Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvilken stripsize kjører du?

Har nå fått en fjerde Intel X25-M 80GB så jeg valgte å kjøre HDDErase på alle mine Intel SSD og skal nå sette de opp på LSI MegaRaid 9260-8i på nytt.

 

Også blir jo spørsmålet:

 

RAID Level: Raid 0

Strip size: 128KB **

Access Policy: RW

Read Policy: Ahead

Write Policy: Always Write Back **

IO Policy: Direct **

Drive Cache: Enable **

Disable BGI: No **

 

 

Alle punkter merket ** er jeg usikker på.. Skal jeg velge stripsize på 64KB eller 128KB? Eller kanskje lavere / høyere? Spektret strekker seg jo fra 16KB opp til hele 1MB.

 

Write Policy er stort sett alltid Always Write Back for best ytelse, men det kan vell være noe litt spesielt med SSD som kanskje forandrer på dette? Eller skal jeg bare holde den på Always Write Back? Eventuelt bytte til Write Through?

 

I/O Policy står til Direct men kan byttes til Cached, for RAID10 array med tradisjonelle harddisker kjører jeg alltid cached, med SSD har vell egen cache så jeg vet ikke hva som blir best?

 

Drive Cache, her blir det litt som ovenfor, har stort sett alltid enabled her på vanlige RAID løsninger, men med SSD blir jeg usikker? Enable, No change eller Disable?

 

Disable BGI har jeg aldri helt forstått hva er, så har alltid latt den være aktivert da det er standard.

 

 

Så hva vil ekspertene anbefale meg for et 4x Intel SSD X-25M 80GB RAID0 oppsett?

Lenke til kommentar

Ramguy: jeg er litt ute av lagring på SSD for tiden fordi jeg jobber mest med nettverk nå, emn jeg kan jo dra opp noen "gamle" fackts. :) F.eks vil write back gi bedre ytelse en write through stort sett uavhengig av hva som ligger bak av lagringsenhet. Dette fordi en synkronisert write fra OS vil få ack fra RAID kontroller med en gang data ligger i cache og OS kan dermed fortsette. For asynkron skriving vil det ha lite å si fordi OS ikke venter på ack. Databaser gjør vel stort sett utelukkende synkron skriving om de er satt opp til trygg oppførsel. Trygge filsystemer vil også gjøre mye synkron skriving.

 

Det som kan være greit å teste ut på en RAID kontroller med SSD bak er å sette cache til kun lesing eventuelt slå den helt av. Hvis båndbredden mot cache er lavere enn den samlede båndbredden mot SSD så kan cache bli en flaskehals og det er dessuten lite å hente på responstid når en har SSD bak. Men dette vil variere sterkt med hvilken type kontroller det er, hvilken type SSD og RAID nivå. Det beste er bare å teste for datablar gir skjelden nøyaktig nok info om reell båndbredde mot forskjellige komponenter og dette kan endres med firmware versjoner også. Videre er effektene av synkroniserte skriveopperasjoner sterkt varierende.

Lenke til kommentar

Hm, brukte det programmet fra Paragon linket til på forrige side da jeg kopierte over OSet fra den orginale disken i laptopen min. Jeg har aldri hatt ssd før og fikk en crucial c300 128gb i posten i dag. Problemet er at jeg tror ytelsen er lav.

Noen som har noen tips?

 

HW;

Asus 35jc

 

OS

windows 7

post-36331-1286983323,3073_thumb.jpg

Lenke til kommentar

SSD er ofte optimalisert for ytelse ved 4kB blokkstørrelse. Raid0 (Stripe) bygges opp av blokker der stripe size er størrelsen på hver blokk som leses samtidig. Jeg ville derfor prøvd med 4k stripe size.

 

 

 

 

Med areca 1880ix får jeg best resultat med 4k stripe.

 

 

 

 

 

Med areca 1680ix så er det best med 128k stripe. Samme er det med Areca 12xx korta.

 

 

 

 

Altså totalt omvendt. Kanskje ikkje så rart da de forige arecamodellene ikkje var optimalisert spesielt med tanke på ssd.

 

 

Lenke til kommentar

Har då fått ein C300 128GB på plass i systemet, men er ein smule skeptisk til prestasjonane.

 

Klarte og rote til "alignment" ved første installasjon :roll:

738254.jpeg

 

Etter å ha fått ordna opp blei resultat på "write" betre.

738261.jpeg

Kan verkeleg 4k les stemme (28,76 MB/s)?

 

Tok og ein liten test i CrystalDiskMark 2.2

738271.jpeg

 

 

Edit:

OS: Windows 7 x64 Ultimate (ny installasjon)

Kontroller: Intel ICH10R (AHCI)

Endret av am3k
Lenke til kommentar

Tips om god men ikke altfor dyr Raid kontroller?

Egentlig et spørsmål litt på siden, men det har å gjøre med at maskinen er full av SSDer på ICH og jeg trenger en ekstra kontroller til HDD. Raid sådan.

 

Jeg forsøkte en "LSI Megaraid 8308ELP" jeg hadde liggende men den ser ikke ut til å fungere med enten Windows7/Windows7-64bit eller Asus X58 HK. Forsøkte det i 4x, 8x og 16x slotter. MegaCLI finner ikke kortet "teller 0 adp" og Win7 får feilmelding når den installerer driveren (enheten fungerer ikke). Har også oppdatert HK bios og forsøkt å slå av div. men denne vil ikke virke. Får ikke oppdatert Bios på kortet når den ikke finner kortet.

 

Derfor, er det noen som har tips om en god 4x eller 8x Raid kontroller som ikke koster skjorta og har 8 porter eller mer og grei nok for Raid5/Raid6 med SATA HDDer? Skal kjøre rundt 8-10HDDer i maskinen så greit at den har litt ytelse.

 

Den må støtte Windows7-64bit (Pro) og fungere i Asus X58 HK som eks. (P6T6 WS Revo).

 

 

EDIT:

SKal forsøke å oppdatere biosen til 8308ELP i en annen maskin og se om det hjelper, men den må bygges først.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...