Gå til innhold

– Vi drepte MMO-sjangeren med World of Warcraft (Mac, Windows)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Age of Conan? Secret World? APB: All Points Bulletin? DC Universe Online? Marvel Heroes? Need For Speed World? Det er bare noen få MMOer som kom etter WoW, og som gjør nye ting. ATB var ikke akkurat en stor suksess, men de andre har da holdt det gående helt siden starten. (Marvel Heroes kom for ca en måned siden, men gjør det fortsatt meget bra.) Jeg mener fyren overdriver ganske mye når han sier WoW drepte sjangeren. Det 'kan' jo ha noe med at hans eget spill kommer i beta snart og trenger all oppmerksomheten det kan få...

Endret av Lykketrolling
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ikke helt enig. Ja, World of Warcraft har ødelagt MMO sjangeren, men det er fordi de har gjort så mye riktig.

De har gjort så mye riktig at andre MMO spill faller totalt i gjennom når det prøver alt de kan å ikke kopiere World of Warcraft.

 

Jeg har spilt mange MMO opp gjennom tidene og jeg må si det at det er alt for mange klarer å kødde til de helt grunnleggende tingene som questing, interface og lignende enkle ting.

Ja noen klarer til og med å kødde til combat som en følge av at de er livredde for å låne litt fra WoW.

Endret av Cappo
Lenke til kommentar

Age of Conan? Secret World? ATB: All Points Bulletin? DC Universe Online? Marvel Heroes? Need For Speed World? Det er bare noen få MMOer som kom etter WoW, og som gjør nye ting. ATB var ikke akkurat en stor suksess, men de andre har da holdt det gående helt siden starten. (Marvel Heroes kom for ca en måned siden, men gjør det fortsatt meget bra.) Jeg mener fyren overdriver ganske mye når han sier WoW drepte sjangeren. Det 'kan' jo ha noe med at hans eget spill kommer i beta snart og trenger all oppmerksomheten det kan få...

 

APB*

helt enig det er mye nytenkning innen sjangeren. Jeg likte aldri WoW spilte i en måned så slutta jeg nå storkoser jeg meg med GUild wars 2

  • Liker 1
Lenke til kommentar

WoW er jo dødsbra, Age of Conan gjorde veldig mye av det samme som WoW, men ikke nok til at folk holdt seg der, når det gjelder så dyre og store spill som MMO'er oftest er medfører det stor økonomisk risiko for at det må lykkes også, da støtter de seg selvsagt på det som åpenbart fungerer, nemlig WoW.

 

Folket viser hva de vil ha med pengepungen, det var ikke WoW som drepte MMO, det var vi.

Lenke til kommentar

APB*

helt enig det er mye nytenkning innen sjangeren. Jeg likte aldri WoW spilte i en måned så slutta jeg nå storkoser jeg meg med GUild wars 2

ATB = All The Bullshit :p

 

WoW er jo dødsbra, Age of Conan gjorde veldig mye av det samme som WoW
Selvsagt gjør WoW mye av det samme som WoW. De aller fleste MMOene gjør nok det om man leter litt. Men det er på samme måte som WoW gjør det samme som alle andre RPGer har gjort siden vi satt med penn og papir. Ta for eksempel den trinity-greia. Helt siden penn-og-papir-dagene har vi hatt sterke krigere i fronten, magikere og bueskyttere i bakgrunnen, samt en og annen healer. Det funket for tretti år siden, og det funker i dag.

 

Jeg vil tro poenget er ikke å unngå å kopiere WoW til enhver pris, men å heller utnytte alt det gjorde rett, men samtidg være nyskapende nok til å føles som et helt annet spill. Det er jo derfor FPS har blitt en egen sjanger, til tross for at selv dagens FPSer strengt tatt ikke gjør så mye annerledes enn Wolfenstein 3D. Mario kritiseres ofte for å være lite nyskapende, men hvert nytt spill har gjort nok til annerledes til å ikke være en ren blåkopi av forrige spill. Er det ikke det samme FPSer gjør? Og er det ikke det samme MMOer gjør?

Endret av Lykketrolling
Lenke til kommentar

Vil ikke si at det har ødelagt MMO sjangeren, kanskje RPGMMO, men wow var dritt + at det ødela for Warcraft 4, historemessig. :(

MMORPG. ;)

 

Og nei, det har nok ikke ødelagt for Warcraft 4. Blizzard har gjentatte ganger sagt de vil lage WC4, men de må vente til WoW er ferdig for å unngå trøbbel med historien. Da kan de fortette der WoW slapp, eller ganske enkelt lage en alternativ versjon av Warcraft-universet der WoW aldri fant sted. Eller kanskje lage en hitorie som går side om side med WoW? Det er mange muligheter. Orkene kom vel fra verdensrommet, så de kan jo dra tilbake dit?

