Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Såfremt pc-en ikke har fysiske begrensninger, er det ikke noe poeng i å gå for M.2 versjonen av 850 EVO.
For at det skal være et poeng, må du opp på en NVMe disk, som 950 pro 960 evo, eller 960 pro, pm961, sm961, eller andre NVMe disker.
Det er dog litt begrenset hvor mye ytelsesøkning man får igjen for en NVMe disk i praksis, det kommer an på bruksområdet. Jeg ville trolig, i ditt tilfelle, gått for størst mulig 2,5" SATA SSD (eks. 1TB 850 evo). 

Endret av JKJK
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Viste seg at maskinen ikke kommer med det nødvendige for å installere en 2.5" (stress å skaffe brakett og spesialkabel), da er utvalget betydelig mindre.

Er "Crucial MX300 M.2 1TB" OK? Skulle gjerne ha gått for "Samsung 850 EVO M.2 2280 SSD - 1TB" pga lengre garanti og antatt bedre pålitelighet, men sistnevnte virker å være utgått? Fant ingen butikker som har den lenger. Har ikke behov for superhastigheter, men det hadde ikke gjort noe om den var raskere enn Intel 520 256GB som jeg bruker nå.

 

merket som utgått: https://www.proshop.no/SSD/Samsung-850-EVO-M2-2280-SSD-1TB/2473646

 

Neste alternativ opp i pris er Intel 600p 1TB, men den har ikke gjort det så bra i tester virker det som.

Endret av mandela
Lenke til kommentar

Dell Latitude E5570: http://www.dell.com/support/manuals/no/no/nobsdt1/latitude-e5570-laptop/LatitudeE5570_OM/Storage-specifications?guid=GUID-E579063E-03A4-4E56-94AF-5D9F53A51FD2&lang=en-us

 

Litt bekymret for den "Up to 512 GB", de kan vel ikke mene at 2.5" SSD og m.2 ikke støtter mer enn 512GB?

 

Betyr at man ikke får kjøpt den med større SSD enn det. Hva du setter i selv er opp til deg :)

Lenke til kommentar

Dell Latitude E5570: http://www.dell.com/support/manuals/no/no/nobsdt1/latitude-e5570-laptop/LatitudeE5570_OM/Storage-specifications?guid=GUID-E579063E-03A4-4E56-94AF-5D9F53A51FD2&lang=en-us

 

Litt bekymret for den "Up to 512 GB", de kan vel ikke mene at 2.5" SSD og m.2 ikke støtter mer enn 512GB?

Dell er ikkje kjent for kompatibilitet heller, og man kan ofte glemme å bruke "dell" deler i andre maskiner pga egne firmwareversjoner som kun funker med dell. HP liker også litt av det der. Har flashet firmware på en del hp-sas disker i min tid. Altså Seagate sas harddisker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Dell Latitude E5570: http://www.dell.com/support/manuals/no/no/nobsdt1/latitude-e5570-laptop/LatitudeE5570_OM/Storage-specifications?guid=GUID-E579063E-03A4-4E56-94AF-5D9F53A51FD2&lang=en-us

 

Litt bekymret for den "Up to 512 GB", de kan vel ikke mene at 2.5" SSD og m.2 ikke støtter mer enn 512GB?

Dell er ikkje kjent for kompatibilitet heller, og man kan ofte glemme å bruke "dell" deler i andre maskiner pga egne firmwareversjoner som kun funker med dell. HP liker også litt av det der. Har flashet firmware på en del hp-sas disker i min tid. Altså Seagate sas harddisker.

 

 

Så du mener den kan ha en begrensning i firmware som gjør at den ikke støtter større SSD? Isåfall suger det.

Lenke til kommentar

Min erfaring med deres bærbare og kompatible byttedeler er begrenset til minnebrikker og lagringsmedia i ulike "bays", har ikke støtt på noen problemer foreløpig.

 

Det frister å gå får det billigste 1TB produktet i form av Crucial MX300 M.2 1TB, virker fra tester at priskonkurrenten Intel 600p 1TB ikke gjør det så bra i tester og Samsung 960 EVO 1TB er kanskje litt overkill for beskjeden workload (i tillegg til å være utsolgt i butikker jeg liker å handle hos).

Den SSDen jeg bruker mest privat, en Intel 520 256GB viser 901225 power-on hours, Host writes 7.4 TB, Total NAND writes 9725. Er MX300 et OK valg, eller bør jeg kjøpe noe annet?

Endret av mandela
Lenke til kommentar

Dell Latitude E5570: http://www.dell.com/support/manuals/no/no/nobsdt1/latitude-e5570-laptop/LatitudeE5570_OM/Storage-specifications?guid=GUID-E579063E-03A4-4E56-94AF-5D9F53A51FD2&lang=en-us

 

Litt bekymret for den "Up to 512 GB", de kan vel ikke mene at 2.5" SSD og m.2 ikke støtter mer enn 512GB?

