Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

SSD flopper?? Tja, en tråd på snart 500 sider dedikert SSD burde vel være nok til å gi svar på den.....

Det er ikke nødvendigvis gitt at dagens form for SSD med f.eks stadig mer avanserte kontrollere vil leve spesielt lenge. Det er vel flere som har indikert at mye av kontrollerjobben kunne vært gjort minst like bra av f.eks prosessoren, og at SSD-utviklingen burde gå mot dummere blokker som man kan legge et mer intelligent filsystem på i operativsystemet.

 

Men halvlederlagring har helt klart potensiale til å ta over for platelagring, og er i så måte neppe en flopp.

 

SSD vil naturligvis utvikle seg videre, både NAND og kontrollere. Dagens generasjon SSD selger svært godt og ordet *flopp* var mer noe man diskuterte i "gamle dager" før TRIM og GC og extrem pris pr. GB. Idag er SSD oppnåelig for de fleste, og det er ikke uvanlig å finne SSD'er i helt anminnelige maskiner, ikke bare i entusiastmaskiner. Mao, en suksess, det motsatte av flopp altså, som var det jeg hintet til med svaret :thumbup: ..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

SSD er kjekt til systemdisk og programmer, men HDD blir nok tilgjengelig til lagring i en del år fremover. Jeg tror at små og "kjappe" harddisker vil fases ut og at vi blir sittende igjen med SSD + HDD med god lagringskapasitet.

 

Synes det er positivt at 2TB HDD er helt nede i 800-1000 kr nå. Veldig praktisk å ta backup på isteden for hundrevis av DVD-plater.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

EDIT: Har sett feil pris på hybrid. 500GB koster ca 1k.

 

VelociRaptor begynner å miste noen salgsargumenter, men det er fortsatt en veldig driftsikker disk med balanserte plater. Mainstream HDD har ikke balanserte plater, for det er i stor grad forbeholdt enterprise-disker.

 

Hvordan er det å få datarecovery på SSD? Ser for meg at det er tryggere å lagre prosjektfiler på HDD i profesjonell sammenheng siden det er mulig å berge data selv etter ekstreme tilstander.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Skulle hatt akkurat den testen selv, så kunne jeg ha testet mitt oppsett VS den videoen :)

 

En SSD uten NCQ som denne brukt her, blir litt tåpelig i en slik test som ofte runder QD#6+, men ikke uvanlig taktikk. Dessuten vil en SSD ofte bli begrenset av hardware og således gi mindre gevinster på en laptop... Uansett kunne jeg loadet Crysis warhead, rebootet, loadet crysis warhead igjen og rebootet før noen av disse testoppsettene var ferdig med en singel crysis loading, så det virket ikke særlig sprekt akkurat... Så, Nizzen, jeg tror nok mange her inne ville fått denne testen til å se ut som om den ble kjørt i fortfilm, ikke minst ditt oppsett :thumbup:

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar
Trur dere SSD er fremtiden, eller flopper det og vi får noe helt annet?

Uansett hva det blir så skal vel snurreplaten ut.

Du har fått mange svar, men noe er ennå ikke sagt: SSD er allerede en suksess, men det er ikke gitt at NAND flash vil være den grunnleggende teknologien i veldig mange år. Det er noen andre interessante brikkebaserte teknologier som muligens kan komme seilende opp som en konkurrent og overta om ikke så alt for mange år. SONOS er den eneste jeg husker navnet på.

Lenke til kommentar

Suksess kommer litt an på perspektivet man ser det ifra, men i den grad at det innfrir på ytelse og støynivå, har markedsandeler og stigende popularitet så kan man kalle det en suksess. Det er fremdeles for dyrt til at det er for alle og enhver. Det er en god del folk som tenker "Det får holde med en 500 GB HDD til 350 kr".

Lenke til kommentar

Momentus XT er på ingen måte en sinke men det er bare tåpelig å sammenligne den med en SSD.

 

Jeg har en XT selv og kan etter en tids bruk si at den er helt OK.

Jeg har kjørt den i den ene av mine bærbare som jeg kjenner godt ytelsesmessig.

 

Generelt sett er XT'en rask (til en HDD å være) men den adaptive cachingen som foregår i SLC delen er for liten til å oppnå noen større effekt, hadde "cachen" vært 8-12GB ville det vært mye mer å hente.

