Gå til innhold

Bør 50-øringen takke for seg?


50-øringens fremtid  

592 stemmer

  1. 1. Bør 50-øringen takke for seg?

    • Ja
      499
    • Nei
      69
    • Ingen formening
      26


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det ironiske er at 50-øringer er lagd av 97% kobber, som bare blir dyrere og dyrere. Det har vært flere voldsomme hopp i kobberprisen i det siste, hvis denne tendensen fortsetter kan kobberet i 50-øringen snart bli verdt mer enn mynten selv (og i tillegg har vi jo fortsatt inflasjonen). I så fall er det ihvertfall på tide å benytte sjansen til å kvitte seg med 50-øringen for godt.

Lenke til kommentar
Jeg trodde den allerede var mer verdt, og at det derfor er ulovlig å smelte om mynter?

Nei, metallet er normalt verdt mye mindre. Selvfølgelig sender de ikke ut mynter som ville vært verdt mer om man smeltet om dem. Jeg regnet ut akkurat nå at kobberet i 50-øringer er verdt rundt 7 øre på det åpne markedet, men den har vært verdt mye mer i perioder tidligere.

 

Om det faktisk er lov å smelte om en mynt vet jeg ikke her og nå, det er et annet spørsmål.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Tusenlappen vil jeg beholde.

Vi har hatt den i årevis, og inflasjonen går bare en vei. Dumt å kvitte oss med den nå, for så gjeninnføre den når 500-lappen blir lommerusk.

Vi kan heller vente 30 år med å innføre den neste, store seddelen.

Tanken er å aldri innføre 1000-lappen igjen fordi kort vil overta for alle store overførsler og på lengre sikt overta for all bruk av mynter og sedler. Tenk så lett det blir å ta kassaoppgjøret den dagen alle betalinger skjer med kort. ;)

Lenke til kommentar
Godt mulig, men jeg synes vi trenger en seddel større enn 500 kr. Euroen finnes som 500-seddel, og det tilsvarer 5000 kr.

 

Hva trenger du det til da? Jobber du svart eller :p

Hvis du noengang har betalt for en bruktbil kontant så vet du at 90 000kr fort blir en tung bunke å ha i lommeboken.

 

Jeg er for utfasing av øre-konseptet, som inkluderer at ingen priser får ha komma. Ser man en pris à la 9,90 etter år.. tja, vi sier 2015, så er det pisken.

 

Overførte på bank sist jeg kjøpte bil jeg. Tar dog litt lengre tid men uaktuelt å bære på over 200k i kontanter.

 

Ser ikke på dette som noe reelt problem i grunn. Med mindre du skifter bil daglig da hehe.

Lenke til kommentar
Ender nok på 9,99. Uansett hvor mye du vrir å vender på det, så høres 9,99 mye mindre ut enn 10, enda det kun skiller ett øre.

 

Jeg har lest at runde priser faktisk kan ha positiv psykologisk påvirkning på folk. Det er en grunn til at 10 kr-markedet er en slager.

Har du kilde på dette? Ville vært interessant om det var sant. Hadde vært utrolig deilig om de endelig hadde "skjønt" det og vi hadde fått butikker som kun har runde priser, rundet av til nærmeste 10-kr, til nød 5-kr.

 

Har dessverre ikke kilde.

 

Mener du at alle varer bør koste 5*n kr, hvor n er et heltall?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...