Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg føler meg så ubesluttsom!

Lyst på en ny disk til laptoppen min siden den jeg har rusker litt, og snuser litt på SSD.

Så det tilbudet på netshop også, og det virket jo lovende.

 

Jeg bruker ikke så mye plass. så kanskje en 60gb hadde klart seg, men så var det å velge mellom: 120gb vertex 2, 64gb c300 eller vente på intels G3(skulle jo komme Q4 2010)

 

Sikkert flere som tenkter på dette?

Lenke til kommentar

Jeg føler meg så ubesluttsom!

Lyst på en ny disk til laptoppen min siden den jeg har rusker litt, og snuser litt på SSD.

Så det tilbudet på netshop også, og det virket jo lovende.

 

Jeg bruker ikke så mye plass. så kanskje en 60gb hadde klart seg, men så var det å velge mellom: 120gb vertex 2, 64gb c300 eller vente på intels G3(skulle jo komme Q4 2010)

 

Sikkert flere som tenkter på dette?

 

Uansett hva du velger av sandforce, c300 eller intel gen2, så vil du blir veldig fornøyd med den i en laptop! Jeg ser ingen grunn for å vente på intel gen3 hvis du skal ha en ssd i laptop. Mange bærbare klarer ikkje å utnytte ytelsen fullt ut med de ssd som finnes nå engang. Kommer jo ann på hvor kraftig bærbar man har da.

 

 

Støtter den AHCI sata så vil man få særdeles bra ytelse til en bærbar. Men selv om den bare støtter "IDE" mode så vil ytelsen være evig mye bedre enn en snurredisk :thumbup:

 

 

 

 

Det skjer ikkje at jeg går tilbake til snurredisk som OS medium for å si det slik :yes:

 

 

 

Skulle jeg ha valgt en ssd til en laptop nå, så hadde jeg valgt en Crucial c300 etter den størrelsen jeg hadde hatt råd til. Grunnen er at c300 degraderer seg nesten ikkje med TRIM, (mye raskere trim enn intel gen2 f.eks) og at Lese IOPS er god nok i haugevis til en laptop.

 

 

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Sant nok! Er nok ingen superpc jeg sitter på nei, men tenkte bare å gå for SSD når jeg først trenger en ny disk. Skjønner at den virkelig merkbare forskjellen går fra snurredisk -> SSD, men tenkte jeg skulle gjøre det best mulige valget uansett;) Ser c300 64gb scorer rimelig pent da selv om det kanskje blir dårlig plass

 

edit: ser ut til at det blir en c300 etter lommeboka da ja ;)

Endret av Bsen
Lenke til kommentar
Jeg bruker ikke så mye plass. så kanskje en 60gb hadde klart seg, men så var det å velge mellom: 120gb vertex 2, 64gb c300 eller vente på intels G3(skulle jo komme Q4 2010)

 

Sikkert flere som tenkter på dette?

Jeg sitter også å lurer på det samme, men jeg har ikke lyst til å redusere diskplassen noe særlig heller (har 160 GB 5400 rpm HDD). Så jeg vurderer også 500 GB 7200 rpm HDD til ~550 kr. Eventuelt liten SSD internt + å drasse med meg ekstern 2,5" harddisk. Det er ikke akkurat helt enkelt å velge, ergo ingen valg ennå. Det fine med ubesluttsomheten er at Intel G3 nærmer seg for hver dag jeg ikke klarer å bestemme meg.

Lenke til kommentar

Sant nok Simen1. Har også en ekstern jeg kan kaste alle filmer og rot på, så jeg tror jeg kan klare meg på 64gb egentlig. Har bare noen få programmer og kanskje 1-2 spill uansett. Er heller ikke så keen på la lommeboka svi så inni helvette heller. bli rett over tusenlappen for en liten SSD, og jeg føler det er verdt det ovenfor en snurredisk om plass ikke er et problem, slik det ikke er for meg.

