Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Hva er det som skiller seg fra en normal HDDerase?

Vet ikke om dette er fremgangsmåte til " normal HDDErase " :

 

 

BIOS : IDE > Compatible

 

Starte opp programmet, svare bekreftende på de valg som kommer.

Når du kommer hit , må du reboote data'en :

 

05.jpg

 

Kjøre gjennom programmet en gang til (noe som er fort gjort)

Velge "Secure Erase" funksjonen.

 

Ferdig

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er akkurat den jeg snakker om (låst av bios og krever omstart), ikke så mye pes selvsagt men på GB trenger man ikke å gjøre dette.

 

Det blir det samme når man skal kjøre Secure Erase fra Toolbox, man må nappe ut (powercycle) SSDen og i beste fall funker det etter ett forsøk.

Igjen dette slipper man på GB, og helt sikker andre, kan sikkert ha med AMI vs Award bios å gjøre?

 

edit:

noen skriveleifer

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Intel X25-M 160GB G2: La inn Win7 på nytt for en stund siden, og har ikke lagt inn SSD Toolbox på nytt før nå. Oppdaterte akkurat firmware, men får fortsatt "this tool is not supported on the selected drive" bak Intel SSD Optimizer.

 

Noen kloke hoder som vet hva problemet er?

 

Forresten, AHCI er aktivert.

Endret av KjellV
Lenke til kommentar
@Onyx

 

Det kan ikke bli enklere enn Intels Toolsbox eller OCZs, man trenger ikke å boote engang :), bortsett fra hvis man skal kjøre det på den SSDen man booter på i øyeblikket.

Skal gi verktøyet til OCZ et forsøk neste gang. Men en CD med Parted Magic har blitt en fast inventar på kontoret. Veit aldri når en har bruk for den slags hjelp. :)

Lenke til kommentar

Mulig det har vært omtalt tidligere i tråden men her er mine erfaringer med truecrypt og SSD.

 

Med SSD disken som systemdisk og helkryptert med truecrypt:

post-9965-0-50012000-1299344700_thumb.jpg

 

Med SSD disken som systemdisk uten truecrypt:

post-9965-0-15159100-1299344711_thumb.jpg

 

 

Laptopen som ble brukt under testen:

post-9965-0-06527800-1299399567_thumb.jpg

Endret av Arcus
Lenke til kommentar

Det er nok betydelig mer prosessor belastning når du bencher SSDer med truecrypt enn når du bencher HDDer, og jeg tviler de har optimalisert TrueCrypt for <1ms aksesser. Om du sammenligner accesstime med og uten truecrypt får du delta rundt 350ms for les, men overraskende ingen ting for skriv...

Det kunne vært interresant å kjøre et prosjekt for sammenligning av Truecrypt på SSD og HDD, og hvor mye utslag dette gir vs ukryptert.

 

Det hadde vært morro å se ATTO og PCmarkVantage HDD også for kryptert vs ukryptert, om du har anledning til å kjøre de.

 

EDIT: i samme slengen kan vi kanskje ta opp igjen full disk kompressjon gjennom windows? Jeg husker anvil var fort inne på det for halvannet år siden med en x25-M.

 

EDIT2: Hvilken prosessor har du?

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Kryptering skjer ikke uten at noe lider :)

 

Det ser vel ut som du har en rimelig OK prosessor, det er den som krypterer, har den AES er det optimalt.

 

edit:

Ser GullLars svarer også, interessant å se hvor mye en harddisk taper ja.

 

edit2:

 

TrueCrypt er vel OpenSource så det går vel ann å finne ut av slikt.

