Gå til innhold

Skyte piratene - Jeg sier ja.


Anbefalte innlegg

Dessuten 10 Blackwater soldater koster vel ikke all verden om man leier dem for et par dager gjennom stredet?

 

De koster sikkert littegrann, men de gutta lever jo for å skyte folk... og etter at Irak er "done", så er det nok forhandlingsrom :p

 

Er nok mer enn nok å ta av selv uten reduksjon i Irak. Privat sikkerhetsselskaper omsetter årlig for 100 milliarder dollar ifølge Wikipedia, så det er helt klart en veldig lukrativ bransje, som sikkert sikler etter noe som kan være en så bedagelig jobb som å sitte på skip å gjøre ingenting i sydlige farvann ;)

Det å sitte på et skip å gjøre ingenting i sydlige farvann er sannsynligvis noe dritt, for de vil jo måtte være "på" hele tiden. Dessuten er de gutta der stort sett ute etter mest mulig action.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Europa har pumpet penger inn i Afrikanske land uten like og det har ikke hjulpet. Hvordan vil det å gi dem mer penger hjelpe dem?

 

Trenger ikke alltid være penger, men mat og nødvedige ting for å overleve.

 

Det er vel ved gjentatte artikler bevist at piratene ikke har det så forferdelig som man kanskje tror.

(Gjelder selvf. ikke alle)

 

Da er det hardt mot hardt!

Lenke til kommentar

Det er sivile skip det er snakk om her. Mener du at kapteinen skal sette sine sivile ansatte i fare ved å prøve å angripe?

 

Verdenssamfunnet bør gå inn med et par hundre marinefartøy og sikre et trygt skipsleide. Deretter bør FN vise at de har litt baller og opprette kontroll i Somalia, slik at en kan få løst dette problemet innenifra.

Lenke til kommentar
Det er sivile skip det er snakk om her. Mener du at kapteinen skal sette sine sivile ansatte i fare ved å prøve å angripe?

Nå er det vel ikke snakk om å angripe, men å forsvare seg. Og hvis jeg hadde valget om å forsvare meg eller bare overgi meg og bli drept/kidnappet hadde valget vært enkelt.

Lenke til kommentar
Nå er det vel ikke snakk om å angripe, men å forsvare seg. Og hvis jeg hadde valget om å forsvare meg eller bare overgi meg og bli drept/kidnappet hadde valget vært enkelt.

Nå er det ikke mange (om noen) sjøfolk som er blitt drept i kapringene. Om du hadde kjempet mot er sjansen mye større for at de hadde svart med samme mynt. For å sette det på spissen, er du villig til å sette livet ditt på spill for rederiet ditt? Jeg ville mye heller ha tatt sjansen på å bli kidnappet, sjørøverne vet at din verdi som død er lik null. Enten kommer det kommandosoldater å redder deg, eller så betaler rederiet deg ut.

 

For de landene som er litt imot det vil nok erfaring for mannskap å få testet litt nytt utstyr være nok til å overbevise dem.

De landene som er i mot kan sende skipene sine gjennom området uten eskorte.

Lenke til kommentar
De burde få igjen med samme mynt. Hadde vært en fryd å se video av piratene blaffet ned ;)

Man burde heller blåst til himmels vestlige skip som har ødelagt og plyndret Somalias kyst i 20 år.

 

Jeg skjønner at det er lett å fordømme piratene og overse djevelskapen vestlige shippingselskaper og rederier har begått mot Somalias kyst i to tiår. Pirater er jo tross alt mer aggressivt voldelige enn den trege volden som de multinasjonale selskapene utøver mot Somalia.

Lenke til kommentar
De burde få igjen med samme mynt. Hadde vært en fryd å se video av piratene blaffet ned ;)

Man burde heller blåst til himmels vestlige skip som har ødelagt og plyndret Somalias kyst i 20 år.

 

Jeg skjønner at det er lett å fordømme piratene og overse djevelskapen vestlige shippingselskaper og rederier har begått mot Somalias kyst i to tiår. Pirater er jo tross alt mer aggressivt voldelige enn den trege volden som de multinasjonale selskapene utøver mot Somalia.

Nei.

 

Blaff ned piratene og la de vestlige skipene gå sin gang nede der :)

Lenke til kommentar
De burde få igjen med samme mynt. Hadde vært en fryd å se video av piratene blaffet ned ;)

Man burde heller blåst til himmels vestlige skip som har ødelagt og plyndret Somalias kyst i 20 år.

 

Jeg skjønner at det er lett å fordømme piratene og overse djevelskapen vestlige shippingselskaper og rederier har begått mot Somalias kyst i to tiår. Pirater er jo tross alt mer aggressivt voldelige enn den trege volden som de multinasjonale selskapene utøver mot Somalia.

