Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Interesant om det er noe å hente vs ICH9/10R annet enn på SEQ. Jeg er også litt tvilende til å bruke en hel slot til kun 2 SATA porter. Men her er det de reelle behovene som må styre.

 

Prisen på kontrolleren var absolutt levelig men jeg håper det kommer 4 og 6 port utganger også.

Den finnes med 4 porter også.

 

 

 

 

 

Etter det jeg kan huske så er ikkje IOPS ytelsen helt på ICH10 nivå, men ikkje så gale.

 

Man får iallefall 30-32 MB/s random 4k i CDM med den kontrolleren med c300

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen som har en formening om denne kombinasjonen?

 

Crucial RealSSD C300 2,5" 128GB

http://www.komplett....aspx?sku=590488

 

HighPoint Rocket 620 2P SATA III

http://www.komplett....aspx?sku=584087

 

Bi-tech skriver dette i konklusjonen sin, etter test av OCZ RevoDrive:

http://www.bit-tech....-review-120gb/8

 

 

"The real killer for the Revo (and most SSDs at the moment) is the Crucial C300 range and a SATA 6Gbps card such as the HighPoint Rocket 620. This combination delivers staggering speeds for reasonable prices, and has the benefits of TRIM support. Best yet, a 128GB C300 and that HighPoint card will cost £15 less than the Revo 120GB. While the Revo is an interesting addition to the world of SSDs, it's unconvincing, over priced and ultimately disappointing; we won't be ditching our SATA cables just yet."

 

 

Jeg bryr meg ikke nevneverdig om prisen, men lurer på om noen har erfaring med slike kontrollerkort vs Intel sin ICHR10 kontroller. Marvell sin 9128 s-ata 6 Gb/s kontroller får jo ikke noe bra i test så vidt jeg har fått med meg.

 

Merk at ingen har enda fått TRIM til å fungere på Marvell SATAIII PCIe 91xx kort med singeldisk. På en annen side, så er IOPS 4kb random read/write nå så og si likt med ICH9/10R, mens random read ~32kb og høyere og sekvensiell read er såpass mye bedre at det er fristende selv uten TRIM, siden GC på C300 rydder opp ganske bra i idle, spesiellt som spill/apps SSD siden den da får masse tid til opprydding..

 

Under ser du den kjipeste Marvell SATAIII chippen 9123 vs. ICH10R i CDM3.0:

post-72177-1287508107,0952_thumb.jpg

post-72177-1287508120,905_thumb.jpg

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Det jeg tror kanskje kan bli interresant over nyåret er LSI 9260 (eller dual core versjonen med dobbel IOPS kapasitet som var prototype av i våres) med FP og en del små SF2xxx i RAID-0.

 

Noe som irriterer meg er at P2x6 1090T jeg har ikke ser ut til å være glad i klokking, fikk glitches ved full load allerede ved 3,6Ghz, selv med Noctua NH-D14 :( Hadde vurdert å kjøpe 3-4 C300 64GB for RAID-0 fra SB850 for å prøve

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Fra storagesearch:

Interpreting SandForce's PCIe SSD plans

 

Editor:- October 18, 2010 - in an article last year 3 Easy Ways to Enter the SSD Market I discussed why it's getting much easier for any company - lured by the attractiveness of the expanding SSD market bubble to create a credible new SSD business - in a fraction of the time it used to take just a few years ago - even if they had little or no previous experience of the market.

 

Out of all the market segments the enterprise SSD market is the most attractive for wannabe SSD T-Rex's for these reasons:-

 

* the market opportunity for enterprise SSDs is larger than any other segment - and is 2x to 4x the revenue of the notebook SSD market - depending which year you are forecasting.

 

* profit margins for enterprise SSDs are higher than in the consumer SSD market (although not as high as in military SSDs)

 

* the sales ramp for enterprise SSDs is faster than for military SSDs (where it can take years from initial qualification to max shipment volumes). And if vendors are lucky they can offer their enterprise products as a substitute product which parachutes in at the tail end of another oem's qualification cycle - or better still - when the sales ramp of the competitor you are going to replace is already under way - and they have picked up the expensive tab for educating the user market.

