Gå til innhold

Skyte piratene - Jeg sier ja.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

småbåter har ingenting å gjøre i skipsleia for store transportskip, og er mistenkelig nok i seg selv til å kontrollere. Kontrollen må selvsagt foretas av en marinestyrke. Hvem som står for den er jo egentlig det samme, men f.eks EU land kan jo samarbeide om dette.

Endret av likferd
Lenke til kommentar
Glamorøse damer i ørkenen i Somalia? Luksuriøse hus.............?

 

Hvem har kokt oppe det her mon tro? Vestlig propaganda for å danne en opinion.....gjennomskuet av....MOI.

 

Herregud mann, klapp igjen den rasistiske raddis-kjeften din. Her du hevder du i all hovedsak at det ikke finnes hus og fine damer i Somalia, og at landet bare er dritt.

 

Det kan være lurt å lese postene sine høyt for seg selv før man poster dem.

 

 

Din dott, hold deg til fakta ikke rykter. Du vet ingenting om hvordan det ser ut i Somalia. Ingen har sett bilder av disse husene, så inntil da.........

 

Høres ut som det er Monacco der nede.

Jeg gadd egentlig ikke å kommentere, fordi det var åpenbart at du driter deg ut. Hvis du tror at det ikke finnes rike svarte folk i Somalia, har du vært for lite utenfor Norge. Jeg har vært på mange fattige steder og alle har til felles at de har rike mennesker. F.eks. da jeg var i hovedstaden i Venzuela, så var det utrolig mye fattigdom, men de hadde forsatt flere rike distrikter. De hadde en i sentrum som besto av lukseriøse butikker og hoteller. Selvfølgelig med masse vakter, fordi det var enormt mye krimnalitet der nede. Rike villaer var det nok av, men de hadde høye murer og strømgjerder på toppen.

 

Spesielt med tanke på at de får flere millioner kroner av å kapre en båt, kan man vel tenke seg at de lever i luksus der nede og bor ikke i småhus.

 

Jeg er ikke helt enig med anonymous at problemet ligger i omfordeling. Problemet ligger heller i at fødselsraten er for høy ifhorholdtil dødsraten, og dumme ledere som fører idiotisk politikk, i tilegg til dårlig påvirkning/hjelp fra vesten.

Lenke til kommentar
Jeg er ikke helt enig med anonymous at problemet ligger i omfordeling. Problemet ligger heller i at fødselsraten er for høy ifhorholdtil dødsraten, og dumme ledere som fører idiotisk politikk, i tilegg til dårlig påvirkning/hjelp fra vesten.

 

Egentlig er det to problemer: ett akutt og ett langsiktig.

 

Det akutte er pirater, og at disse begynner å bli plagsomt effektive. Det problemet må løses på kort sikt, uavhenging av skyld, rettigheter og rettferdighet. Verdenssamfunnet, og "vesten" spesielt, kan ikke tillate at handelsskip ikke kan seile i fred i ett av verdens mest treffikerte havområder. Det må det bli en slutt på, og det kommer det til å bli. Hvordan "vi" løser det er egentlig ikke så interesant, men det vil ganske sikkert inkludere at noen tyr til overdreven og sers effektiv vold. Nå er det lite populært, av historiske grunner, å sende vestlige krigsskip med det mandat å "blåse bandittene av vannet" så det blir nok ikke gjort. Derimot kommer vi® til å oppfordre/tillate noen andre til å ta drittjobben for oss. Antekelig kommer disse noen andre til å være så lokale som mulig, f.eks. styrker fra de mer rolige delene av Somalia, for å gi styrkene en følelse av å "rydde opp selv". Slik i stor grad Nordalliansen ble brukt i Afganistan mot Taliban i 2001/2002.

 

Problem 2 er hvorfor det er pirater der. Det tar lenger tid å løse og helt andre metoder. Som jeg ser det er det hverken fødselsrater eller omfordelig som er problemet, heller ikke fattigdom. Derimot er store deler av Afrika plaget av ustabile forhold. Ingen vil/gidder/tør å satse penger tid og personell på å etablere industri eller handel i ett område hvor det "stadig vekk" er krig, revolusjon, motrevolusjon, ny krig, folkemord og så endelig en sprut gal diktator etterfulgt av diktatorens bortskjemte brutale playboy sønn. Klarer afrika og oppnå stabilitet, og forsetter å være sånn lenge nok til att vi stoler på at det kan bli sånn en stund, vil resten komme av seg selv. Men som sagt det er ingen som kommer til å godta at ett så viktig område er styrt av pirater i 30 år mens vi venter på gode tider.

Lenke til kommentar

Det kommer nok til et punkt hvor kostnadene for verdenssamfunnet blir for store til å la dette fortsette. Olje er i alle høyeste grad et betent geopolitisk tema som har startet kriger og militæraksjoner før. Hvis piratene fortsetter å ramme shipping, som er en av livsårene i verdenssamfunnet kommer det til å bli tatt affære. Dette kan desverre blir stygt og brutalt og ramme sivilbefolkningen i somalia hardt. Det ønskelige hadde selvfølgelig vært en intern løsning i somalia på dette, men en rettsløs stat slik som det ligger an nå gjør dette til en umulighet.

 

Blir spennende å se hva som skjer, og regner med at det ikke skal veldig mange supertankere til før det blir snakk om omfattende militæraksjoner.

