Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er dette den lenge ventede neste-generasjonen fra Intel, eller?

 

Nei, dette var en liten overraskelse.

 

Ytelsen er OK, litt bedre enn C300 i praktiske tester men er litt begrenset på IOPS.

 

Om/når "G3" kommer er ikke godt å si, regner med det ikke tar så lang tid.

Lenke til kommentar

Nei, 510 er ikke arvtakeren til G2, 510 er mere mainstream og det virker som de har laget/tenkt flere markedssegmenter.

 

Det ser ut for at "G3" som forresten vil få betegnelsen 320* er en 3Gb/s SSD og vil ha iops ytelser som langt overgår 510 serien, den vil også benytte seg av 25nm NAND.

(* I hht lekkasjer :))

 

Hvis man ser for seg en lignende serie ala processorene så har vi 310, 510, 710. (tilsvarer i3, i5, i7)

Det er dermed litt merkelig at vi får en 320 midt oppe i dette men det er slik det ligger ann per idag.

 

Inntil det ligger faktiske opplysninger fra Intel så blir dette ren spekulasjon, de kan selvsagt velge å gå andre veier før vi vet ordet av det, noe de tilsynelatende gjorde med 510 og det kan selvsagt skje mye før "G3" er å finne i butikkene.

Lenke til kommentar

Ja dette var litt overraskende, men det er nok noe i at de har en 300 og en 500 serie litt i likhet med sine CPU serier. Kan vel dermed vente en 700 serie etterhvert for forbrukere og antagelig en 500, 700 og kanskje 900 serie i sammarbeid med hitachi til servere.

 

Basert på testen nedenfor synes jeg corsair F120 kom veldig godt ut mhp. laptop bruk pga. god ytelse ved korte køer og lavt effektforbruk. For workstation kan en kanske ønske seg en modell med mer båndbredde.

 

http://www.storagereview.com/intel_ssd_510_review_250gb

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

Apropos overraskelser.

 

LSI lanserer nå en ny generasjon kontrollere som begynner på 200.000 iops, med FastPath klarer den 465.000 iops, og det er i raid-5 :D

(rundt $800 er antydet for 9265-8i)

 

Link

 

Apropos LSI.. Jeg har et 9260-8i, som jeg installerte i går. Nå lurer jeg på hvordan jeg enklest kan få tak i Fastpath. Jeg vil tro at det kun er software som trengs. Jeg kjøpte kontroller kortet fra Nextron, men de ser ikke ut til å føre Fastpath. Kunne dere gi meg et tips om hvordan jeg kan få ordnet dette?

Lenke til kommentar

På 9260 er det en hardware Key som brukes og det kan Nextron levere, jeg fikk min derfra.

(det var noen vanskeligheter ifbm levering da etterspørselen ikke var så stor)

 

FastPath skal kunne leveres som en software men det har jeg ikke funnet ut av enda, det blir isåfall en sak direkte mot LSI vil jeg tro.

 

edit:

Du kan også ha CacheCade i baktankene, FastPath følger med i CacheCade og den koster ikke så mye mer, det kommer selvsagt ann på hvordan du skal bruke dette.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Basert på testen nedenfor synes jeg corsair F120 kom veldig godt ut mhp. laptop bruk pga. god ytelse ved korte køer og lavt effektforbruk.

Godt funn :). Det er alltid interesant å se hvilke produkter som skiller seg ut som gode laptop kandidater ift. pris, størrelse, strømforbruk og tilstrekkelig ytelse.

 

LSI lanserer nå en ny generasjon kontrollere som begynner på 200.000 iops, med FastPath klarer den 465.000 iops, og det er i raid-5 :D

(rundt $800 er antydet for 9265-8i)

Dyrt, men billigere enn kontrollerne i 12k klassen. Men hva skal man men slik enorm iops i hjemmenettverk hmm. Selv for heftig virtualisering og labbing hjemme blir det vel litt overkill. Endret av Theo343
Lenke til kommentar

På 9260 er det en hardware Key som brukes og det kan Nextron levere, jeg fikk min derfra.

(det var noen vanskeligheter ifbm levering da etterspørselen ikke var så stor)

 

FastPath skal kunne leveres som en software men det har jeg ikke funnet ut av enda, det blir isåfall en sak direkte mot LSI vil jeg tro.

 

edit:

Du kan også ha CacheCade i baktankene, FastPath følger med i CacheCade og den koster ikke så mye mer, det kommer selvsagt ann på hvordan du skal bruke dette.

 

Takk for godt svar.

 

Edit: fant cachecade på lsi sine sider nå...

Endret av Prøver
Lenke til kommentar

Basert på testen nedenfor synes jeg corsair F120 kom veldig godt ut mhp. laptop bruk pga. god ytelse ved korte køer og lavt effektforbruk. For workstation kan en kanske ønske seg en modell med mer båndbredde.

 

http://www.storagereview.com/intel_ssd_510_review_250gb

 

Jeg har noen slike (Vertex 2) og de er meget bra.

Når det gjelder SandForce skal man skal imidlertid være klar over at ytelsen de endrer seg markant ved bruk, dvs når Steady-State oppnås er ytelsesdegraderingen permanent, selv om man har TRIM!

Det er ikke plagsomt men absolutt merkbart, blir det for ille er det bare å kjøre en secure erase selvfølgelig.

Den nye SF-2XXX kontrolleren skal håndtere dette bedre.

 

Inntil man har oppnådd steady-state er SandForce baserte det raskeste man får kjøpt, hvis man ikke utelukkende jobber med ikke-komprimerbare data vel og merke.

 

Har litt under 1.000kr på å kjøpe ssd. Hva burde jeg kjøpe, eller burde jeg vente på nye?

Specs i signatur.

 

Crucial C300 64GB er det beste kjøpet til under 1000,- per i dag. (etter min mening)

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Det spørs på hvordan man ser på det. Det er nye modeller på vei ut i markedet. Disse vil selvsagt være bedre enn dagens generasjon. Men det kommer jo stadig noe nytt. Og å kjøpe SSD er uansett ikke dumt. Det gir en enorm ytelsesøkning kontra HDD.

Egentlig mener jeg det er en ganske god ide å kjøpe SSD nå. Nettopp fordi nye produkter er på vei inn. Da blir forrige generasjon lavt priset for å gjøre plass for de nye.

Spørsmålet er om du vil ha best-of-the-best eller klarer deg med fortsatt-jævlig-bra.

Vil du ha best-of-the-best venter du litt.

Lenke til kommentar

Det er mange måneder siden C300 gikk for 799 kr for første gang. At MPX nå har de på "tilbud" til 849 kr synes jeg er et slapt tilbud. C300 er ikke gammel helt ennå, men den er heller ikke knallfersk. De nærmeste månedene vil den fases ut.

 

Jeg har nevnt at det kan lønne seg å vente litt med å kjøpe SSD. Det er mye spennende på vei inn på markedet nå. Det vil spesielt gi utslag i ytelsen, men sikkert litt på pris også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...