "regelverket" og "bevillingen", så går det an å etterprøve det du sier. Alkoholloven stiller ikke slike vilkår (den forbyr kun salg utenfor visse tider), men etter den krever det bevilling å selge alkohol. I slik bevilling kan det nok stilles vilkår om nedlåsing osv., men det er temmelig uvanlig. Har du sjekket bevillingen til de butikkene du mener er forpliktet til å låse inne alkoholen sin utenfor salgstid? Eller i det minste kommunale reglverk om dette? I hvilken kommune ligger butikkene du snakker om?

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Ikke meg, men jeg og brodern var på byen i helgen, og broren min er en magnet for bråk.

Denne gangen var det av alle personer bartenderen han kom i bråk med, bartenderen startet.

Så vi lokaliserte sjefen for utestedet for å klage, oftest er sånt nytteløst da sjefene alltid tar både bartenderen og vaktene sin side, uavhengig av historiene som kommer.

 

Men, brodern fikk melding fra sjefen på utestedet nå om gratis inngang og at bartenderen har fått sparken.

 

WIN! :w00t:

 

Da må du gjerne fortelle mer om hva som skjedde i forkant av oppsigelsen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...