Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Endelig fått 2 stk. C300 64GB i huset :)

Skal kjøre dem i raid0, som jeg har blitt anbefalt her.

Litt usikker på fremgangsmåten, vennligst rett meg hvis dere synes jeg gjør noe feil..

 

Først hadde jeg tenkt å oppdatere firmwaren til 0006 hvis ikke diskene allerede er oppdatert.

Så setter jeg opp raiden. (gjort det før med vanlige 3.5 hdd)

Installerere windows og etter det Intel chipset software installation utility.

Er det noe mer jeg behøver å gjøre?

Lenke til kommentar

Det eneste opplagte er å installere RST hvis du har Intel da.

 

Har Intel ja.

P35 brikkesett/IHCR9

Setter inn denne etter chipset installasjonen.

Takktakk :)

 

heh.. jeg er bare usikker på trim/gc.

Jeg vet at trim ikke går i raid, men at gc skal gå greit.

Vil bare utføre dette riktig :)

Endret av Kneipp
Lenke til kommentar
Synd at Momentus XT har rapportert såpass med problemer. Så nesten for meg å kjøpe 500GB utgaven av den. Synd at det ikke kommer flere hybriddisker i den klassem, må jo være et kjempemarked for det. Ser for meg at det fort ville blitt OEM favoritten.

Jeg har konkludert med at jeg vil ha både SSD og HDD i min neste bærbare. Veldig få maskiner har plass til to stk 2,5" så det må bli 2,5" HDD + mini-PCIe SSD. F.eks den fra Supertalent som ble nevnt for 2-3 sider tilbake.

 

Jeg regner med at min neste maskin blir levert med 250-500 GB harddisk og den skal byttes ut med en på 1 TB når de kommer i 9,5mm utgave.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Har du allerede en X25-V eller skal du kjøpe noe i den prisklassen?

 

Det kommer en ny X25-V som blir på 80GB, det er ikke umulig at prisen blir under 1000 lappen.

 

Det er ikke noe stort poeng i å bytte den ut (hvis det er slik at du har en fra før) med mindre du har for lite plass.

Ytelsesmessig er nemlig X25-V i toppklasse, som boot-disk først og fremst :)

Lenke til kommentar

Jeg har en X25-M 160GB Gen2 selv, men det er som OS-disk til familie det er snakk om. 40GB er mer enn nok i denne sammenheng, så det er total pris det går på og ikke pris/GB. Jeg håper egentlig på billigere SSDer når 25nm-NAND nå kommer, men frykter at det heller kommer enheter med større kapasitet som samtidig blir dyrere, men billigere per GB.

Endret av KjellV
Lenke til kommentar
Synd at Momentus XT har rapportert såpass med problemer. Så nesten for meg å kjøpe 500GB utgaven av den. Synd at det ikke kommer flere hybriddisker i den klassem, må jo være et kjempemarked for det. Ser for meg at det fort ville blitt OEM favoritten.

Jeg har konkludert med at jeg vil ha både SSD og HDD i min neste bærbare. Veldig få maskiner har plass til to stk 2,5" så det må bli 2,5" HDD + mini-PCIe SSD. F.eks den fra Supertalent som ble nevnt for 2-3 sider tilbake.

 

Jeg regner med at min neste maskin blir levert med 250-500 GB harddisk og den skal byttes ut med en på 1 TB når de kommer i 9,5mm utgave.

De nye Mac Pro vil få en 8-16GB SSD som er dedikert til kun OS hvor alt annet blir lagret på en HDD. Jeg vil annta at denne innebygde er en type mSATA.

 

Jeg er ikke helt overbevist om at en dedikert SSD og en HDD nødvendigvis er den beste løsningen. Det er flott med dedikert SSD til OS, men det tar ikke høyde for variert bruksmønster og her synes jeg hybriddisker virker spennende. Nettopp det at man da får billigere, større og mer intelligente disker som er dynamiske ift. bruksmønster gjør at jeg ønsker meg videreutvikling av hybriddiskene. De gir deg rett og slett det beste fra to verdner og jo større produktutvikling jo bedre vil de bli.

 

Ellers ser jeg for meg et lite mareritt med å finne ut hvilke laptops som støtter hvilke mSATA eller mPCIe SSD med boot og ikke boot etc. Jeg håper jo, men tviler litt på at dette blir lett tilgjengelig informasjon.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Sitter og tenker på å kjøpe enten en c300 128GB eller to 64GB og kjøre i raid0. Er det egentlig noe å særlig å hente på dette mtp. at jeg er begrenset til SATA3.0gbs?

