Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror jeg går for C300, da prishistorikken sier den aldri har vært billigere :)

 

BTW, hva er det som er annbefalt å installere på SSD-disken? Win7, BF:BC2, Photoshop osv.?

Jeg har OS, spill og programmer. Alt av film, musikk og bilder har jeg på billigdisk.

 

Win7 og BF:BC2 på SSD er en fin kombinasjon.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Hei er det mulig å sette opp et raid på X58/5520 chipsettet uten å måtte legge inn win 7 på nytt?

Har win på en SSD men holder på å sette opp 3 stk OCZ Vertex 2 120GB i raid 0 nå.

 

Skaff deg acronis true image.

Lag et image.

Lag et raid.

Legg image inn på nytt raid.

Utvid partisjonen i windows til å gjelde for hele det nye raidets kapasitet.

 

Acronis kan sikkert erstattes av annen billig/gratis programvare, men det er acronis jeg har brukt til dette og det fungerer alltid.

Lenke til kommentar

Killer_DT

 

Jeg har ikke prøvd akkurat den varianten (velger alltid raid mode i bios) men det ville overraske meg om det funket.

Det er kurant å skifte mellom IDE og AHCI men RAID er ikke bare bare, kan hende det går med litt flaks og med en ekstra kontroller man kan benytte i fasen hvor man endrer i bios.

Uansett tar det 10 minutter å installere W7 fra en minnepenn, mye raskere enn image/restore.

 

Hvis målet til minhund er å få en god score i PCMV er det uansett bare en fersk installasjon som gjelder, i tillegg bør han uansett ta ibruk Acronis (eller lignende) for å lett kunne rense SSDene når de begynner å miste poeng.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

 

 

Jeg har ikke prøvd akkurat den varianten (velger alltid raid mode i bios) men det ville overraske meg om det funket.

 

 

Jeg har også alltid RAID i bios på. Mulig jeg misforstod han. Har også hatt problemer med å bytte fra AHCI -> RAID, derfor har jeg det bare på RAID uansett om jegbruker det eller ikke.

Lenke til kommentar

Da har Anandtech gjennomført test av Intel 510.

 

Kan leses her.

 

Edit: Pluss litt rykter om Intel 320 som kanskje blir mest spennende for folk her inne.

 

- Lanseres i midten av April

-Spec:

  • 25nm MLC NAND
  • Størrelser - 40GB, 80GB, 160GB, 300GB og 600GB.
  • 250MB/sec read, 170MB/sec write
  • Opp til 50K og 40K IOPS for random 4KB RR og RW

Link til kilde

Endret av BAT
Lenke til kommentar

minhund:

 

Jeg har gjort det du tenker på.

 

Det som er viktig, er at du først setter verdien i registeret til å tillate RAID i windows. (Dersom du ikke allerede vet at du kan boote til windows med RAID mode satt i BIOS)

 

Åpne regedit, og naviger til:

 

HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\iaStorV

 

I den høyre delen av vinduet, klikk på Start, og deretter på Endre. Sett verdien til 0

 

Naviger så til:

 

HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\iaStor

 

Og gjør det samme der, verdi settes til 0

 

 

Så må du ta en reboot til BIOS, sette til RAID der, og boote til windows sånn at RAID driveren blir installert. Da kan du ta backup image av partisjonen (husk å få med system reserved). Så kan du sette opp RAID og gjenopprette imaget til RAID arrayet.

 

Og som Killer_DT sa, utvid partisjonen i Disk Management. Jeg ville dog latt 15-20% stå som unallocated. Det hjelper litt for diskenes interne vedlikehold (maintenance). Du får mest ut av denne OP'en ved å sette det opp i RAID BIOSen din.

Endret av Prøver
Lenke til kommentar

Jeg har en kompis som nylig satt inn en Crucial C300 128GB i laptopen, og tok ut den eksisterende harddisken. Men etter han gjorde dette, har PCen hans begynt å fryse ganske ofte. Det har skjedd 4-5 ganger på to-tre dager, og vi tror at det har sammenheng med SSD-en. Noen som har tips til hva det kan være, og eventuelt hvordan løse det?

Jeg har samme problemet, fryser i 20-30sek(aldri målt) før den kjører som om ingenting hadde skjedd.

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg vurderer å bytte ut min WD Raptor med en SSD, og har ett par spm

* Kan jeg velge fritt, eller avhenger valg av SSD av annen hardware?

* Trenger jeg noen form for brakett e.l. for å montere? Dennesom ble anbefalt for noen tråder siden, er 2,5"....

 

Takk :-)

Endret av SpritHansi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...