 

There has been a problem for those eyeing the PCIe SSD market - and hoping to get for themselves some of the business which is going to Fusion-io and Texas Memory Systems, OCZ, Seagate, Virident Systems etc. That is - assembling a product which maintains fast IOPS performance and doesn't burn out. Anyone can put together a PCIe SSD prototype which looks good at a trade show or in a sponsored benchmark.

 

Help may soon be on the way from SSD controller maker - SandForce. When SandForce launched their SF-2000 family earlier this month - they said that support for PCIe SSDs is in their roadmap. Their SAS-3 compatible controller already delivers 60,000 IOPS, and 500MB/s throughput.

 

SandForce told me that although some oems already use their SATA compatible controllers in PCIe SSDs (OCZ and Seagate who use arrays) there is plenty of headroom in controller performance for supporting a native PCIe socket. The issue is market size. When you're selling an SSD processor you prioritize the highest volume applications for your technology and work down.

pcie SSDs - click to read article Given the current high level of industry acceptance for SandForce's SATA SSDs (over 20 SSD oems use their controllers in industrial and enterprise SSDs) - users can assume that they will soon see enterprise PCIe SSDs which are even more affordable.

 

 

Om det druknet for noen i alt dette vil jeg understreke:

"SandForce told me that although some oems already use their SATA compatible controllers in PCIe SSDs (OCZ and Seagate who use arrays) there is plenty of headroom in controller performance for supporting a native PCIe socket. The issue is market size."

 

Det hadde vært gøy om det hadde blitt laget noen prototyper for noe slikt.

 

Anders Jensen, om du titter innom, vet du om prosesseringen som trengs for administrering av NAND i flere kanaler og komprimering lar seg parallellisere uten mye bry, og om det er snakk om hovedsaklig int eller float kalkulasjoner?

Lenke til kommentar
Om det druknet for noen i alt dette vil jeg understreke:

"SandForce told me that although some oems already use their SATA compatible controllers in PCIe SSDs (OCZ and Seagate who use arrays) there is plenty of headroom in controller performance for supporting a native PCIe socket. The issue is market size."

Jeg tror markedet er på nivå med markedet for high end skjermkort, og når AMD/Nvidia klarer å få det til å gå rundt med egne brikker og kort for det markedet tror jeg også at Sandforce kan få det til å gå rundt med et sånt produkt.

 

Jeg tror ikke mange hadde rynket på nesen om de fikk en bootbar 128 GB, 32-kanalers PCIe SSD med 3,2 GB/s og 100k IOPS ved 32 QD til f.eks 5000 kr.

 

ok, bortsett fra de som skal ha Raid0 uansett fordi de har hørt det er bra og velger heller 2 stk 10-kanalers SATA SSDer. Akkurat som de som vil ha Crossfire eller SLI med skjermkort til 1000 kr.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Muligens trenger vi et år til med tradisjonelle SSDer før PCIe blir levelig. Personlig skulle jeg gjerne hatt en PCIe 8x eller 16x "full pupp" 2TB bootbar sak om 1 år.

 

Hvordan er produksjonen av NANDflash for tiden? Har den tatt seg opp betraktelig? I starten av SSD led vel prisene av at det var for dårlig tilgjengelighet til både minnepinner og andre NANDFlash baserte produkter?

 

På den tiden som har vært nå burde produksjonsgrunnlaget ha tatt seg opp.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Det er bare et tidsspørsmål. Antall kontroller-produsenter vil nok reduseres etter hvert, samtidig som SSD-salget øker og konkurransen hardner til. Det vil gi mer midler til utvikling til hver enkelt produsent. Ting som utvikles til toppmodellene vil kunne arves nedover til de rimeligere kontrollerne.

Lenke til kommentar

Jeg er delvis enig med Theo's site innlegg her. Intel, SandForce, og Micron har tatt et steg vekk fra resten av SSD produsentene. Med mindre det skjer noe radikalt fra f.eks. Indilinx igjen (jetstream er på overtid) ser det ut som status quo blir værende i hvertfall et halvt års tid. SF2xxx kommer en gang til neste år, sansynligvis mot slutten av året, med SATA 3, 500MB/s, og noe høyere IOPS, men det gjenstår å se om Intel får skjerpet seg innen det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...