Tilfellene hvor man trenger eller merker en dobbling av hovedsaklig sekvensiell ytelse (raid0) er meget få. De fleste gjør det for å få større plass og synes det er artig med bedre ytelse men i realiteten får de sjelden bruk for den ekstra ytelsen.

 

Den største forbedringen med SSD kommer med ca. 1/1000 av aksesstiden på HDD og derfor ville jeg gått for størrelsen jeg trenger fremfor å sløse porter ol. på å halvere for å kjøre i Raid0. I tillegg representerer alltid Raid0 på 2 drev en dobling av risiko.

 

Tidligere kjøpte man ofte de minste størrelsen på 30-80GB fordi prisene var vesentlig høyere enn i dag og man bygde ut plassen med flere enheter etterhvert i Raid0. I dag er ikke det behovet like stort da prisene på 128GB er meget gode og rundt 1/3 av hva dårligere og mindre SSDer kostet før.

 

Men det korte svaret er at i dag er ytelsen så god at jeg alltid ville gått for størrelse fremfor Raid0 med mindre man har helt spesielle behov. Husk også at større enheter ofte yter bedre enn mindre enheter.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Sitter og tenker på å kjøpe enten en c300 128GB eller to 64GB og kjøre i raid0. Er det egentlig noe å særlig å hente på dette mtp. at jeg er begrenset til SATA3.0gbs?

Begrensningen på SATA 3Gbps kommer på hver enkelt enhet, ikke på begge to samlet.

 

Enig med Theo, de færreste har bruk for SSDer i RAID.

Lenke til kommentar

Ellers ser jeg for meg et lite mareritt med å finne ut hvilke laptops som støtter hvilke mSATA eller mPCIe SSD med boot og ikke boot etc. Jeg håper jo, men tviler litt på at dette blir lett tilgjengelig informasjon.

 

mSATA er ikke nytt, det støttes av enkelte av fjorårets Dell modeller. (bla Dell's Precision M4500, M6500)

 

De fleste har helt sikkert lansert modeller med mSATA ifm overgangen til Sandy Bridge på bærbare.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

mSata blir nok mer utbredt enn støtte for mPCIe SSD. Ellers får man jo bare håpe at det blir en tilnærmet fast standard mulighet eller i det minste er godt opplyst i spesifikasjonslisten hvilke som støtter mSata.

 

Ellers synes jeg det er uoversiktlig og vanskelig å finne hvilke modeller produsert siste året som støtter dette. Jeg kjøpte ny Ci5-450M laptop i sommer 2010 og har ikke planer om å kjøpe ny før Ivy Bridge er standard. Muligens bytter jeg ut den atom baserte netbooken med en E-350 basert sak men der gidder jeg ikke bruke masse penger på en mSATA SSD.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Da blir det nok at jeg går for en c300 128GB når eg har råd! :) Sitter nemlig med en i5 750 kjørende på 4ghz og et overklokka hd 5870 sammen med to GAMLE harddisker med 8MB cache :!: (Undervurderte aldri ssd, men når jeg bygget pcen var målet å bygge den billigst mulig mtp. at jeg har erfaring med overklokking!)

Lenke til kommentar

Det eneste opplagte er å installere RST hvis du har Intel da.

 

Ellers blir det opp til deg om du trenger pagefile, systemrestore og hibernate.

 

Selv slår jeg av alle de ovenfornevnte, også på laptoppen :)

 

Spiller det noen rolle om man installerer RST driveren etter at windows er installert?

Jeg trengte ikke raid driver under installasjonen.

Lenke til kommentar

mSATA støttes over vanlig mini PCIe etter som jeg kan se, i tillegg må BIOS gi støtte for lagring/booting over PCIe.

 

For mange vil det da bli et valg mellom WWAN eller å bruke den til mSATA. (ofte ikke plass for mer enn 1 mini PCIe enhet)

 

Det er ikke slik jeg har sett det. Husker ikke kilder nå, men jeg leste at det var omtrent ingenting felles med en mini pci-e port og mSATA, bortsett fra utseende. Jeg forstod det slik at formfaktoren ble valgt fordi den egner seg, og allerede eksisterer, men er altså ikke basert på mini pci-e standarden.

Lignende ting har jo forsåvidt blitt gjort før med mini pci-e standarden. Men så kan jeg ha blitt feilinformert også da.

 

Jeg syns selv mSATA ikke er særlig interessant før intel kommer med ssd/hdd hybrid funksjonalitet i brikkesettene deres.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...