Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå er det et par hundre sider siden jeg leste aktivt i denne forumtråden, så jeg kan ha gått glipp av det jeg skal spørre om. Dere får i så fall ha meg unnskyldt.

 

Har det kommet eller er det noe bekreftede muligheter for TRIM i raid0 for Intel SSD 80GB X25-M Gen2?

Jeg kjører forøvrig AMD SB750 brikkesett og W7.

Lenke til kommentar

Kanskje det har noe med å gjøre at de ikke har kommet med ICH 11R , og SATA 600 pr. dags dato ?

Anandtech spekulerte vel i om 6Gbps SATA ville bli aktivert senere, les når ICH11 er ute...

 

Forøvrig ligger det også ute en artikkel om bruk av SSD med ZFS på Anandtech nå. Den var veldig bra. Første gang jeg har sett "hobbysnekrede" løsninger som bruker SSD riktig.

 

http://www.anandtech.com/show/3963/zfs-building-testing-and-benchmarking/1

Endret av Anders Jensen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tipper 30% lavere pris per GB. Mine gjetninger:

 

40 GB X25-V 900 kr -> 40 GB X25-V 650 kr (utpå nyåret)

80 GB X25-M G2 1500 kr -> 80 GB X25-V 1100 kr

160 GB X25-M G2 3000 kr -> 160 GB X25-M G3 2100 kr

Nyhet: 300 GB X25-M G3 4500 kr

Nyhet: 600 GB X25-M G3 9000 kr

 

Ellers så spørs det om ikke 600 GB-utgaven blir like waporware som G2 320 GB utgaven ble.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Jeg tipper 30% lavere pris per GB. Mine gjetninger:

 

40 GB X25-V 900 kr -> 40 GB X25-V 650 kr (utpå nyåret)

80 GB X25-M G2 1500 kr -> 80 GB X25-V 1100 kr

160 GB X25-M G2 3000 kr -> 160 GB X25-M G3 2100 kr

Nyhet: 300 GB X25-M G3 4500 kr

Nyhet: 600 GB X25-M G3 9000 kr

 

Ellers så spørs det om ikke 600 GB-utgaven blir like waporware som G2 320 GB utgaven ble.

 

Det der var da extremt konservative estimater da, det er jo omtrent der tilbudsprisene har ligget.... Nei, skal Intel få pengene mine, så må de nok ta vesentlig mer i enn dette. C300 128gb til 2100,- og X25-M 160gb til 2100,-, ville tatt C300, selv om M'en har 32gb mer plass så ville ikke dette holde for min del...

Lenke til kommentar

[...] den er tidligere brukt som HDD på Mac, men er nå formatert til MS-DOS ...

 

Uh. FAT, FAT32, NTFS, hva? Uansett burde ikke filsystemet bety noe for om den dukker opp i BIOS eller ei. Hva har du satt SATA til i BIOS? Hva slags maskin (hovedkort/bærbartyåe) er det snakk om?

 

Lag heller en egen tråd, så får du nok bedre og mer utfyllende hjelp.

Endret av Lch
Lenke til kommentar

Dobbelt?

 

RevoDrive kjører raid-0 internt, den har mao en teoretisk høy ytelse.

 

Dette hjelper lite når annen hver bruker har problemer med å få dette til å fungere :)

(litt satt på spissen men det er svært mange som rett og slett ikke får disse til å virke, det hele er avhengig av hovedkort, bios, m.m)

 

Grunnen til at jeg heller anbefaler en single SSD er at det er mer fleksibelt, ytelsen er mer enn god nok og sist men ikke minst er du spart for problemer.

 

Hvis du absolutt vil ha en RevoDrive bør du undersøke på ocz forum om ditt hovedkort er kompatibelt.

 

edit:

Det er noen andre aspekter med RevoDrive som jeg personlig ikke liker.

 

Man kan per i dag ikke oppgradere firmware selv. (man må sende kortet inn til "OCZ")

 

Helt uhørt etter min mening.

 

Det er en RevoDrive 2 underveis, hvor langt de har kommet er jeg ikke helt sikker på men den kommer...

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Øhm... ekstern disk?

 

Jeg fikk dessverre ikke lov til å installere programmet, selv om jeg vitterlig har en Intel SSD.

Ikke at jeg faktisk har bruk for programmet, men ... kjipt.

Jeg har prøved på en laptop med og en uten SSD fra Intel. fungerte kun på den med SSD, på den andre fikk jeg beskjed om at SSD manglet. Problemet slik jeg ser det er at om en har en laptop med installert programmvare og ønsker å klone denne over til en SSD med dette programmet så får vi en "catch 22" situasjon. Du trenger din windows installasjon som ligger på HDD for å kjøre programmet, men må ha en SSD i maskinen for å få det installert. Mulig det fungerer via USB, hvem vet. Da må enten programmet klare å detektere Intel SSD over USB eller så må du klare å boote eksisterende image fra USB. Lykke til med sistnevnte. Hvis en bare skal installere alt på nytt er jo dette programmet unyttig uansett...

Lenke til kommentar

Jeg har lyst på en rask SSD til OS.

 

Jeg gidder ikke å fikle med en minimal 16GB flash som fylles opp av teite programmer som må legge inn masse ræl på system-disken. Når kommer det fornuftige hybrid-disker som kombinerer state-of-the-art flash med 750GB disk på en smart måte? Det kan da ikke være noe vanskeligere enn all annen cache-teknologi?

 

-k

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...