Lenke til kommentar
APB*helt enig det er mye nytenkning innen sjangeren. Jeg likte aldri WoW spilte i en måned så slutta jeg nå storkoser jeg meg med GUild wars 2
ATB = All The Bullshit :p
WoW er jo dødsbra, Age of Conan gjorde veldig mye av det samme som WoW
Selvsagt gjør WoW mye av det samme som WoW. De aller fleste MMOene gjør nok det om man leter litt. Men det er på samme måte som WoW gjør det samme som alle andre RPGer har gjort siden vi satt med penn og papir. Ta for eksempel den trinity-greia. Helt siden penn-og-papir-dagene har vi hatt sterke krigere i fronten, magikere og bueskyttere i bakgrunnen, samt en og annen healer. Det funket for tretti år siden, og det funker i dag.Jeg vil tro poenget er ikke å unngå å kopiere WoW til enhver pris, men å heller utnytte alt det gjorde rett, men samtidg være nyskapende nok til å føles som et helt annet spill. Det er jo derfor FPS har blitt en egen sjanger, til tross for at selv dagens FPSer strengt tatt ikke gjør så mye annerledes enn Wolfenstein 3D. Mario kritiseres ofte for å være lite nyskapende, men hvert nytt spill har gjort nok til annerledes til å ikke være en ren blåkopi av forrige spill. Er det ikke det samme FPSer gjør? Og er det ikke det samme MMOer gjør?

 

WoW er jo også kun en masse kopiering fra andre enten det gjelder spillmekanikk eller designt, samt en mengde referanser til populærkultur.

 

WoW drepte ikke sjangeren, men ble utvannet fordi innholdet ble for casual og satsing på kvantitet over kvalitet. WoW burde ikke hatt ekspansjoner men burde ha vært i sin originale form resatt en gang i året, så kunne man ha betalt 500 kr per år for å spille. De kunne ha skapt nye utfordringer. Ett år hadde vært passe tid til å progresserer fra level 1 til Kel'Thuzad i Naxxramas eller Rank 14 i PvP.

 

De kunne hatt et kompakt designteam for å finpusse på det som var og tette potensielle snarveier og exploits i progress. Da hadde det vært spennende race hvert år om hvem som ble nr 1 på raiding og top 10 realm standings i PvP. WoW slik det er i dag er en pine.

 

Ting må være akkurat passe, man kan ikke utvide i det uendelige. Tenk om de i sjakk annenhvert år hadde lagt til nye brikker og flere ruter på sjakkbrettet.

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar
WoW er jo også kun en masse kopiering fra andre enten det gjelder spillmekanikk eller designt, samt en mengde referanser til populærkultur.
Helt klart. Everquest 2 kom jo omtrent samtidig som WoW, og er nesten en ren blåkopi. Det er jo litt mistenkelig, om WoW 'fant opp' sjangeren som vi kjenner den i dag. ;) Jeg tror den største forskjellen er at WoW er mer mainstream enn EQ, og hadde tre RTSer å hente fans fra. EQ2 hadde bare EQ1, og det var ikke akkurat mainstream. Personlig synes jeg at EQ2 er så lite mainstream gjør det til et mye bedre spill. Det er nok utdatert i dag (selv om det fortsatt lever svært bra), men jeg har hatt velidg mye moro der. :) Endret av Lykketrolling
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Helt klart. Everquest 2 kom jo omtrent samtidig som WoW, og er nesten en ren blåkopi. Det er jo litt mistenkelig, om WoW 'fant opp' sjangeren som vi kjenner den i dag. ;) Jeg tror den største forskjellen er at WoW er mer mainstream enn EQ, og hadde tre RTSer å hente fans fra. EQ2 hadde bare EQ1, og det var ikke akkurat mainstream. Personlig synes jeg at EQ2 er så lite mainstream gjør det til et mye bedre spill. Det er nok utdatert i dag (selv om det fortsatt lever svært bra), men jeg har hatt velidg mye moro der. :)

 

Det WoW gjorde riktig var at de gjorde sjangeren lett tilgjengelig for alle. Plutselig var ikke MMO sjangeren noe som krevde massivt med egeninnsats for å kunne henge med de andre slik det kunne være i f.eks EQ. Ikke krevde det at du måtte løpe tilbake og hente liket ditt med utstyr etter du døde i en grotte heller. Man kunne spille nogenlunde «casual» og faktisk ha det moro med spillet, noe som var utenkelig for de aller fleste andre mmorpg spill.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Helt enig med han. Slik det var i starten fram tilogmed Burning Crusade var bra. Da hadde man faktisk reelle mål som man mått jobb mot, og man fikk en følelse av prestasjon og mestring når du endelig tok ned en endboss i et raid. Så gikk det på hodet nedover, hvor alle måtte gjøre alt og få alle itemsa med kulest utseende. Plutselig var alle blåkopier av hverandre, og ingen skilte seg ut.