Lenke til kommentar
problem 2 er hvorfor det er pirater der. Det tar lenger tid å løse og helt andre metoder. Som jeg ser det er det hverken fødselsrater eller omfordelig som er problemet, heller ikke fattigdom. Derimot er store deler av Afrika plaget av ustabile forhold. Ingen vil/gidder/tør å satse penger tid og personell på å etablere industri eller handel i ett område hvor det "stadig vekk" er krig, revolusjon, motrevolusjon, ny krig, folkemord og så endelig en sprut gal diktator etterfulgt av diktatorens bortskjemte brutale playboy sønn. Klarer afrika og oppnå stabilitet, og forsetter å være sånn lenge nok til att vi™ stoler på at det kan bli sånn en stund, vil resten komme av seg selv. Men som sagt det er ingen som kommer til å godta at ett så viktig område er styrt av pirater i 30 år mens vi venter på gode tider.

Jeg snakket om langsiktig problemer, så jeg svarer bare på dette. Nå var jeg egentlig klar for å svare deg, men jeg fant ut at jeg var enig, men når man får stabilitet er det fødselsratene som er problemet.

Lenke til kommentar
Somalia er et land i Afrika uten stat, Camlon. Det kan ikke sammenlignes med Latin -Amerika eller andre fattige land, så det er nok du som bajser deg ut . Men det hadde vært interessant å se noen bilder derfra.

Poenget er at hvis du har penger, så er du rik. Hvis du tror at man forsatt lever i rønner når man har millioner av kroner, så er du naiv. Ja, de har ikke en stat, men det betyr ikke at det ikke finnes rike folk. Her, har du et bilde fra hovedstaten på wikipedia. Jeg gikk ikke lenger. http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Mogadishu_rebuilding.jpg

Ja, mange lever faktisk i hus. Kan du ikke ta deg en tur til hovedstedene i Afrika. Kanskje blir du overasket.

 

Tenkte jeg skulle vise noen flere bilder

http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Picture...n_Mogadishu.jpg

http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Somaliamosque11.jpg

 

Det finnes rike supermodeller i Somalia også

http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Iman_(model).jpg

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Om spørsmålet om handelsskipene kan skyte, selvfølgelig kan de det, etter menneskerettigheten til selvforsvar. Det som er det rettslige spørsmålet er når er piratene truende nok til at å åpne ild er selvforsvar. Med situasjonen som den er nå vil nok ikke FN eller andre internasjonale myndigheter le'e på et øyebryn om en piratbåt kjørt i senk eller skutt på om den befiner seg i skipsleia og har tydelig kurs mot et handelsskip.

 

Videre på hva vesten gjør med piratene har NATO allerede skip dernede som patruljerer etter pirater, men ikke mange nok ettersom området det snakkes om er stort.

Lenke til kommentar
Somalia er et land i Afrika uten stat, Camlon. Det kan ikke sammenlignes med Latin -Amerika eller andre fattige land, så det er nok du som bajser deg ut . Men det hadde vært interessant å se noen bilder derfra.

 

The coastal region of Puntland is booming.

 

Fancy houses are being built, expensive cars are being bought - all of this in a country that has not had a functioning central government for nearly 20 years.

 

Observers say pirates made about $30m from ransom payments last year - far more than the annual budget of Puntland, which is about $20m.

 

KILDE

 

Robocop du bajser deg ut. Lær deg å researche istedenfor å bare komme med kategoriske påstander.

Lenke til kommentar

Det første blei skutt i senk mens dette blei bombet, noe som indikerer 2 skip.

http://pub.tv2.no/nettavisen/verden/article2407499.ece

http://www.nettavisen.no/verden/article2421153.ece[/url'> ']Den indiske marinen bombet et fartøy sønder og sammen under et sammenstøt med pirater i Adenbukta.

 

http://pub.tv2.no/nettavisen/verden/article2407499.ece ']Det indiske marinefartøyet «INS Tabar» åpnet ild mot piratene etter å ha blitt utsatt for et angrep fra det som omtales som piratenes flaggskip, melder BBC.

 

Trefningen skjedde da krigsskipet stanset piratskipet for å gjennomføre en rutinekontroll.

 

Dette førte til en skuddutveksling mellom den indiske marinen og piratene. Piratene var væpnet med både automatvåpen og granatkastere.

 

Mulig journalistene tøver med innholdet men ut fra disse utsagnene fra hver sin avisartikkel så kandet se ut som det er to forskjellige skip det dreier seg om.

Lenke til kommentar

En ting som undrer meg er at selskapene ikke leier inn private kontraktører til å beskytte skip med ekstremt verdifull last som oljetankeren Sirius Star når de sender de gjennom så farefulle farvann.

 

En 4-5 kontraktører med angrepsrifler og noen antiskip missiler burde være nok til å skremme vekk(eller utslette) hva enn det skulle være av pirater. Jeg ville tro det skulle koste atskillig mindre enn det de nå taper på løsepenger og å ha den tankeren liggende kapret og ikke i bruk.

Endret av Xaser
Lenke til kommentar

USS Cole var et militærskip som lå i Jemen (?) som ble truffet av en båt med eksplosiver. Google USS Cole og gå på "images" så ser du hvordan det gikk.

 

Det jeg er bekymret for her er en eskalering. Piratene bevæpner seg tyngre som en følge av at det kanskje blir væpnete vakter på båtene. Økt militær tilstedeværelse gjør kanskje de enda mer desperate. Hvem vet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...