Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Skal kjøpe ssd til ny bærbar!

 

Noen som har forslag til disk? Hva er det beste kjøpet?

 

Trenger ikke no fancy, bare en rask disk til OS!

 

Selvmotsigelse? Skal du kjøpe disk eller ssd?

 

Det er 2-3 forslag pr side de siste 5 sidene, hvor stor SSD vil du ha? 40gb? 120gb?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skal kjøpe ssd til ny bærbar!

 

Noen som har forslag til disk? Hva er det beste kjøpet?

 

Trenger ikke no fancy, bare en rask disk til OS!

 

Selvmotsigelse? Skal du kjøpe disk eller ssd?

 

Det er 2-3 forslag pr side de siste 5 sidene, hvor stor SSD vil du ha? 40gb? 120gb?

 

 

Har ikke så veldig peil så mener vel drive ja! Tenker enten ~60-80 eller ~120.

 

Hvilken vil dere anbefalle til en acer travelmate timelinex 8572T av:

 

-C300

-X25

-Vertex 2

 

Ser det er de som går igjen her av ssd'er som er gode på ytelse/pris!

Endret av Pro-V1*
Lenke til kommentar

Alle tre er gode. Selv om c300 er noe raskere vil du nok ikke merke forskjell til vanlig bruk. Fordelen med intel er kanskje Intel toolbox som gjør det lett å optimalisere og vedlikeholde ssd'n.

 

hadde vel uansett gått for den av de tre med lavest pris/gb.

 

Og fordelen med Crucial c300 er at den ikkje degraderer seg nesten, og at TRIM fungerer bedre enn intel virker det som. Ytelsen er jo en del bedre, noe som gjør valget lett mener nå jeg.

 

 

 

 

 

Jeg har begge deler, men det er c300 som ruler gata på datarommet mitt :p

 

 

Lenke til kommentar

Paragon har lansert et program , som ser ut til å være minst like bra som den Intel har gitt ut.

 

Virker på alle SSD'er.

Gir deg muligheten til å redusere størrelsen på OS'et som skal klones.

 

 

 

aahoig.png

 

2jagc9u.png

 

 

 

 

Kan lastes ned her

 

Jeg bruker selv programmer ifra Paragon, og har bare gode erfaringer.

Lenke til kommentar

Den beste hybriden jeg kommer på i farta er Seagate momentus xt 7200 rpm med 4 GB flash cache. Anandtech har testet den her. 500 GB-varianten koster fra 950 kr.

 

Der er prisguiden misvisende, da den angir kun 32MB cache. Sikkert riktig nok på selve HDD-biten, men allikevel. Skal gjøre litt research for å skjønne hvorfor den disken er så sinnsykt dyr. Antar en slik disk ville vært aktuell for ganske mange om de visste om den. Pose og sekk er alltid bra.

Lenke til kommentar

Prisguiden er nok ikke misvisende, da det er 32MB cache på den i tillegg til NAND-bestykningen.

 

Fra artikkelen Simen linker til hos Anandtech:

Seagate's Momentus XT starts with a standard 7200PM 2.5" Momentus drive and adds a 32MB buffer, the largest on any 2.5" Momentus drive. Seagate then makes it a hybrid by adding a single 4GB SLC (!) NAND chip on the drive's PCB.

 

 

Edit: Jeg ser at det ikke står under detaljarkfanen for produktet heller. Da er jeg enig med deg, Prisguide.no er mangelfull på det punktet. Prisjakt.no har disse opplysningene på plass.

Endret av Lch
Lenke til kommentar

Leser på anandtech:

 

For Crucial the achilles heel is our old friend: the read-modify-write, a used C300 can potentially lose a good amount of its initial performance. The major disadvantage for SandForce is if you’re writing perfectly random or highly compressed data. Again I’m talking about data that’s random in nature, not random in terms of access pattern. Our heavy downloading workload shows this best where the 256GB C300 remains on top while the 100GB SandForce drive drops to Indilinx-like performance.

 

The C300 is clearly a drive made for Windows 7. With no TRIM utility, poor 512-byte aligned performance and clear degradation over time with heavy random writes, the C300 is best used with Windows 7 and its native TRIM support. Luckily for Crucial, there are a lot of Windows 7 users out there. Update: Version 2.6.33 of the Linux kernel supports TRIM as well. Presumably the C300 would do just as well under Linux so long as there's TRIM support.

 

Kommentarer? Er SF basert SSD å fretrekke fremfor C300?

Lenke til kommentar

Endelig fått installert Vertex 2 på min Macbook Pro. Ytelsen er helt suveren, og jeg kunne ikke vært mer fornøyd! Kjører OS X med Win 7 i boot camp. Oppstartstid på programmer er så og si ikke-tema lenger, og alt flyter som en drøm. Ble rett og slett som en ny maskin!

 

Oppstartstiden inn i OS X er mer enn halvert siden 5400rpm disken jeg hadde før :)

Lenke til kommentar

En kollega av meg har gått til anskaffelse av en C300 128GB. Under install av win7 (64bit) så finner ikke denne denne ssd-driven (både på laptopen, en HP 8530w og HP Z800). Han har forsøkt å legge inn driveren til AHCI til ICH9R kontrolleren under win7 installeren også, uten hell. Den dukker opp i BIOS, men heller ikke med fw oppdateringsverktøyet til Crucial finner den disken orendtlig (dog, den mener å ha oppdatert den likevel). Noen som ser hva som er feil?

 

*edit: ser ut som om dette skyldted problemer med win7 installeren, og ikke harddisken.

Endret av hardkjerne
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...