Lenke til kommentar

Akk som jeg savner TBC...Wotlk sugde utenom lore, Cata var bedre gameplaymessig. Pandaria helvete SUGER i alt!RIP WOW

 

Enig. Jeg savner bare det å måtte bevege meg gjennom verdenen for å komme til en dungeon. Hurtigklikk til ulike dungeons har ødelagt. Transmog har ødelagt. Det er på en måte som om alt det grunnleggende som gjorde wow til et bra spill er borte. Nå er det kun igjen en smørje av å forsøke å nå alle. Så jeg har sluttet å spille helt. Venter på Titan.

Lenke til kommentar

Syntes egentlig ikke World of Warcraft har blitt så forferdelig mye dårligere med årene, endel av spillmekanikkene har jo faktisk blitt langt bedre. Utfordringen er at det har vært gående såpass lenge nå og folk går på et eller annet tidspunkt lei, det er jo tross alt det samme konseptet og hvem spiller vell det samme spillet år ut, og år inn over mange år?

 

Utfordringen til andre utviklere er at World of Warcraft er såpass veletablert som det er, og de har klart å gjennomføre så mange deler av spillet såpass bra som de har gjort i kjent Blizzard stil som gjør at andre utfordrere gjerne faller igjennom på enkelte aspekter som gjør at folk ikke gidder å spille det å heller går tilbake til World of Warcraft.

 

 

Vil ikke akkurat si at World of Warcraft leverer kjempemessig på noe plan, men de leverer en gjennomført, solid opplevelse tvers igjennom som gjør at du føler at det gir deg en gjennomført og solid opplevelse med få irritasjonsmomenter som gjør at du forlater spillet, noe det stødige og skyhøye spillerantallet over så mange år, igjennom lansering av så mange "WoW-killere" på mange måter understreker. Men nå har nok de fleste gått lei, og mange ønsker nye interessante alternativer men de aller fleste ser dessverre ut til å falle igjennom på et eller annet plan.

Lenke til kommentar

WoW har ikke ødelagt MMO, er bare at WoW som har blitt ødelagt. Easy as that. Vanilla perioden i WoW er noe av det jeg savner mest av gaming,det gjør vondt inni meg å tenke på at den tiden ikke kommer tilbake. Nå er alt farming,alt er enkelt,du gjør ting halvferdig(som han sier selv), alt er tilrettelagt så nye folk kommer seg altfor lett til osv. Raid er vel det eneste som enda kan være vanskelig,selvom jeg ikke har gjort det på enstund nå og PvP. Selv har jeg pausa accounten min i en uvisst periode,rett og slett fordi jeg er lei nå. Jeg savner de gode gamle dagene i WoW.

Lenke til kommentar

For 15 år siden var visjonen for MMO en helt annen enn sjangeren vi ser i dag. Det skulle være ikke bare en annen verden du tok del i og hadde innflytelse over, men det var her ditt "andre liv" skulle ta sted. Du skulle utforske, oppleve - du skulle kunne være unik, og kunne hevde deg over andre. (min visjon var gameplay a la DayZ).

 

Med ny teknologi (3D) og bedre nettilgang hadde vi enorme forhåpninger for sjangeren; "tenk det, en virtuell verden du kan leve i".

 

MMO i dag tillater ingen av disse tingene, du blir presset inn i en forhåndsbestemt rute. Du gjør disse questene først, så blir du ledet til neste questhub, så neste, så neste. All insentiv for utforskning forsvinner. Fokus på vekstfasen (der alle de nye opplevelse finner sted) fra level 1 til max forvitrer, og utviklere ser mer på utvikling av end-game, slik at MMO beveger seg mer mot å bli arkadebasert for å gjøre repetitiv grinding for epic lootz mer tilgjengelig for massene.

 

WoW vanilla hadde større fokus på å ta del i verdenen, du måtte lete etter quest hubs, du måtte reise i timesvis i blinde gjennom nye områder for å finne transportmidler som båt og gryphons - husker godt første turen min fra Darnassus til Stormwind. Dessverre var dette snart 10 år siden, når MMO-sjangeren fortsatt var ny og relativt uprøvd - Blizzard oppdaget en enklere måte å skaffe seg subscribers, og selv om ikke sjangeren ikke er drept er ihvertfall den visjonen og potensialet det har ikke realisert.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...