Nei.

 

Blaff ned piratene og la de vestlige skipene gå sin gang nede der :)

Kjekt med plyndring og drap så lenge det er de brune som blir plyndret og drept? Eller hva mener du? Vestlige selskaper har plyndret og ødelagt Somalias kyst i 20 år. Etter å ha klaget til FN i flere omganger uten noen reaksjon så tok somaliske fiskere saken i sine egne hender. De bevæpnet seg og patruljerte kysten som en kystvakt. I 2005 begynte de å ta skip som de lot dra igjen for løsepenger. Dessverre involverte medlemmer av den vestligstøttede regjeringen seg og omgjorde piratvirksomheten til en multimillionindustri for å finansiere sine egne luksuriøse vaner. Videre så begynte indiske og amerikanske krigsskip å senke somaliske fiskebåter som kom for nær lasteskip og cruiseskip, dette omgjorde Somalias kyst til rene ville vesten.

 

Poenget er at situasjonen slett ikke er så svart-hvitt som mange ser ut til å tro. Den største skurken her er ikke somaliske fiskere/pirater, men vestlige multinasjonale selskaper som har plyndret og ødelagt Somalias kyst i to tiår, uten at verdenssamfunnet har reagert.

Lenke til kommentar
De burde få igjen med samme mynt. Hadde vært en fryd å se video av piratene blaffet ned ;)

Man burde heller blåst til himmels vestlige skip som har ødelagt og plyndret Somalias kyst i 20 år.

 

Jeg skjønner at det er lett å fordømme piratene og overse djevelskapen vestlige shippingselskaper og rederier har begått mot Somalias kyst i to tiår. Pirater er jo tross alt mer aggressivt voldelige enn den trege volden som de multinasjonale selskapene utøver mot Somalia.

Nei.

 

Blaff ned piratene og la de vestlige skipene gå sin gang nede der :)

Kjekt med plyndring og drap så lenge det er de brune som blir plyndret og drept? Eller hva mener du? Vestlige selskaper har plyndret og ødelagt Somalias kyst i 20 år. Etter å ha klaget til FN i flere omganger uten noen reaksjon så tok somaliske fiskere saken i sine egne hender. De bevæpnet seg og patruljerte kysten som en kystvakt. I 2005 begynte de å ta skip som de lot dra igjen for løsepenger. Dessverre involverte medlemmer av den vestligstøttede regjeringen seg og omgjorde piratvirksomheten til en multimillionindustri for å finansiere sine egne luksuriøse vaner. Videre så begynte indiske og amerikanske krigsskip å senke somaliske fiskebåter som kom for nær lasteskip og cruiseskip, dette omgjorde Somalias kyst til rene ville vesten.

 

Poenget er at situasjonen slett ikke er så svart-hvitt som mange ser ut til å tro. Den største skurken her er ikke somaliske fiskere/pirater, men vestlige multinasjonale selskaper som har plyndret og ødelagt Somalias kyst i to tiår, uten at verdenssamfunnet har reagert.

Ja

 

 

Du stilte spørsmålet, jeg svarte.

Lenke til kommentar
De burde få igjen med samme mynt. Hadde vært en fryd å se video av piratene blaffet ned ;)

Man burde heller blåst til himmels vestlige skip som har ødelagt og plyndret Somalias kyst i 20 år.

 

Jeg skjønner at det er lett å fordømme piratene og overse djevelskapen vestlige shippingselskaper og rederier har begått mot Somalias kyst i to tiår. Pirater er jo tross alt mer aggressivt voldelige enn den trege volden som de multinasjonale selskapene utøver mot Somalia.

Du mener samme form for "plyndring" som jeg selv blir utsatt for hvis jeg feks. skal kjøpe et overpriset Apple produkt!? Eller snakker du om plyndring, mord og kidnapping som det sjørøveravskummet driver med? Tungt bevæpnede sivile fraktskip rykker inn og kidnapper/dreper diverse innbyggere og krever løsepenger slik at skipets eiere kan fortsette sine liv i vill luksus?

Lenke til kommentar

Nei, jeg mener at vestlige selskaper har brukt kysten til Somalia som søppelfylling og fisket opp all fisken. Etter tsunamien i 2005 ble det skylt opp enorme mengder giftig søppel som førte til at flere tusen ble syke og opptil 300 døde. Sammenlignet med dette er sjørøveriet ingenting.

 

e: Om vi skulle sendt fregatter til Somalia så burde det være for å beskytte Somalias kyst fra vestlige selskaper som bruker kysten som søppelfylling.

Endret av Thlom
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...