Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Jeg har konkludert med at jeg vil ha både SSD og HDD i min neste bærbare. Veldig få maskiner har plass til to stk 2,5" så det må bli 2,5" HDD + mini-PCIe SSD. F.eks den fra Supertalent som ble nevnt for 2-3 sider tilbake.

 

 

Enkleste er ofte det beste vet du Simen1 :)

Caddy-SSD.....

 

 

Ellers ser jeg for meg et lite mareritt med å finne ut hvilke laptops som støtter hvilke mSATA eller mPCIe SSD med boot og ikke boot etc. Jeg håper jo, men tviler litt på at dette blir lett tilgjengelig informasjon.

 

Og på bærbare så er vel det enkleste å fjerne om cd/dvd om det finnes og heller sette inn SSD der. Fra feks ebay får du caddy fra under 100 lappen. Men klart har du ultra-portabel blir det ikke så enkelt.

Endret av mrs.robinson
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det står mellom mSATA SSD og mPCIe SSD så bruker de samme fysiske port, men jeg skjønner det sånn at ganske få av maskinene med slik port har (elektrisk) støtte for mSATA. mPCIe virker altså å ha bedre støtte. Stemmer dette? Dersom den nevnte Supertalent CoreStore MV/MP mPCIe er bootbar så regner jeg med det ikke er noe problem å velge den som boot-device i bios på selv ganske gamle maskiner.

 

De små PCIe-versjonene kunne jeg funnet på å putte i en stasjonær PC, rett og slett fordi det ikke finnes noen høytytende SSDer for stasjonære i prisklassen under 500 kr. 12,5 og 25 GB kapasitet koster sikkert godt under 500 kr.

 

http://www.youtube.com/watch?v=1ySFYRYuz8s

 

Selv om mPCIe "bare" gir teoretisk 500 MB/s sammenlignet med SATA 6 Gbps sine 600 MB/s så vil de nok gi samme sekvensielle hastigheter i praksis. (Ingen så små SSDer har hittil over 240 MB/s). mPCIe vil i teorien gi litt bedre responstid enn SATA-kontrollere.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Og på bærbare så er vel det enkleste å fjerne om cd/dvd om det finnes og heller sette inn SSD der. Fra feks ebay får du caddy fra under 100 lappen. Men klart har du ultra-portabel blir det ikke så enkelt.

Alternativet med HDD Caddy for SSD i optisk slotten undersøkte jeg ift. en gammel PATA basert maskin. Og det var ikke så lett å finne alternativer man var sikker passet med sin modell. Selv om det er en såkalt standard på disse er det variasjoner både her og der. Eks. en Thinkpad T42. Caddyen må i tillegg ha SATA-PATA og det gjorde bare miksen ennå mer usikker selv om det er tonnevis av caddys som sier de har det.

 

Men når man er innpå temaet med enheter som Intel 310 som er såpass små burde det være mulig å få 2,5" slot-caddys med SATA-PATA som gjør at man kan stikke en 310 40GB inn i en 2,5" PATA slot på en bærbar. Da hadde jeg glatt kjøpt en 310-40GB for 600,- til min gamle Thinkpad T42. Jeg tipper at det er en grei sak å lage en overgang for dette som gjør at man får hele saken inn i en 2,5" pata slot. Men spørsmålet er hva som må til elektronisk.

 

Ellers er jeg på nye laptoper mest glad i 13" formatet hvor optiske drev er fjernet til fordel for bedre og mer stillegående kjøling. Går jeg for en 14" er det for å kunne bruke det optiske drevet til ekstra batteritid. Skal jeg sjelden bruke batterikapasiteten kan jeg liksågodt gå for en 17" med nok av 2,5" slotter.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Når det står mellom mSATA SSD og mPCIe SSD så bruker de samme fysiske port, men jeg skjønner det sånn at ganske få av maskinene med slik port har (elektrisk) støtte for mSATA. mPCIe virker altså å ha bedre støtte. Stemmer dette? Dersom den nevnte Supertalent mPCIe er bootbar så regner jeg med det ikke er noe problem å velge den som boot-device i bios på selv ganske gamle maskiner.

 

Selv om mPCIe "bare" gir teoretisk 500 MB/s sammenlignet med SATA 6 Gbps sine 600 MB/s så vil de nok gi samme sekvensielle hastigheter i praksis. (Ingen så små SSDer har hittil over 240 MB/s). mPCIe vil i teorien gi litt bedre responstid enn SATA-kontrollere.

