Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Ihht Intel

"The mSATA Intel SSD 310 Series enables a flexible, scalable and accelerated–storage solution in a form factor that is up to 8 times smaller than a 2.5” hard-disk drive, and weighs 10 times less. Supporting SATA signals over a PCI Express* (PCIe) mini-connector, the Intel SSD 310 Series provides compact storage acceleration for single-drive systems like netbooks, tablets and other hand-held devices."

 

Kan selvsagt hende den har en annen connector men det virker som de passer rent fysisk, noen søk på nettet viser at enkelte har prøvd og at den har passet men ikke fungert, vi får vente og se.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

mSata blir nok mer utbredt enn støtte for mPCIe SSD.

Har ikke mPCIe vært ganske standard å ha minst en eller to av de siste årene allerede da?

 

Eller er det bare visse maskiner som støtter SSD via mPCIe du mener?

mPCIe SSD, ikke mPCIe.

 

Ellers at mSATA dreier seg om mSATA over mPCIe kontakter er nogenlunde selvfølgelig utfra hva vi har sett siste halvår ift. disse enhetene. Men for mPCIe SSD enheter som ikke innehar mSATA funksjonalitet er det ikke sikkert støtten blir like utbredt.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Tom's Hardware testet Intel 310 tidligere og skriver litt om mSATA hvis det skulle være av interesse. Kort oppsummert så er kontakten på hovedkortet fysisk likt en mPCIe kontakt men den er koblet mot SATA grensesnittet på pcen. Det finnes SSD med mPCIe formfaktor men som er tilpasses produsentens grensesnitt og det finnes rene mPCIe SSD. Det er uten tvil veldig viktig å lese spesifikasjonene på pcen før kjøp ihvertfall. Surt å gå på en smell med sånne ting

 

post-140856-0-05380400-1298754481_thumb.png

Lenke til kommentar
Enig med Theo, de færreste har bruk for SSDer i RAID.

Men mange har bruk for høyere kapasitet. 2 stk C300 64 GB er faktisk billigere enn 1 stk C300 128 GB. Selv om det er få plasser Raid0 gir merkbart bedre ytelse så er det liten tvil om at Raid0 gir bedre ytelse enn ikke Raid0. Så hvorfor ikke gå for lavere prislapp og (marginalt merkbart) bedre ytelse?

 

_______________

 

Når det gjelder spørsmålet om billige SSDer med liten kapasitet og god ytelse så tror jeg det begrenser seg av størrelsen på flashbrikkene som tilbys til en god pris per kapasitet og antall flashkanaler på kontrolleren. Bruker man 32nm 8 GB-brikker og har f.eks 5 kanaler tilgjengelig så blir det 40 GB. Oppgraderer man til neste generasjon f.eks 25nm 16 GB så blir minste størrelse 80 GB, med mindre man bruker dyrere flashbrikker (32nm) eller færre flashkanaler og dermed får dårligere ytelse.

 

Når det er sagt så skulle jeg gjerne sett flere SSDer i størrelseorden 8-32 GB med 1-4 kanaler og prislapper fra 100 til 500 kr.

Lenke til kommentar

Da er det bare noen få dager til en spennende sak tilsynelatende er tilgjengelig :)

 

Den er allerede på lager i en av størrelsene

 

Link til prisguide

 

Om noen lurer så snakker vi om Intel 510 serien, 6Gb/s interface, 120GB og 250GB utgaver.

 

Prisen ligger nå på ca

2000 for 120GB (på leverandørlager)

4200 for 250GB

 

:thumbup:

 

Jeg hadde ikke planlagt å kjøpe så lite som 120GB men vi får se...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Simen1:

Jeg hadde tenkt til å nevne pris i sammenhengen men så det ikke som nødvendig. Av den enkle årsak at prisforskjellen på eks. 2xC300 64GB og C300 128GB kun er marginal. Ytelsesforskjellen er heller ikke merkbar annet enn i helt spesifike operasjoner som man ikke sitter å gjør hele tiden.

 

Derfor vil jeg si at det først og fremst gjelder ved helt spesielle behov og at det var vesentlig mer aktuellt før. Raid0 er en fin måte å utvide volumet på (så lenge man tar den økte risikoen i betraktning), men jeg synes det er helt tullete å gå ned på enhetsstørrelse i dag for å spare en hundrelapp eller to.

