-
Content Count
5611 -
Joined
-
Last visited
Community Reputation
581 :)Profile Information
-
Kjønn
Mann
Recent Profile Visitors
14586 profile views
-
Her sauser man sammen snørr og bart. At flinke IT-hoder velger offentlig er bra for AS Norge. Og mindre bra for konsulenthusene. Høy IT-kompetanse i en offentlig virksomhet øker kvaliteten på konkurransene som kommer ut fra de organisasjonene betraktelig. Det er ingenting som er værre enn å svare opp et anbud fra en kunde som er helt far off på det de spør etter, og ikke minst premissene de spør på. Det er forøvrig et helt annet poeng enn at man på død og liv skal bygge alt selv. Har et kollektivselskap laget en god app (Feks Ruter) bør de andre landsdelene se om de kan kjøpe tilgang på denne, framfor å på død og liv bygge noe eget.
-
Ja det vil jeg påstå. Loven i seg selv opplever jeg gir gode nok rammer til at man kan kjøre fornuftige konkurranser. Det er praktiseringen av offentlige anskaffelser der det er altfor stort strekk i feltet. Masse gode ambisjoner, tanker og visjoner i IT-avdelinger rundt om kring i offentlig-Norge, men etter dette er kjørt igjennom innkjøpskvernen så er det mye rart som kommer ut på andre enden.
-
Hva med å adressere elefanten i rommet her; Offentlige anskaffelser. På generell basis, måten en altfor stor del av norske virksomheter kjøper tjenester på fra markedet er dømt til å mislyktes før konkurransen treffer markedet. Man stiller ofte urimelige og irrelevante krav som hindrer spesialistselskaper i å delta. Man favoriserer lokale leverandører ved måten man krever at leverandøren skal prise tjenestene sine på. Man samler forskjellige teknologiområder i en og samme arbeidspakke, der man skal ha alt fra applikasjonsforvaltning til dekkhotell fra samme leverandør. Man sparer kanskje noen hundre tusen i innkjøpskostnader og avtaleforvaltning, men betaler med blodrenter gjennom avtalens levetid.
- 30 replies
-
- 15
-