Sitter og lager iometer konfigurasjoner så jeg får ikke prøvd noe slikt i helgen.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Jeg fikk problemer med min C300 128 GB for en liten stund siden. Maskinen fryste seg, og etterhvert fant den ikke oppstartsmediet i det hele tatt eller fikk boot error. Etter litt feilsøking konkluderte jeg med at en celle eller sektor var ødelagt. Sendte den inn til komplett og fikk ny tilbake. Oppdaterte til firmware 0006, men det gikk bare et par dager så dukket problemet opp igjen. 2 av 3 oppstarter går greit. Symptomer som lugging i Opera ved åpning/lukking av faner samt scrolling i nettleser starter først.

 

Det gikk over et halvt år før den første tok kvelden, og det gikk to døgn før neste C300 begynte i samme sporet. Og så er vel spørsmålet om feilen på SSD'n kommer av en ekstern faktor, ettersom dette skjer med 2 stk C300 i min maskin på kort tid.

 

Noen tips eller erfaringer rundt dette problemet?

Endret av Blackey
Lenke til kommentar

Har nå hatt min Intel X25-M 80gb 2 gen i litt over et år uten å gjøre noe spesielt annet enn å gjøre litt innstillinger når jeg kjøpte den (fulgte en guide her på forumet). Trur det er firmwire uten trim.

 

Noe jeg burde vurdere å gjøre for disken sin del?

 

Takker for innspill!

Lenke til kommentar

Etter tips tidligere i tråden endte jeg med å bestille min andre SSD, min første er en Corsair P128, den jeg har bestilt nå er Crucial RealSSD C300 256GB. Er det noe jeg bør vite før jeg tar den i bruk? AHCI er slått på fra før.

 

Hva kan jeg gjøre med P128 for å forbedre ytelsen etter et års bruk?

Lenke til kommentar

Har du kjørt memtest? Kan være rammen din som bugger, eller andre komponenter som hovedkortet.

Har du på noen strømsparingsfunksjoner, og har du overklokket BCLK eller PCIe? Det kan være ustabiliteter der om du har kjørt en på høyere volt en stund.

 

Har ikke kjørt memtest enda, men problemet er ikke-eksisterende ved bruk av vanlig harddisk. Alle strømsparingsfunksjoner er deaktivert. Problemet gjelder kun når SSD benyttes, enten med eller uten overklokking. Kun PLL og vCore som jeg endrer på av spenning under overklokking. PCI lar jeg være.

 

Har prøvd forskjellige sata kabler og porter. Blir ikke klokere. Sata kablene ligger nesten i trekkspill og har tenkt litt på den muligheten da jeg en gang har hørt at slikt kan gi tap av data. Har du erfart noe rundt dette?

 

Holder en knapp på at det er et eksternt problem ettersom det er lite sannsynlig at jeg har fått 2 stk C300 som gir etter på denne måten. Likevel er det vel vanlig at komplett tar et feilsøk på maskinvaren før de sender en ny tilbake, så regner med at de også konkluderte med ødelagte celler eller lignende.

Endret av Blackey
Lenke til kommentar

@Blackey Ødelagte celler skal bli håndtert av wear leveling, og så lenge du ikke har fått UBER eller like mange eller fler ødelagte celler enn spare area skal ikke det ødelegge for disken.

 

Kan du kjøre en AS SSD og ATTO runde og poste resultater her?

 

 

@aGal Oppgradere firmware, og installere og kjøre Intel Toolbox.

(post gjerne benchmark resultater fra AS SSD og ATTO før og etter her så vi kan se hvordan det står til)

 

 

@Thor ta backup og kjør en Secure Erase med HDD-erase 3.3 på P128. Den er fin å ha spill på, men ikke optimal for systemdisk eller temp pga lav random write. 256GB C300 er kanskje i meste laget om du også beholder P128 for større spill. Forskjellen i loading mellom C300 og P128 er maks et par sekunder (+0-33%?), mens forskjellen fra HDD til P128 kan være betydelig.

 

 

@N1ko installer alle de mest brukte programmene, alle oppdateringer, sjekk at du har nyeste firmware, og kjør AS SSD og ATTO og post her så vi kan se at alt er optimalt ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...