Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Finnes det et helt OK, gratis alternativ for å klone en SSD over på en annen? Bygde en PC til fattern for en del år siden med første versjon Vertex, og den oppfører seg merkelig i alle former for Benchmarks i alle fall. Ikke merket noe i vanlig bruk enda, men jeg har en M4 64GB til overs, og tenkte på å bare klone over på den. Vertexen er også 64GB hvis det har noe å si.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Finnes det et helt OK, gratis alternativ for å klone en SSD over på en annen? Bygde en PC til fattern for en del år siden med første versjon Vertex, og den oppfører seg merkelig i alle former for Benchmarks i alle fall. Ikke merket noe i vanlig bruk enda, men jeg har en M4 64GB til overs, og tenkte på å bare klone over på den. Vertexen er også 64GB hvis det har noe å si.

Har de siste årene vært svært fornøyd med Macrium Reflect: http://www.macrium.com/reflectfree.aspx

Lenke til kommentar

Har faktisk kjørt samme installasjon på ny HW også (nytt HK og CPU) og det funket helt fint, bootet som bare det og Win kjørte de oppdateringene den måtte av seg selv. Måtte selvsagt ringe MS for å få ny nøkkel, men det var jo også enkelt. Men for sikkerhetsskyld så kjørte jeg en fresh install igjen, men kloning burde ikke være noe stress, siden alt er det samme :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Hei, skal kjøpe ny bærbar med plass til kun ett lagringsmedium (enten m.2 eller 2.5), PCen skal brukes som hovedmaskin.

 

Vurderer å gå for Samsung 850 EVO 1TB og ikke tenke noe mer på det eller gå for 512GB varianten og kanskje flytte de store, lite brukte filene til en eller annen skytjeneste (har allerede kopier på eksterne disker). Bruker nå i overkant av 500GB på internt lagrede filer (200GB+ med FLAC og video)

 

Noen kommentarer? Bør man gå for den største SSD-en man "har råd til" eller heller bruke ekstern lagring / skytjenester for arkiv-materiale?

 

Et annet spørsmål; for maks kompatibilitet og gjenbruk, bør man fortsatt gå for 2.5 SATA framfor m.2 SATA / NVMe?

Endret av mandela
Lenke til kommentar

Om du har kontinuerlig nok tilgang til internett og føler det er akseptabelt for ditt bruk med sky- / ekstern lagring, så kan det jo være aktuelt å spare penger ved å velge en 512GB SSD. Eventuelt kan du gå for en raskere, men dyrere NVMe SSD om laptopen støtter det.

 

Et annet spørsmål; for maks kompatibilitet og gjenbruk, bør man fortsatt gå for 2.5 SATA framfor m.2 SATA / NVMe?

Jeg ville ikke lagt særlig vekt på det, annet enn at NVMe støtte er et pluss. Jeg ser dog ikke noen grunn til å foretrekke 2.5" over m.2.

Etter min mening er det andre sider ved valg av bærbar PC som er viktigere. De fleste nye bærbare har vel uansett bare m.2 slot, hvertfall de mer kompakte variantene.

Endret av Deimos_Anomaly
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...