Gå til innhold

Bør 50-øringen takke for seg?


50-øringens fremtid  

592 stemmer

  1. 1. Bør 50-øringen takke for seg?

    • Ja
      499
    • Nei
      69
    • Ingen formening
      26


Anbefalte innlegg

BeFs: Å handle 1 dollar, en million ganger, med norske mynter som betalingsmiddel, er ikke noe annet enn av akademisk interesse. Det er ikke noe man gjør i praksis og dermed heller ikke noe man behøver å tenke på i praksis. Hvem av oss her i tråden har vel noen sinne handlet så små beløper i utenlandsk valuta med norske mynter? Hvis noen i tråden mot formodning har gjort det så tror jeg ikke avrundingen, men gebyret har vært det klart største problemet.

 

A-Jay: Når betalte du sist SMS, stykkvis, med mynter?

 

Bæreposer er et mer reelt problem selv om jeg ofte kjøper 3-4 stk a 70 øre (= 2,1 - 2,8 kr) og betaler eksakt beløp med kort, de få gangene jeg har glemt tøyposene. Jeg kan ikke huske å ha betalt bæreposer stykkvis med mynter på flere år. De få gangene jeg har gjort det for år og dag siden så har nok beløpene vekselvis blitt rundet opp eller ned alt ettersom. Jeg har garantert stjelt så mange bæreposer (når jeg har pakket varene halvferdig og finner ut at jeg trenger en ekstra) at jeg uansett har gått i pluss.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

A-Jay: Når betalte du sist SMS, stykkvis, med mynter?

Jeg snakket om å beholde de to desimalene etter kronen i nettbank osv. Siden vi enda betaler stykkpris i øre for mange ting (selv om vi ikke gjøre det med mynt) så vil det nok være fornuftig å beholde de to desimalene fortsatt, selv om vi ikke beholder selve myntene. :)

Lenke til kommentar

lol, 90-øre, evnt 99-øre hadde man hatt bruk for!

 

Ser at å fjerne ører ikke ville funka, var ikke akkurat en gjennomtenkt idé. :p

 

Men hvis 50-øringen forsvinner kan jo butikker sette priser som 10,50 og dermed ta 50 øre mer fra de som betaler kontant enn de som betaler med kort.

Lenke til kommentar

Hvis du tenker på dagligvarebutikker så kjøper man som regel mange flere produkter i slengen og ender opp med at halvparten av gangene blir det ingen opprunding. Hvis du tenker på klær, elektronikk, etc. så utgjør som regel den 50-øringen avrunding en veldig liten prosentandel av totalsummen.

 

Også er det jo få som betaler kontant nå for tida. Jeg vil anslå maks 10% av kundene. (Er det noen som har bedre tall på dette?)

Lenke til kommentar

Hvis du tenker på dagligvarebutikker så kjøper man som regel mange flere produkter i slengen og ender opp med at halvparten av gangene blir det ingen opprunding. Hvis du tenker på klær, elektronikk, etc. så utgjør som regel den 50-øringen avrunding en veldig liten prosentandel av totalsummen.

Småpirk: Siden man har mange priser av typen 59,90 så vil det vel være en overvekt av priser som rundes oppover og ikke nedover? Men vet ikke om det fortsatt gjelder når man legger sammen flere varer. :)

Lenke til kommentar

A-Jay: Jeg er ikke sikker på hvordan avrundingseffekten blir i gjennomsnitt. Jeg trodde den skulle gi kunden oftere tap ved lavt antall produkter og gå mot null ved økende antall produkter. Så testet jeg litt med et regneark og fant ut at dersom man gikk inn i en butikk og kjøpte noe til 9,90, deretter kjøpte 2 stk av samme produkt, så 3 stk osv til man kommer til 1000 og betaler med hele kroner i kontanter hver gang så vil alle de 1000 avrundingene til sammen gå 5,0 kr i kundens favør.

