Gå til innhold

Bør 50-øringen takke for seg?


50-øringens fremtid  

592 stemmer

  1. 1. Bør 50-øringen takke for seg?

    • Ja
      499
    • Nei
      69
    • Ingen formening
      26


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

50 øringen må alltids bli for alt det jeg bryr meg. Men jeg har et annet forslag, nemlig å innføre 60 kroners sedler istedenfor 60-kroners sedler, 120 kroners sedler isteden for 100-kroners, 240 kroners istedenfor 200 kroners, 600-kroners istedenfor 500 kroner, osv. Kan jo tilføye at før i tiden regnet man i "storhundrer", noe som tilsa at 100 i realiteten var 120.

 

Tror dette ville gjort seg til en forandring.

Lenke til kommentar
50 øringen må alltids bli for alt det jeg bryr meg. Men jeg har et annet forslag, nemlig å innføre 60 kroners sedler istedenfor 60-kroners sedler, 120 kroners sedler isteden for 100-kroners, 240 kroners istedenfor 200 kroners, 600-kroners istedenfor 500 kroner, osv. Kan jo tilføye at før i tiden regnet man i "storhundrer", noe som tilsa at 100 i realiteten var 120.

 

Tror dette ville gjort seg til en forandring.

Blir urunde og altfor komplisert å hoderegne med (selv om vi klarer det er det neppe alle som gjør det). Jeg stemmer heller for at femtilappen erstattes med femtikroningen, femtiøringen fjernes, og mynter og sedler ellers forblir som i dag.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Alt som koster noe med 50 øre, vil stige 50 øre i pris.

Ikke hvis du betaler med kort. Og alt blir vel rundet oppover eller nedover som før, så jevnt over vil prisene bli det samme som før.

 

Og uansett har 50 øre fra eller til absolutt ingenting å si. :)

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Jeg synes faktisk dette virker nærmere en realisering enn noensinne, nå som Norges Bank selv vurderer seriøst å kvitte seg med 50-øringen. Tannhjulene hos NB går rundt, de går bare svært sakte. :)

 

Faktisk skjønner jeg ikke hvorfor noen butikkjede ikke har bestemt seg for å runde av alle priser til nærmeste hele krone (sånn bortsett fra prisen for plastposer). Det ville gjort ting enklere og man slipper krøllet med 50-øringer. Og prisene blir jevnt over de samme da noen priser rundes av oppover og andre nedover. Priser av typen 59,90 skaper bare unødig krøll og alle gjennomskuer dem uansett.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

A-Jay: Priser som 49,90 har en psykologisk faktor selv om man rasjonelt sett ikke burde tenke sånn. Butikkene vil trolig beholde sånne priser selv om 50-øringen fjernes. Det vil si at man må runde av til nærmeste hele krone ved kontant betaling. Ved kortbetaling trenger man ikke avrunde. Kjøper man 6 produkter a 49,90 kontant vil prisen bli 299,40 -> 299 kr kontant.

 

Produkter som koster veldig lite vil fortsatt selges i så store kvantum at avrundingen blir neglisjerbar. F.eks kjøper ingen 1 stk A4-ark av gangen, men pakker a 250 ark.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke noe imot 50-øringen, men som mange sier spiller ikke 50 øre til eller fra noen rolle, og det hadde vært praktisk uten. Imo kunne de fjerne 50-øringen og innføre tokroninger. Det hadde også gjort ting bittelitt enklere.

Endret av Therawyn
Lenke til kommentar

Nå har ikke jeg leste hele tråden.

 

Men ørene vil fremdeles eksistere pga. andre valutakurser. Hvis vi skulle rundet av dollaren til nærmeste hele krone hadde det blitt verdenskrig. Samt at når når noe koster 9,90 i butikken og man betaler med kort betaler man faktisk 9,90, ikke 10.

 

 

Nå så jeg faktisk at A-Jay nevnte dette litt lenger oppe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...