Hvis man utelukkende booter (dvs booter 4-5 ganger etter hverandre) vil man se effekten av SLC cachen.

(dette gjelder forsåvidt alle repeterende oppgaver man utfører, ligger de i cachen går det rimelig bra unna)

 

Med en gang man begynner å bruke maskinen til noe annet enn å f.eks boote :) vil "cachen" gradvis justere seg og man har da mer eller mindre samme boot tid som på en normal HDD.

 

Jeg har for store datamengder til å få en merkbar effekt av XT'en, det kan hende den holder til en ren surfemaskin.

 

Det største problemet jeg har med XT er i grunn ikke ytelsen (den er levelig) men rett og slett lyd og vibrasjoner.

 

Videoen som var linket til var et sørgelig syn, jeg vet ikke hva som var galt men det må være mye som ikke har med storage å gjøre.

Jeg har en WD SiliconEdge Blue og den kjører sirkler rundt XT'en.

Lenke til kommentar

Av en eller annen grunn så føler jeg at intel gen 3 ikkje står til forventningene som er bygget opp. Jeg krever kanskje mye, men jeg forventer nesten at intel kommer med kanskje 80k+ iops og 400MB/s+ les , hvis ikkje er det ikkje verdt å vente på. Med mindre kapasiteten blir stor og prisen veldig lav.

Jeg bryr meg egentlig mer om accesstime (både snitt og maks) og god IOPS skalering ved lav QD, da det vil ha en del større utslag på de fleste bruksområder. Om random read blir 50K+ og _sustained_ random write (torture test) blir 10K+ er jeg egentlig fornøyd.

Når det gjelder båndbredde håper jeg egentlig Intel G3 drar over 500MB/s les, som det har vært vist ved analyse tidligere er det fint mulig å klare fra 80GB som blir den laveste kapasiteten. Jeg håper også de får det til så sekvensiell les/skriv blir godt utnyttet uten kø. Siden Intel nevnte de skulle ha bedre sekvensiell skriv i G3 håper jeg de klarer nærmere 1,5MB/s pr GB kapasitet, og har høyere tak enn de ca 100MB/s som G1/2 stoppet ved.

 

G3 er etter sigende en refresh og det er ingen ting som tyder på at den vil få 6Gb/s interface, i denne omgang.

(en ny refresh lengre ut i 2011 vil nok være en klar 6Gb/s kandidat)

 

Det jeg tror vi vil sitte igjen med er at 25nm medfører større kapasitet og lavere priser, noe som allerede ser ut til å skje med Vertex 2. (SF støtter 25nm og de skal visstnok allerede ha tatt det i bruk)

En Vertex 2 120GB til under 2000,- begynner å bli rimelig bra :)

 

Ellers er jeg enig med GullLars, avg og max responstid samt høy ytelse ved lav QD det man merker mest i det praktiske liv.

Lenke til kommentar
*youtube klipp*

 

4GB SSD kan neppe koste mye, og med bedre ytelse en raptor så ser jeg ingen grunn til å ikke legge dette til i snurredisker.

Koster iallefall mye mer med 10K disker som yter dårligere.

 

Kanskje noe for de som nekter å kjøpe SSD da de vil ha en enhet med god plass.

Det var en tragisk video, jeg vil gå så langt som å kalle den fail.

Grunn 1: SSD uten NCQ. Grunn 2: laptop med svak maskinvare gir mye mindre tydelig forskjell mellom diverse høy-ytelse lagring. Grunn 3: Det må ha vært noe feil med konfigurasjonen siden SSDen brukte så lang tid på alt.

Min 3 år gamle laptop med en 2Ghz C2D, 2GB DDR2 800Mhz og 30GB OCZ Vertex (G1, Indilinx Barefoot) KNUSER det som vises i videoen der. Den kan loade windows 7, hele MS Office 2007 pakka, hele Open Office 3 pakka, winamp, og firefox på ca 30-35 sekunder fra jeg trykker på strømknappen. Den lengste loadingen jeg har hatt på den var vell når jeg prøvde COD MW2, som tok ca 7-8 sekunder til menyen gikk gjevnt.

