Gå til innhold

Bør 50-øringen takke for seg?


50-øringens fremtid  

592 stemmer

  1. 1. Bør 50-øringen takke for seg?

    • Ja
      499
    • Nei
      69
    • Ingen formening
      26


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vi har en 2,5 år gammel tråd om dette: På tide å bli kvitt femtiøringen? Morsomt å se utviklingen i mening siden da.

 

Mitt svar er et rungende ja.

 

Samtidig vil jeg si at jeg er i mot innføring av nye mynter og sedler som erstatning. F.eks en 50kr mynt eller 2000-lapp. Jeg synes at papirpenger og mynter bør fases sakte men sikkert ut til fordel for elektroniske betalingsmidler som bankkort, betaling via mobiltelefon, nettbank osv. Det er allerede foreslått at 1000-lappen skal forbys som betalingsmiddel mellom bedrifter. Håper den fases ut samtidig som 50-øringen. Om kanskje 5 år bør 500-lappen også fjernes i et ledd mot kriminell pengeflyt.

Lenke til kommentar

Ikke rare utviklingen siden 2006

 

Om kanskje 5 år bør 500-lappen også fjernes i et ledd mot kriminell pengeflyt.

 

Det er et veldig bra poeng. Alle steder hvor store lovlige betalinger foretas, er det en kortautomat tilgjengelig. 200-lappen kan fint være den største seddelen.

Lenke til kommentar
On a sidenote, hva med tusenlappen? Var det ikke snakk om at den blir fryktelig lite brukt i forhold til lillebroren?

 

Halvorsen ville fjerne tusenlappen. Ho argumenterte med at den seddelen er mest nyttig for kriminelle. Der kan ho ha eit poeng - eller ho har kanskje ikkje hatt det, når det ikkje har blitt fleirtal for det. Muligens er saka berre satt på vent til finansministeren er ferdig med viktigare ting. Mykje refinansiering, oppussingsprosjekt og fondsinvesteringar for tida.

 

 

Kor sannsynleg det er at kriminelle får det lettare med tusenlappen i omløp klarar eg ikkje å sei so mykje om. Men eg synst det er ei god forklaring på korfor vi ikkje har nokon 5.000,- lapp.

Lenke til kommentar
I 1992 gikk den vesle 10-øringen ut av sirkulasjon. I dag mener jeg 50-øringen er et irritasjonsmoment på samme måte som 10-øringen var den gang. Er det på tide at vi kvitter oss med den?

 

Har du noen for mye - ja så send alle til meg, gå til banken og veksle all din jordiske formue inn i 50 øringer, send så dette til meg og alle dine bekymringer skal du bli lettet for.

Endret av ulfjoh01
Lenke til kommentar
Ender nok på 9,99. Uansett hvor mye du vrir å vender på det, så høres 9,99 mye mindre ut enn 10, enda det kun skiller ett øre.

 

Jeg har lest at runde priser faktisk kan ha positiv psykologisk påvirkning på folk. Det er en grunn til at 10 kr-markedet er en slager.

Har du kilde på dette? Ville vært interessant om det var sant. Hadde vært utrolig deilig om de endelig hadde "skjønt" det og vi hadde fått butikker som kun har runde priser, rundet av til nærmeste 10-kr, til nød 5-kr. Det hadde vært veldig greitt de gangene man betaler med mynt/seddel, eller når man har begrenset med penger igjen på kontoen og man er nødt til å regne ut i hodet hvor mye man faktisk har i kurven så man ikke putter for mange matvarer oppi og får svarteper i kassen.

 

Ellers mener jeg at 50-øringen godt kunne fases ut, og muligens også 1000-lappen. Men ikke 500-lappen, den kan man jo bare la devalueres sakte og sikkert år for år (alle sedler blir mindre verdt uansett). 50-lappene begynner å bli veldig fort slitte nå, så de kan kanskje skiftes ut med mynt etterhvert.

 

Mynt og sedler bør fortsatt beholdes som betalingsmiddel, da kort ikke er praktisk i alle sammenhenger. Hva med de søte små ungene som selger vafler på gatehjørnet til inntekt for klassetur for eksempel?

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Jeg synes at papirpenger og mynter bør fases sakte men sikkert ut til fordel for elektroniske betalingsmidler som bankkort, betaling via mobiltelefon, nettbank osv.

Så jeg skal ikke få lov til å passe på mine egne penger hvis jeg vil det?

Du kan jo kjøpe en anseelig mengde gull eller noe annet verdifullt om du på liv og død skal passe dine egne verdier. Men elektroniske betalingsmidler er fortsatt ikke praktisk i alle sammenhenger, så jeg tror nok det er fornuftig å beholde mynter og sedler i en god stund fremover.

Lenke til kommentar
Så jeg skal ikke få lov til å passe på mine egne penger hvis jeg vil det?

Altså skjule pengene dine for innsynsmulighet fra myndighetene/bankvesnet? I så fall mener jeg nei. Jeg skjønner det er kontroversielt, men jeg mener ulempen med å måtte ha penger i banken er lavere enn fordelene ved å gjøre det vanskeligere for kriminelle å skjule penger og drive med svart økonomi.

Lenke til kommentar
Altså skjule pengene dine for innsynsmulighet fra myndighetene/bankvesnet? I så fall mener jeg nei. Jeg skjønner det er kontroversielt, men jeg mener ulempen med å måtte ha penger i banken er lavere enn fordelene ved å gjøre det vanskeligere for kriminelle å skjule penger og drive med svart økonomi.

Jeg mener at det er en viktig rettighet å kunne ha et visst privatliv beskyttet fra myndighetenes totale overvåkning. Men nå finnes det da andre måter å gjemme unna verdier enn å ha det i mynt/sedler.

Lenke til kommentar
Godt mulig, men jeg synes vi trenger en seddel større enn 500 kr. Euroen finnes som 500-seddel, og det tilsvarer 5000 kr.

 

Hva trenger du det til da? Jobber du svart eller :p

Hvis du noengang har betalt for en bruktbil kontant så vet du at 90 000kr fort blir en tung bunke å ha i lommeboken.

 

Jeg er for utfasing av øre-konseptet, som inkluderer at ingen priser får ha komma. Ser man en pris à la 9,90 etter år.. tja, vi sier 2015, så er det pisken.

Lenke til kommentar

Som kassamann vet jeg hvor mye bortkastet tid det er å telle femtiøringer.

Og når jeg teller feil og må begynne fra begynnelsen. bruker jeg mer i timelønn enn det pengene er verdt.

 

Tusenlappen vil jeg beholde.

Vi har hatt den i årevis, og inflasjonen går bare en vei. Dumt å kvitte oss med den nå, for så gjeninnføre den når 500-lappen blir lommerusk.

Vi kan heller vente 30 år med å innføre den neste, store seddelen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...