Gå til innhold

Kunder på jobben din!


RMNZR

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Og på Karmøy?

Der har jeg aldri opplevd det.

Aldri opplevd det fenomenet i løpet av mine nesten 19 år i Arendal.

Hm. Jeg har bare fått høre fra kvasiarendølinger at det brukes slik der. NRK sier det også, i en dokumentar om "bolebyen Arendal".

 

Men like greit at folk flest ikke sier det, jeg synes hei er best som hei.

 

Når jeg er i syden og spiser står kelnerne i kø for og hente bestikket mitt osv, lurer på om de får betalt pr tallerken de henter? :hmm: Jeg gir egentlig langt faen, kan jo bare hente mer mat uansett:)

Hva mente du der? At siden de tar tallerkenen din kan du spise mer? Det gir INGEN mening :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når man har buffet er det vel 'vanlig' at kelnere tar tallerkener, slik at du kan ta en ny ren til neste rett? Samme når man spiser tapas, da jeg var på en grei resturant i Barcelona sto faktisk kelnerne ved siden av bordet og ryddet opp når vi var ferdige, og deretter kom de ut med neste "runde".

 

E: Altså - jeg har null peiling på servitøryrket what so ever, jeg bare spekulerer.

Endret av Dysfunctional
Lenke til kommentar

Der har jeg aldri opplevd det.

 

Hm. Jeg har bare fått høre fra kvasiarendølinger at det brukes slik der. NRK sier det også, i en dokumentar om "bolebyen Arendal".

 

Men like greit at folk flest ikke sier det, jeg synes hei er best som hei.

Det er ikke i hovedsak Arendal, men Kristiansand.

 

I Kristiansand(og vi er definitivt ikke kvasisørlendinger) vil du høre "javel"(uttales "javæl" med trykk på æ) som en hilsen oftere enn du vil høre hei eller hallo.

 

Javel er nok rett og slett en forkortelse for "Javel, er det den karen?" o.l., slik som engelskmenn med litt innbarka dialekt bruker "å'it"(allright") som en hilsen, kort for "Hi nice to see you, everything allright?"

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når man har buffet er det vel 'vanlig' at kelnere tar tallerkener, slik at du kan ta en ny ren til neste rett? Samme når man spiser tapas, da jeg var på en grei resturant i Barcelona sto faktisk kelnerne ved siden av bordet og ryddet opp når vi var ferdige, og deretter kom de ut med neste "runde".

 

E: Altså - jeg har null peiling på servitøryrket what so ever, jeg bare spekulerer.

 

Jeg hadde ikke taklet at en person skulle stått ved siden av meg mens jeg åt. Det er vel også forskjellige "regler" eller normer rundt serviceyrket i restauranter, slik at en ting kan være normalt i Spania mens noe annet vil være normalt i Italia.

Lenke til kommentar

Når jeg er i syden og spiser står kelnerne i kø for og hente bestikket mitt osv, lurer på om de får betalt pr tallerken de henter? :hmm: Jeg gir egentlig langt faen, kan jo bare hente mer mat uansett:)

 

I mange land i Europa og verden forøvrig, får de veldig dårlig betalt som servitører. De har oftest ikke en fast lønn som ligger i bunnen vær måned. Derfor forsøker de å yte så bra service som mulig for å gjøre kundene fornøyd og tipsen de får høyere. Det er mer eller mindre tipsen de lever av. Ikke som i Norge at man har en fast lønn uansett, og tipsen er en bonus.

 

Well back on track med en kundehistorie.

 

Gjennom noen kanaler, får man veldig konkrete og tidvis gode tilbakemeldinger. Dog noen tilbakemeldinger av den negative sort er tidvis meget uforståelig. Som den jeg leste om i Februar. Hører til historien at Lofoten i den perioden fikk noen innerst i det svarte granskauen mye med snø. Det lavet ned. Gjesten hadde da bestilt - og fått - et rom med utsikt og egen balkong. Klagen da i etterkant besto av at det var ALT for mye snø på stolene på verandaen, og det måtte man seriøst gjøre noe med for det var ikke brukbart. Og det fikk vi og trekt 4 poeng fra service scoren for (skala fra 1 til 10, fikk vi 6).

  • Liker 9
Lenke til kommentar

I mange land i Europa og verden forøvrig, får de veldig dårlig betalt som servitører. De har oftest ikke en fast lønn som ligger i bunnen vær måned. Derfor forsøker de å yte så bra service som mulig for å gjøre kundene fornøyd og tipsen de får høyere. Det er mer eller mindre tipsen de lever av. Ikke som i Norge at man har en fast lønn uansett, og tipsen er en bonus.

 

Well back on track med en kundehistorie.

 

Gjennom noen kanaler, får man veldig konkrete og tidvis gode tilbakemeldinger. Dog noen tilbakemeldinger av den negative sort er tidvis meget uforståelig. Som den jeg leste om i Februar. Hører til historien at Lofoten i den perioden fikk noen innerst i det svarte granskauen mye med snø. Det lavet ned. Gjesten hadde da bestilt - og fått - et rom med utsikt og egen balkong. Klagen da i etterkant besto av at det var ALT for mye snø på stolene på verandaen, og det måtte man seriøst gjøre noe med for det var ikke brukbart. Og det fikk vi og trekt 4 poeng fra service scoren for (skala fra 1 til 10, fikk vi 6).

Virker som noen tror at som det er hjemme, det er det borte også. Og i Lofoten, vet jeg, har det snødd fra februar til april, for det meste. Noen forventer The Palm uansett hvor de reiser, virker det som -_-

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...