Skulle gjerne visst litt mer om dette ja. Da kunne jeg når mobilen min straks får støtte for WiFi Hotspot i neste firmware, fjerne et evt. BT kort som i dag brukes med tethering mot mobilen, hvis det da ikke sitter på samme kort som WiFi. Ellers er det jo et tema om lengden og høyden på 310 kortet vil konfliktere i trange interne slotter.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

mITX med E-350 og mSATA. Lukter et slikt oppsett med 310-40 og 4GB SO-DIMM som HTPC. Gjelder bare å finne et flott minimalistisk og passivt kjølt kabinett.

Ser dessverre ut som Jetways kort kommer til å bli basert på E-240/C-30 med én kjerne på 1,2 GHz. Da ville jeg heller gått for E-350 og kjøpt en 2,5" SSD, er som oftest ikke noen problemer å få plass til en 2,5"-enhet i et µITX-kabinett.

Lenke til kommentar

Når det gjelder spørsmålet om billige SSDer med liten kapasitet og god ytelse så tror jeg det begrenser seg av størrelsen på flashbrikkene som tilbys til en god pris per kapasitet og antall flashkanaler på kontrolleren. Bruker man 32nm 8 GB-brikker og har f.eks 5 kanaler tilgjengelig så blir det 40 GB. Oppgraderer man til neste generasjon f.eks 25nm 16 GB så blir minste størrelse 80 GB, med mindre man bruker dyrere flashbrikker (32nm) eller færre flashkanaler og dermed får dårligere ytelse.

 

Når det er sagt så skulle jeg gjerne sett flere SSDer i størrelseorden 8-32 GB med 1-4 kanaler og prislapper fra 100 til 500 kr.

Faktisk er IMFT 25nm NAND 64Gb = 8GB pr die. De kan fåes i single, dual, og quad die package = 8/16/32GB pr chip. Om jeg ikke husker feil er de også ONFI 2.1 med 133MT/s (=133MB/s maks båndbredde i source synchronous mode). Maks teoretisk sekvensiell lesehastighet blir da 133/8 = 16,6MBps/GB, om man har èn die pr kanal og ikke noe overhead.

 

Uten overhead kunne man da laget en 4-kanals 32GB SSD med 532MB/s teoretisk maks sekvensiell les. Jeg kjenner ikke til hvordan skrivehastigheten er for IMFT 25nm, men jeg vil tippe grovt 1-2MBps/GB. Jeg mener også rå 4KB random read IOPS for et die er i område 15K.

 

(optimistisk) Realistisk kunne man tenke seg en 4-kanals 32GB (25-28GiB formatert) SSD med ca 400-500MB/s les, 40K(+?) IOPS les, 30-60MB/s skriv, og ~10K IOPS skriv. Pris i område 400-500kr. Dette kunne vært en ypperlig boot drive.

Selv ville jeg mye heller gått for en native PCIe x4 med 8 kanaler, 64GB, 800-1000MB/s les, ~100K IOPS les, 60-120MB/s skriv, og ~20K IOPS skriv. Pris rundt 1000kr.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

510 er en liten gåte rett og slett.

 

Full info kommer 1 mars.

 

Det er ikke det vi forbinder med G3 og G3 vil mest sannsynlig få benevnelsen 320.

 

(jeg har sett benchmarks av 510 men det får være til tirsdag)

 

edit:

vedr kontroller og NAND på 510 så har det værsert så mange rykter at bare det å gjengi dem ville skape forvirring.

Det er da en Intel så jeg velger å tro at det er Intel "all the way"

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Francis, spørsmålet ditt kan oppsummeres til om du bør gå for SandForce eller ikke. Om svaret er det finnes bedre alternativer betyr ikke det at JMicron er noen god idè ;)

 

Vertex 3 ser ut til å bli et veldig godt produkt for systemdisk. C400/M4 er også et godt alternativ. Og Intel's 510 venter vi spent på, men den ser også lovende ut.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Komprimering i seg selv er ikke noen dum teknologi. Det er egentlig ganske smart å øke sekvensiell hastoghet og redusere faktisk brukt lagringsplass ved hjelp av komprimering, så fremt det ikke øker responstid.

 

Men det er også en halvtomt/halvfult ølglass betraktning på komprimering. Produsenter som reklamerer med det kontrollereren klarer på komprimerbare data står i fare for å ikke oppfylle lovnadene sine på ikke komprimerbare data. Reklamerer de derimot med hastighetene som man oppnår uten komprimering så vil komprimeringen gi bedre ytelse enn lovet, så fremt dataene er komprimerbare.

 

Når det er sagt så er RealSSD C300 (uten komprimering) i praksis noe bedre enn SF-1200 (med komprimering). Årsaken til det er selvsagt andre faktorer enn komprimeringa.

 

Trenger du ikke SSD akkurat nå så kan det lønne seg å vente noen uker. Etter ganske lang ventetid ser det nemlig ut til å skje ganske mye. Vertex 3, Intel X25-M G3/510 og RealSSD C400.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...