Lenke til kommentar

Av en eller annen grunn så føler jeg at intel gen 3 ikkje står til forventningene som er bygget opp. Jeg krever kanskje mye, men jeg forventer nesten at intel kommer med kanskje 80k+ iops og 400MB/s+ les , hvis ikkje er det ikkje verdt å vente på. Med mindre kapasiteten blir stor og prisen veldig lav.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke G3 vil gi så mye IOPS. Heller +20% i forhold til gammelt nivå, men 400+ MB/s tror jeg på. Det, SATA 6gbps og betydelig lavere pris per GB. Jeg vil tippe 160 GB X25-M til 2200 kr (349 $ i USA) og 80 GB X25-V til 1200 kr (199 $ i USA).

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Av en eller annen grunn så føler jeg at intel gen 3 ikkje står til forventningene som er bygget opp. Jeg krever kanskje mye, men jeg forventer nesten at intel kommer med kanskje 80k+ iops og 400MB/s+ les , hvis ikkje er det ikkje verdt å vente på. Med mindre kapasiteten blir stor og prisen veldig lav.

Jeg bryr meg egentlig mer om accesstime (både snitt og maks) og god IOPS skalering ved lav QD, da det vil ha en del større utslag på de fleste bruksområder. Om random read blir 50K+ og _sustained_ random write (torture test) blir 10K+ er jeg egentlig fornøyd.

Når det gjelder båndbredde håper jeg egentlig Intel G3 drar over 500MB/s les, som det har vært vist ved analyse tidligere er det fint mulig å klare fra 80GB som blir den laveste kapasiteten. Jeg håper også de får det til så sekvensiell les/skriv blir godt utnyttet uten kø. Siden Intel nevnte de skulle ha bedre sekvensiell skriv i G3 håper jeg de klarer nærmere 1,5MB/s pr GB kapasitet, og har høyere tak enn de ca 100MB/s som G1/2 stoppet ved.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Av en eller annen grunn så føler jeg at intel gen 3 ikkje står til forventningene som er bygget opp. Jeg krever kanskje mye, men jeg forventer nesten at intel kommer med kanskje 80k+ iops og 400MB/s+ les , hvis ikkje er det ikkje verdt å vente på. Med mindre kapasiteten blir stor og prisen veldig lav.

Det jeg "forventer" er litt bedre ytelse, større størrelser og at det hjelper til å presse prisene på SSD som jeg synes fortsatt holder seg vel høyt. Flash produksjonen bør også hatt tid til å ta seg opp betraktelig nå. Endret av Theo343
Lenke til kommentar
er det en bra disk?

Vel ...

 

Trur dere SSD er fremtiden, eller flopper det og vi får noe helt annet?

Uansett hva det blir så skal vel snurreplaten ut.

 

Hva synnes dere om SSD(4bgb)+Disk/Hybrid , raskere en raptor.

Ser en del kjøpe bare slike nå og det er vesentlig bedre en harddisk.

 

Ser ikke helt hvordan den fungerer, må bli som en cache.

Så åpner man et program man ikke har brukt siden Berlinmuren falt, så vil den ikke være raskere en platen :hmm:

Lenke til kommentar

SSD flopper?? Tja, en tråd på snart 500 sider dedikert SSD burde vel være nok til å gi svar på den.....

 

Hybrid diskene til seagate er milesvis fra en grei SSD, men greie nok for de som må ha ~500gb eller mer og kun har plass til 1 OS/lagringsenhet i en laptop. En betydelig oppgradering sammenlignet med de vanlige 5400rpm diskene i laptopper, men en sløv sak sammenlignet med SSD..

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

SSD flopper?? Tja, en tråd på snart 500 sider dedikert SSD burde vel være nok til å gi svar på den.....

Det er ikke nødvendigvis gitt at dagens form for SSD med f.eks stadig mer avanserte kontrollere vil leve spesielt lenge. Det er vel flere som har indikert at mye av kontrollerjobben kunne vært gjort minst like bra av f.eks prosessoren, og at SSD-utviklingen burde gå mot dummere blokker som man kan legge et mer intelligent filsystem på i operativsystemet.

 

Men halvlederlagring har helt klart potensiale til å ta over for platelagring, og er i så måte neppe en flopp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...