Gå til innhold

Bør 50-øringen takke for seg?


50-øringens fremtid  

592 stemmer

  1. 1. Bør 50-øringen takke for seg?

    • Ja
      499
    • Nei
      69
    • Ingen formening
      26


Anbefalte innlegg

  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Det er ikke bare kriminelle som bruker kontanter. Jeg pleier alltid og betale med kontanter. Fyller opp lommeboke med kontanter etter hva jeg regner med å få behov for når jeg skal ut og bruker kunn kontanter. Pleier og ta ut ett større beløp en gang i blant og gjemmer pengenne hjemme for så og kunn bruke kontanter.

 

Grunnen til att jeg liker og bruke kontanter er ganske enkel. Det er mye lettere og være sparsomelig. Når en drar kortet så tenker en ikke så mye over hvor mye en bruker, er bare noen tall som forandres. Men når en fysisk ser lappene forsvinne ut av handa så er det mye lettere og la være og kjøpe ting en ikke trenger.

 

 

 

Er forøvrig enig i att 50 øringen må fases ut. Fryktelig irriterende med de 50 åringenne når en betaler med kontanter. Forundrer meg ikke om de kunn holder på 50 øringenne for og holde folk borte fra å bruke kontanter.

Lenke til kommentar
50-øringer er gøy når man sammen med kompiser har samlet opp rundt 500 og drar til butikken for å kjøpe noe "dyrt" :lol:

 

Butikken kan nekte deg å betale med de. Er sikkert ikke så mange som vet dette, men ved lov så kan man bestemme at man kun skal ta i mot 25 av hver valør.

 

Uansett, er unig med han rett over meg. Jeg bruker bare kort og ikke kontanter. Når jeg bruker kontanter går liksom ikke pengebeholdningen ned når jeg bruker de. Har fremdeles så og så mye på konto selv om jeg bruker et par hundrelapper.

Lenke til kommentar
Nettopp :) Jeg har nekta et par stykker å betale med en pose med en-kroninger. tar for lang tid. Spesielt når det er kø midt på dagen!

Haha. Enda verre nå som man må putte på én og én mynt på dem nye elektroniske

kassene :lol:

Jeg mener å huske at da automatene først kom ut så oppfordret butikkene folk til å legge på myntene de hadde i lommen. Det virker som de har kuttet det ut nå.

Lenke til kommentar
Nettopp :) Jeg har nekta et par stykker å betale med en pose med en-kroninger. tar for lang tid. Spesielt når det er kø midt på dagen!

Haha. Enda verre nå som man må putte på én og én mynt på dem nye elektroniske

kassene :lol:

De nye elektroniske kassene = Død og fordervelse.

 

Femtiøringen kan takke for seg og.

Lenke til kommentar

Ja hater desse elektroniske kassene, de tar enda lengre tid en "gammle" måten å betale med mynt på sidan anna kvar mynt dett rett gjennom og må puttast på pånytt. For ransikringa sin del så finnes det andre måtar å gjere det på.

 

 

Når det gjeld 50 åringen så vil eg behalde den. Allerhelst ville eg fjerna den fysiske valuttaen, men så lenge vi har mynt og seddlar så må vi også ha nok myntar og seddlar til å bruke valuttaen. Faktisk så burde 10-øringen kommt tilbake slik at det går ann å betale ein pris på f.eks 9,90. Skal det være mynt så må det være alle myntar, eit slikt halveis system der minste mynteinheit er 1 krone oh høgste 500 blir berre tungvindt.

 

 

Løysninga burde være kontantkort. Eit kort som er knytta opp mot ein middlertidig konto på f.eks 100, 1000 og 10000 kroner. Dette kortet burde være upersonlig slik at du berre treng å dra det utan å slå inn ei pin kode. På den måten hadde det gått kjappt å betale og muligheita til å gjere ein fysisk handel ved å bytte hele kortet i ei vare ville ha beskytta personvernet. Trur også at slike kortlesarar fort kjem til å bli so billig at "alle" vil ha ein (f.eks integrert kortlesar i mobilen).

 

Ei slik løysning kunne utan problem vært gratis sidan kostnaden av produksjon og transport av mynt og seddlar vill blitt eliminert. Den fysiske transporten av so mykje metal rundt omkring i landet er ikkje billig.

Lenke til kommentar
Faktisk så burde 10-øringen kommt tilbake slik at det går ann å betale ein pris på f.eks 9,90.
Da hadde prisene bare gaatt til 9,95. De er jo til for at du skal runde opp, ikke for at de er saa snille at de gir deg 10 öre rabatt. Hvorfor blir et system uten öre tungvindt? Om det ikke finnes örer har butikkene inget grunnlag for aa kreve slike teite "999,50" priser og alt rundes opp til nærmeste krone. Endret av Rabbid
Lenke til kommentar

Litt av poenget med 9,90 prisar er ikkje berre at det skal sjå billigare ut en 10 kroner, men også at kunden får eit billigare produkt ved kjøp av fleire samtidig. Om vi fjerner 50 øringen så vil prisane auke.

 

Er mykje betre med digital betaling, då kan butikken ta akkurat den prisen som passar best, f.eks kr 9,74 eller 10,04.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Litt av poenget med 9,90 prisar er ikkje berre at det skal sjå billigare ut en 10 kroner, men også at kunden får eit billigare produkt ved kjøp av fleire samtidig. Om vi fjerner 50 øringen så vil prisane auke.

Eller synke, fordi man runder nedover. :)

 

I likhet med Simen1 tror jeg ikke de slutter med øre i priser bare fordi man ikke har 50-øring lenger. Øre vil være en del av norsk valuta lenge etter at 50-øringen er fjernet. I praksis tror jeg prisene vil være jevnt over det samme for de som betaler kontant også etter at 50-øringen forsvinner, både fordi prisforskjellene er så små og fordi man noen ganger runder oppover og noen ganger nedover.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...