 

Som en liten PS. Jeg har akkurat fått og satt opp en Acer Aspire 4820T til lillesøsteren min (TimelineX var utsolgt :(), som har en 2,1Ghz dualcore, 3GB RAM, integrert HD4350 skjermkort, og en 320GB 5400RPM HDD. Jeg satt og irriterte meg grønn når jeg skulle sette den opp, og jeg lurte nesten på om det var noe galt med den når jeg skulle avinstallere all bloatware, sette systeminstillinger, og installere de vanlige nytteprogrammene. Den kommer garantert til å få en SSD når jeg pensjonerer en av de som er i andre maskiner.

Lenke til kommentar

Det er rundt 10% ytelsetap ved å bruke SATA 3Gbps på (ICH9 som den der har) i forhold til en 6Gbps kontroller. Altså ganske minimalt. Det fine er at du vet at PCens SATA 3 Gbps utnyttes til det fulle. Kjøper du noe tregere så vil PCens kapasiteter ikke utnyttes fult ut.

 

Avveiningen ytelse vs kapasitet vs pris er uansett en vurdering du må gjøre selv.

Lenke til kommentar

Prøver igjen jeg.. :)

 

Kjøp heller OCZ Vertex 2 120GB, den koster akkurat nå 1795,- på NetShop.

(ytelsesmessig er de tilnærmet identiske, de kan ha en litt forskjellig firmware)

 

Anand bruker Vertex på Mac, mao hadde vi sikkert hørt noe om det funket dårlig.

Mac støtter ikke TRIM enda men det burde ikke by på noen større problemer.

 

Lurer på å kjøpe meg en C300 64GB til min Asus UL30VT, men er usikker på om min PC vil greie å utnytte disken fult ut? Vil det da være bedre å kjøpe en som har mindre kraft(som pcn kanskje kan utnytte fult) og heller få litt mer lagringsplass?

 

Forskjellen mellom 2 av de beste SSDene er nærmest ikke eksisterende i forhold til forskjellen mellom SSD og HDD.

 

Kjøp heller en med litt mere plass så holder den lengre.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

 

Kjøp heller OCZ Vertex 2 120GB, den koster akkurat nå 1795,- på NetShop.

(ytelsesmessig er de tilnærmet identiske, de kan ha en litt forskjellig firmware)

 

Anand bruker Vertex på Mac, mao hadde vi sikkert hørt noe om det funket dårlig.

Mac støtter ikke TRIM enda men det burde ikke by på noen større problemer.

 

 

Oi, se der ja! Tusen takk for tips! Jeg har ikke fryktelig mye peiling på SSD, men har lyst til å freshe opp Mac'en litt med det pluss at jeg legger på 2 gb ram ekstra.

 

Er det spesielt jeg bør vite om jeg kjøper SSD? Sånn jeg har forstått behandler man den som en vanlig HDD (?), bare at man får en god dose bedre ytelse på maskinen. Akkurat nå bruker mac'en et drøyt minutt på å boote OS X, så litt kortere lastetider hadde ikke vært å forakte.

 

Og hvordan er det med tanke på firmware- oppdateringer? Er det noe man MÅ gjøre? Har nemlig lest at OCZ ikke legger ut firmware til mac. Kan jeg da fyre opp windows 7 i boot- camp og kjøre oppdateringen derfra?

 

MASSE dumme spørsmål, men vet ikke helt hvor jeg skal begynne.. + At jeg har litt dårlig tid, siden netshop- greia bare varer ut dagen. Og det ser jo ut som et veldig bra tilbud med tanke på prisen.

Lenke til kommentar

Det er ikke så mye man trenger å gjøre med SSDer, jeg gjør fint lite vs HDD.

Standardtingene i windows er å skru av eller redusere størrelsen på pagefile, utenom dette er det å IKKE defragmentere.

 

Mht Mac så kjenner jeg ikke nok til det til å gi noen fornuftige svar mtp hva man kan/bør skru av.

 

Du vil ikke kunne oppgradere firmware fra boot camp, du trenger da en pc som kjører windows i AHCI mode.

Oppgraderingen er enkel men man bør ta backup.

Siste versjon av fw er 1.11 men en ny er nok på trappene snart.

 

1.11 har fungert meget bra for meg.

 

Boot tiden bør gå ned en god del med mindre du har mye som skjer i boot prosessen.

 

Jeg blir nok å skaffe meg en Mac selv om ikke lenge :) men det blir ikke før de kommer med Sandy Brige.

(blir da for å kjøre Parallels eller Fusion)

Endret av Anvil
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...