 

 

BAT:

God artikkel :)

 

Ellers hadde det vært artig å se minITX og mindre formfaktorer med støtte for mSATA enheter på samme måte som man får støtte for SO-DIMM. Begge standarder er plassbesparend og muligjør rimelig små, stramme og godtytende systemer med eks. en E-350 påklistret.

 

Det er lov å håpe at SFF kortene adopterer mSATA.

 

Nå fikk jeg også veldig lyst til på en laptop med Intel 80GB 310 + 500GB HDD. Kanskje min datter er nødt til å arve min 8mnd gamle Ci5-450M/HD5650 13" sak til gebursdagen slik at jeg kan gå for samme type modell med SB og støtte for mSATA. Planen var at hun skulle få en Fusion basert netbook til gebursdagen men her må det kanskje omprioriteres.

Hmm, den Ci5-450M laptopen er dog min favoritt og det gjør nesten vondt at de ikke støtter mSATA.

 

EDIT:

Intel says that it's expecting motherboards to start popping up with mSATA slots onboard, which will give desktop enthusiasts an opportunity to try this technology out.
Dette lover godt for miniITX og det vil være artig å ha bootdisken på et lite ssd kort selv i desktops og den slags. Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Lenovo har lansert løsninger hvor du kan kjøre raid-0 med Intel 310 :) (vi snakker da om 2stk 310 i raid), i tillegg kiommer da den vanlige plassen for HDD eller SSD så det er bare spørsmål om hva man er villig til å betale ser det ut som.

Jeg venter nå litt med akkurat denne bølgen, mSATA er svært interessant men jeg vil se litt mere på mer praktiske utslag dette har f.eks på batteritid vs en standard SSD og sist men ikke minst prismessig bør den være på linje med 2.5" enheter.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Det sies at 310 40GB vil ligge på samme prisnivå som 2.5" 40V og at 310 80GB vil ligge på prisnivået til 2,5" 80G2. Dette gjenspeiles også i ytelsen til de respektive. Men man får se hvordan det lander :)

 

Jeg hadde nå gjerne betalt 1300,- for en Intel 310 80GB til OS, programmer og utvalgte spill på neste laptop.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Lenovo har bekreftet det i en pressemelding. Her er et klipp på youtube hvor Tom Butler, Lenovo director of ThinkPad product marketing og Lenovo vice president og General Manager, Public Sector and Enterprise diskuterer hvorfor de har gått for Intel 310.

 

Link

 

Edit:

Gjelder vistnok modellene: T420s, T420, T520, L420, L520 og W520. Kilde

Endret av BAT
Lenke til kommentar

Det er vel mer et spørsmål om når de kan levere enn om de går for 310, når Intel lanserer noe slikt så vil det mer eller mindre bli standard tilleggsutstyr på litt store maskiner og mest sannsynlig standard på netbooks/små enheter.

 

Prisen på dagens 40/80GB enheter skal ned så da må prisen ned på disse også, vir får bare vente og se.

Det som nesten uansett er sikkert er at det vil lønne seg å ettermontere dette på bærbare maskiner, på lik linje med at man ettermonterer SSDer.

 

Fryktelig mye på gang nå og som man må ta hensyn til men morro blir det...

Lenke til kommentar

SB er meget bra ja, synd at IB kommer så tett på med ennå 20% ytelseshopp men det er mange andre insitamenter også for å gå over til SB nå :).

 

Hmm dette likte jeg ikke helt:

The mSATA-interfaced 310 will replace the WWAN card on models it is preconfigured with, since it will share the same slot. With the surge in MiFi units and cellphones that support 3G/4G portable access points, internal WWAN is seen as a lower priority these days.
Endret av Theo343
Lenke til kommentar

@theo

Jetway kommer med et E350 hovedkort i itx format med mSATA støtte.

 

Link1

Link2

 

Trenden siste 6 mnd og fremover tyder på en veldig økning i ytelse på veldig små platformer, både bærbare og mediabokser hjemme.

 

Edit:

Pluss at ECS kommer med et kort for Socket 1155 mSATA støtte.

Link

Endret av BAT
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...