Mest sannsynlig er det disse størrelsene Dell selv kunne levere på det tidspunktet.

Lenke til kommentar

Jeg har tuppa mye SSD inn i forskjellige dell laptops, og det har aldri vært noe problem. 
Tviler på det er noe stress å tuppe inn 1-2TB SSD i den. 
Men de har hatt en tendens til å bruke plassen til 2,5" disk til batteri, på maskiner bestilt med M.2 SSD på noen modeller (husker ikke hvilke i farta, men kom i alle fall over en modell som manglet bay til 2,5 hvis den ble bestilt med M.2 sist jeg skulle kjøpe laptop).

Men det der er vel en 2016 modell? I så fall er det stor sjanse for at M.2 sloten helst vil ha NVMe SSD. (Sjekk på notebookreview.com, der finnes det sikkert en owners lounge eller en forumtråd der noen har skrevet om dette).

960 EVO er populær nå da.

 

Edit; OBS! Denne kan være kjekk å lese, ser ut som det kan være litt småherk med NVMe på 5570 likevel:
http://en.community.dell.com/support-forums/laptop/f/3518/t/19678370

Ser ikke ut som noen har skrevet noe siden mai 2016, så det kan være fikset i en biosupdate hvis man er heldig.

Men det finnes jo mye annet M.2 sata å få kjøpt (ser ut som den blir levert med dette som default, porten støtter tydeligvis begge deler).

Endret av JKJK
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hm, det lover ikke så veldig godt, heller ikke med tanke på støy fra "hovedkortet" :omg: . Maskinen er en 2016 modell ja, kjøpte den på "tilbud" som utgående modell hos Dustin, den kommer med et M.2 (SATA) kort. Har lest på notebookreview forumet at maskinen kommer med flere ulike layouts, shippes maskinen med M.2 SATA følger det ikke med kabel og brakett for 2.5" lagringsenhet :thumbdown:

 

OK, får bare kjøre på med 1TB M.2 SATA og håpe at på det beste.

Endret av mandela
Lenke til kommentar

Hm, det lover ikke så veldig godt, heller ikke med tanke på støy fra "hovedkortet" :omg: . Maskinen er en 2016 modell ja, kjøpte den på "tilbud" som utgående modell hos Dustin, den kommer med et M.2 (SATA) kort. Har lest på notebookreview forumet at maskinen kommer med flere ulike layouts, shippes maskinen med M.2 SATA følger det ikke med kabel og brakett for 2.5" lagringsenhet :thumbdown:

 

OK, får bare kjøre på med 1TB M.2 SATA og håpe at på det beste.

 

Ah, ja, det var vel det som var essensen av det jeg tenkte på.

Såfremt du ikke driver med videoredigering, eller kjører VM'er, databaser eller lignende, så er det litt begrenset hvor mye praktisk ytelsesøkning du får med en NVMe disk uansett.

 

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

 Intel DC P3520 er Intels første 3D NAND enterprise SSD på budsjett.

Ser ut til at de satser på høy ytelse på lav QD

 

RR : P3700 vs 3520 i steady state :

 

QD1 : 7230 - 9684

QD2 : 14809 - 20396

QD4 : 31516 - 41045

 

Deretter tar P37000 over

 

 

 

8010_13_intel-dc-p3520-2tb-enterprise-pc

 

 

 

 

RW  i steady state

QD1 : 23899 - 28689

 

 

 

8010_11_intel-dc-p3520-2tb-enterprise-pc

 

 

 

 

 

 

Conclusion : The DC P3520 delivers excellent QD1 write performance that outpaces the more powerful DCP3700. When reading random data, the DC P3520 outperforms the DC P3700 where it matters most QD1-4

 

 

Kilde

 

Lenke til kommentar
MSI's M.2 shield shown to raise SSD temps and could lead to throttling

 

NL7UVMTpnJbmRnegmqaM2g-650-80.jpg

 

 

MSI developed what it thought was a clever solution to prevent M.2 solid state drives from throttling due to overheating. The M2 shield, as MSI calls it, is a piece of aluminum with a thinly sliced thermal pad on the underside that covers the motherboard's M.2 2280 slot. It's supposed to dissipate heat and lower temps of the SSD, but testing shows it can have the exact opposite effect.

 

Our friends at GamersNexus attached temperature sensors to a HyperX Predator M.2 SSD installed in MSI's Z270 Gaming Pro Carbon motherboard and recorded idle and load temps.

 

What they found is that the M.2 shield was able to lower temps on the NAND flash memory chips on top of the SSD by 1-2 degrees, but caused the chips on the underside of the SSD to rise by around 4 degrees. The SSD's controller and its internal sensor placed by Kingston also showed higher temps with the M.2 shield installed, rising about 4C at idle and 4-5C under load.

 

 

 

Kilde

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...