 

Vi burde heller anskaffet 99,50-seddelen. :p

Lenke til kommentar

Fjern 50-øringen og innfør tokroningen. Da hadde vi sluppet så mange enkroningen også i tillegg til at det ikke hadde vært mer jobb en i dag da man slipper 50-øringen. Tenk hvor deilig når man skal få tilbake 4,50 å få to tokroninger eller en femmer i stedet for fire enkroninger og en 50-øring.

 

Også er det jo få som betaler kontant nå for tida. Jeg vil anslå maks 10% av kundene. (Er det noen som har bedre tall på dette?)

I butikken jeg jobber i vil jeg si mellom 1/4 og 1/3 betaler med kontant så det brukes fortsatt i ganske stor grad.

Lenke til kommentar

Hva skal man med en tokroning? For å være helt ærlig synes jeg det går fint ann å fjerne enkroningen i tillegg til femtiøren. Småpenger som hoper seg opp er bare irriterende uansett og iallefall ender jeg opp med å gå til banken og veksle de inn når hauen har blitt stor nok. Vet ikke hva andre gjør. Synes femkroningen kunne vært den minste småpengen vi hadde.

Lenke til kommentar

Jeg forsøker å bruke 50-ørene mine.

 

På bussen, når jeg gir femti 50-øre til bussjåføren ber de meg ofte om å dra til helvete.

 

På butikken liker de heller ikke femtiøringene.

Ingen automater tar 50-øringene.

Ingen spilleautomater tar 50-øringene på danskebåten.

På danskebåten veksler de heller ikke 50-øringer opp i kroner.

 

...

50-øringene ER allerede borte, man har bare ikke fjernet dem enda!

 

Og bli kvitt ørene også:

Pålegg butikkene å gå over på priser i hele kroner for ALT som koster mer enn 5 kroner, og varer i løsvekt med kilopris på over 20 kroner.

Lenke til kommentar

På bussen, når jeg gir femti 50-øre til bussjåføren ber de meg ofte om å dra til helvete.

De hadde også blitt sure om du hadde prøvd å kjøpe en flatskjerm-TV til 6000 kroner med 50-lapper. Det betyr ikke at 50-lappen skal ryke ut. 50-øringen sin funksjon er å være mynten "på tampen", du vil normalt aldri trenge å betale med mer enn en 50-øre.

 

Jeg er likevel enig i at 50-øringen skal ut. Men å kvitte seg med ørene i seg selv foreløpig blir for tidlig. Ører er fortsatt nyttig for å oppgi presis verdi på småting, og jeg ser strengt tatt ikke helt irritasjonsmomentet med dem når man betaler med kort eller betaler til nærmeste hele krone i mynt.

Lenke til kommentar

Om de nekter å ta i mot bryter de faktisk loven, norske kroner er tvunget betalingsmiddel i Norge. Men det er en grense: "Ingen er pliktig til i en betaling å ta i mot mer enn femogtyve mynter av hver enhet.", det er ingen grenser for sedler.

 

Det blir for dumt å fjerne den siste øremynten. Skjønner ikke hvordan folk kan klage og syte slik for pga. en liten mynt. Der de har euro f.eks. har de mynter med enda mindre verdi.

 

I enkelte butikker står det bøsser ved kassene der man kan gi til veldedige formål, dere kan da gi fra dere der da, om dere hater disse myntene så mye.

 

Jeg synes det er bra at man kan sette prisene så nøyaktig som 50 øre.

Lenke til kommentar

Hvorfor blir det for dumt? En liten mynt som knapt har noen verdi i det hele tatt. Man må bruke hauevis av femtiører for å få noen verdi utav dem så de blir stort sett bare liggende hjemme og hope seg opp inntill man feks. veksler dem inn i baken slik jeg pleier å gjøre. Svært få er glade i å gå rundt med en masse småpenger på seg. Å gå rundt med tjuekroninger og tikroninger synes jeg går greit ettersom dette er mynter som kan brukes til noe uten at man må ha hele hånded full av dem, men mindre mynter synes jeg ikke det er noen stas å gå rundt med. Finnes enkelt og greit ikke praktisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...