Gå til innhold

Bør 50-øringen takke for seg?


50-øringens fremtid  

592 stemmer

  1. 1. Bør 50-øringen takke for seg?

    • Ja
      499
    • Nei
      69
    • Ingen formening
      26


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor spare på dem? Da er det vel bedre å veksle dem inn til Norges Bank som sikkert smelter om dem til andre mynter.

 

50-øringen er bare til irritasjon i 2010 og økonomisk sett er det vel bare et spørsmål om tid før det ikke lenger er lønnsomt å produsere den.

Endret av kilik
Lenke til kommentar

50-øringen bør forbli. Selv synes jeg 10-øringen bør komme tilbake på markede. For oss med svært dårlig økonomi er hvert eneste øre viktig.

 

Bang

Nå mistenker jeg at Illuzions ikke er helt seriøs, men må likevel kommentere på dette.

 

At man "taper" penger på å miste mindre mynter er bare tull. Når man kjøper flere matvarer er det rimelig å anta at man like ofte vil få et beløp som slutter på under 50 øre som over 50 øre, og da vil det rundes ned like ofte som oppover. Altså taper man ikke noen ting i det lange løp, selv om man kanskje taper ett øre eller to på kort sikt. (Riktignok er det en overvekt av priser som slutter på 90 øre, men jeg antar man alltid kjøper flere varer på en gang slik at de adderer opp og man like gjerne kan få et beløp på under som over 50 øre.)

 

Hvis man er ekstra strategisk kan man jo (når 50-øringen er fjernet) utnytte avrunding ved å alltid kjøpe matvarer som adderer til et beløp på under 50 øre, da kan man alltid "tjene" noen øre på avrunding. Da vil man jo helst ha bort de minste myntene, så man kan "lure" unna største mulige beløp. ;)

 

Og til slutt: Jeg er fortsatt av den mening at man skal avskaffe 50-øringen og innføre en 50-kroning som erstatter 50-lappen istedenfor. 50-lappene som går i sirkulasjon i dag er jo helt slitte og fillete, de blir brukt så mye at det er grunn til å tro at en mynt kunne gjort jobben bedre.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Gud nei! 50øre må bli! Måte på hvor dyrt dette landet skal bli! :thumbdown:

Og hvordan skal 50-øringer gjøre landet billigere? Ting koster det samme uansett. :)

 

Ting blir tilsynelatende dyrere på grunn av inflasjon, men samtidig får du også mer lønn med årene. Så da går det opp i opp.

Lenke til kommentar
de kriminelle vil alltid finne omveier rundt dette.

Selvsagt, men det gjør ting langt vanskeligere for dem uten å påføre resten noen vesentlig ulempe. Alle myndige har både bankkontoer og ligningsattest og "overvåkes" allerede i dag om jeg skal bruke dine ord.

Den der hører man ofte i spillbransjen så det blir bare mer komplisert for hvert skritt som "lovlydig".

Det høres sikkert kjempe kult ut med slike betalingsmåter og med tanke på at id-tyveri blir et langt større problem så vil det bli meget ressurskrevende. Å bytte ut noe som fungerer bedre enn alt annet er heldigvis er heldigvis tiår unna.

Lenke til kommentar
50-øringen er bare til irritasjon i 2010 og økonomisk sett er det vel bare et spørsmål om tid før det ikke lenger er lønnsomt å produsere den.

Det er vel lenge siden 50-øringen var økonomisk lønnsom å produsere.

 

Jeg sparer gjerne noen 50-øringer i myntsamlinga. Morsomt å se tilbake på 1-ører, 2-ører, 5-ører, de blå 10-kronesedlene osv.

Lenke til kommentar

Det er jo ikke 50øringen i seg selv som er ubrukelig. Det er ører generelt!

Hva om vi bare avskaffet ører? Så hadde vi sluppet alle 99,90-prisene osv!

Da vil du vel gjerne se at dollarprisen rundes opp til nærmeste hele krone da?

En ting som koster 100usd i dag blir 3469,21nok, mens om dollaren hadde blitt rundet opp til 6nok hadde prisen blitt 3534nok. No big deal?

 

$1 000 000 blir i dag 5 890 000kr, mens runder vi opp til 6 nok pr. usd taper man faktisk 110 000kr.

 

 

Ørene er viktig hvis vi skal handle med andre land.

Lenke til kommentar

BeFs: Valutakurser rundes selvsagt ikke av til nærmeste hele mynt. For eksempel er dollarkursen 5,8914 i skrivende øyeblikk, selv om ingen betaler med hundredels øre.

 

Dersom man kjøper noe til 1 million dollar i dette øyeblikk så må man ut med 5 891 400 kr og 0 øre. Dersom vi hadde fjernet 50-øringen måtte man ut med 5 891 400 kr og 0 øre. Altså nøyaktig samme beløp.

Lenke til kommentar

BeFs: Valutakurser rundes selvsagt ikke av til nærmeste hele mynt. For eksempel er dollarkursen 5,8914 i skrivende øyeblikk, selv om ingen betaler med hundredels øre.

 

Dersom man kjøper noe til 1 million dollar i dette øyeblikk så må man ut med 5 891 400 kr og 0 øre. Dersom vi hadde fjernet 50-øringen måtte man ut med 5 891 400 kr og 0 øre. Altså nøyaktig samme beløp.

Det har du rett i Simen1.

Men om man kjøper 1USD vil man måtte betale med ører. Det var en kommentar til at vi ikke bare kan fjerne ørene sånn uten videre, vi kan ikke runde opp kun på småbeløp. En dollar er en dollar uansett om det er en eller millioner. Om man kjøper en dollar, en million ganger (uten gebyrer selvfølgelig) så blir beløpet slik jeg regnet det ut.

(Ser jeg rundet av kursen og glemte å ta med alle desimalene i regnestykket, men prinsippet et det samme)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...