Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

 

 

 

Ofte dør selve kontrolleren, om noe dør :)

 

 

Hvordan kan jeg sjekke om kontrolleren er dårlig? Jeg har en Samsung SSD 950 Pro 512 Gb som er ett år gammel og i går begynte ting å skje usedvanlig sakte her. Ser at SSD'en sliter mye ved oppstart da jeg har en 30 - 40 programmer som startes. 

Etter boot ser alt til å fungere igjen.

Har disse dataene fra CrystalDiskMark:

 
Sequential Read (Q= 32,T= 1) :  2056.721 MB/s
Sequential Write (Q= 32,T= 1) :  1326.067 MB/s
Random Read 4KiB (Q= 32,T= 1) :   575.316 MB/s [140458.0 IOPS]
Random Write 4KiB (Q= 32,T= 1) :   242.070 MB/s [ 59099.1 IOPS]
Sequential Read (T= 1) :  1630.909 MB/s
Sequential Write (T= 1) :  1344.409 MB/s
Random Read 4KiB (Q= 1,T= 1) :    40.443 MB/s [  9873.8 IOPS]
Random Write 4KiB (Q= 1,T= 1) :   221.391 MB/s [ 54050.5 IOPS]
 
Test : 1024 MiB [C: 50.7% (205.4/405.2 GiB)] (x5)  [interval=5 sec]
Date : 2016/11/21 15:27:18
OS : Windows 7 Professional SP1 [6.1 Build 7601] (x64)
  

Noen tips?

Og, hva bør jeg eventuelt oppgradere til?

 

At oppstarten går sakte med mange programmer er ikkje ssden sin feil, men brukerfeil. Cpu er ofte flaskehalsen når programmer åpnes, og flere programmer har "oppstartsdelay", så de starter noen sekunder senere etter at du er kommet inn i OS'et.

 

Skru av c-states og alt av strømsparing i bios og windows. Dette hjelper godt på ytelsen av ssder. Hva slags cpu har du?

 

 

Har en i7-5960X @ 3.0 GHz..  Har ikke noe strømsparing på.. Ser ut til at det er SSD'en som sliter med MAX-belastning her..

Endret av Woff
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Njæa ... Intel har jo reklamert en del mot workstation og gamingmarkedet foreløpig, så jeg har fortsatt håp. Men nå har jo intel sagt så mangt i denne saken.

 

Hvis det blir tilgjengelig for almuen, så vil det helt klart bli dyrt, men ikke nødvendigvis uoverkommelig.
Jeg hadde i utgangspunktet store planer om å hive meg etter et slikt produkt så fort det lot seg gjøre, men etter at de påståtte specene har blitt jenket ned til noe som høres mer realistisk ut, vil jeg nok vente og se om hvor mye man faktisk henter på ytelse i praksis. I den forstand om det er merkbart ved lett til middels workload i forhold til dagens NVMe.

 

Selv om ytelsen ved lav QD foreløpig ser positiv ut, er jeg veldig spent på hvordan man vil merke det i praksis. Jeg forventer ikke like stor forskjell som HDD vs. SSD, men håper det merkes bedre ved lett workload enn ved sata vs. nvme ssd.

Lenke til kommentar
MSI will unveil the new M.2 Shield cooler with its next-gen motherboards that will support Intel's upcoming Kaby Lake CPU architecture, led by the Core i7-7700K - which seems to be running into its own temperature-related problems.
 
MSI's upcoming M.2 Shield SSD heatspreader is a metal cover with a pre-applied thermally-conductive gap-filling pad. It won't matter which M.2 SSD you have, MSI's new M.2 Shield will fit onto it as it is hinged at the bottom, clamping down onto the M.2 drive as it's the larger surface - meaning it can take more heat from the NAND flash.
MSI should better unveil the M.2 Shield at CES 2017 in January, 2017.
 

55235_07_msi-teases-new-shield-ssd-heats

 
Lenke til kommentar

Bestilte 960pro 1TB på komplett i dag.
Grunnet (enda) økende NAND mangel, forventes det 20-25% prisøkning de kommende månendene på SSD generelt, så fant ut det var på tide å få ut fingern.
http://www.tomshardware.com/news/ssd-hdd-shortage-nand-market,33112.html

 

Vurderer egentlig å kjøpe nye disker i filserveren også, da det forventes at prisen på HDD vil stige også. Men det passer litt dårlig å kaste 40-50 lapper etter HDD akurat nå.

Får håpe ting bedrer seg i 2018 ... men et år er lenge å vente.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Jeg vurderer å bygge meg ny PC når neste generasjon hvovedkort og CPU'er (Intel) kommer. Jeg vil da ha en SSD som ikke bruker SATA-kontakter. Skal ikke ha noe Super Rally GT Sprint, men en rask og grei SSD, som tåler en del bruk. Hva er da å anbefale?

Enig med Switters. Jeg fikk samme spørsmålet fra en kamerat for et par uker siden. Jeg vet han _egentlig_ ikke har så mye hastverk, så jeg ba han vente til de nye kaby lake og z270 kommer. Evnt. kjøpe et av de bedre specca z170 når prisene dropper litt etter kaby lakes lansering.

På SSD-siden anbefalte jeg samsung 960 evo m2 eller vente og se hva som kommer fra Intel de neste mnd-ene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...