Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan renser jeg en SSD helt?

 

Hvis det er en OCZ Vertex 2 så kan du med fordel benytte deg av Toolboxen, den er ikke bedre enn HDD erase men du kan kjøre rensingen direkte fra Windows. (såfremt du er i AHCI mode, og SSDen må selvsagt være sekundær)

Lenke til kommentar

Hvordan renser jeg en SSD helt?

 

Hvis det er en OCZ Vertex 2 så kan du med fordel benytte deg av Toolboxen, den er ikke bedre enn HDD erase men du kan kjøre rensingen direkte fra Windows. (såfremt du er i AHCI mode, og SSDen må selvsagt være sekundær)

 

Kjører i raid mode og den ssden ble kjørt i ide når den var os disk, vilken toolbox? Intel sin?

 

Fant Toolbox hos OCZ :thumbup:

Den eneste disken den finner er 60GB som var OS disk før så da skal det vel gå bra?

Endret av minhund
Lenke til kommentar

Om den har OS på seg eller ikke betyr ikke noe, du må fjerne partisjonen for å kunne kjøre Secure Erase.

(den kan mao ikke være den du kjører OS på i øyeblikket)

 

Jeg har en maskin hvor jeg har dette ferdig oppsatt og med Chieftec's Hotswap 4-i-1 så går det unna med rensingen, det er faktisk den enkleste rensingen på markedet.

Link til tilsvarende hotswap enhet (har en liten formue bare i disse)

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Vil igjen tipse om Parted Magic for secure erase. Last ned, brenn .iso-en, boot og kjør Erase disk som ligger under System tools. Den enkle metoden for oss som ønsker det levert grafisk.

 

Alternativt er å laste ned Live CD av et hvilket som helst distro (Ubuntu, Opensuse), åpne terminal og benytte seg av hdparm for secure erase. :)

Lenke til kommentar

@Onyx

 

Det kan ikke bli enklere enn Intels Toolsbox eller OCZs, man trenger ikke å boote engang :), bortsett fra hvis man skal kjøre det på den SSDen man booter på i øyeblikket.

 

@Johome,

 

Intels fungerer utmerket og gjør samme jobben, det største problemet jeg har hatt med den er faktisk ASUS hovedkort, de låser SSDen, noe ekte dritt, derfor er GB det ultimate for oss med noen SSDer.

(trodde ærlig talt ASUS hadde sluttet med dette)

Lenke til kommentar

Intels siste toolbox vil ikke kjøre noen optimize på disken min lengre. Klager over Raid kontroller.... selv om jeg ikke kjører raid... og den forrige versjonen funker fint.

 

Nei jeg trenger det ikke med Win7 og TRIM, men allikevel...

Endret av Buzz76
Lenke til kommentar

Buzz,

 

Du trenger det selv om det er innebygget i W7.

 

Det er flere "feilmuligheter" som gjør at TRIM ikke blir fullført, derfor er det greit å kjøre TRIM i ny og ne.

 

@johome

Jeg har både P5QDeluxe og SNB, samme problem, husker ikke ordlyden men de blir låst av bios, dette er aldri noe problem med GB.

edit:

Man kan komme rundt det ved å nappe ut kabelen men det er ikke ideelt, hadde en hel sjau med dette og det blir ikke flere ganger på det hovedkortet.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Hva er det som skiller seg fra en normal HDDerase?

(ser ikke forskjellen)

Uansett, på mine ASUS kort blir enhetene "låst" av bios og man kommer selvsagt rundt dette enten med dobbelboot eller ved å nappe ut kabelen etter at maskinen er startet.

 

Det er forresten lenge mellom HDDerase, en hurtigformatering eller ev. Toolbox Secure er mer praktisk.

Lenke til kommentar

Vurdere veldig sterkt å kjøpe et par SSDer nå (2x 60 eller 80GB) som skal settes opp med Raid0, men leste at ASUS hovedkort kan låse diskene? Bruker selv ASUS P5Q3 hovedkort, og lurer på om det er et veldig stort problemer eller måter å kommer rundt dette på?

 

Er det også noen spesiell grunn til å bruk en Raid kontroller annet enn de funksjonene som følger med hovedkortet?

 

Og sist men ikke minst, noen som har noen anbefalninger? Håpet å holde prisen på under 1500 per disk, så har sett litt på Intel X25 serien.

Lenke til kommentar

Hei.

 

Skal ha en ny 256GB SSD. Vet ikke så mye om SSD, derfor spør jeg dere som har peiling:)

 

Hva er den beste/raskeste SSD-disken i denne størrelsen jeg kan få hos komplett?

 

Kingston SSDNow V+100 256GB

Crucial RealSSD C300 2,5" 256GB

Intel® SSD 510 Series 250GB 2,5"

Corsair SSD Performance 3 Series 256GB

 

Skal brukes til jobb og lagring av data/rapporter så trenger rask disk, derfor velges SSD.

 

Den må bestilles fra komplett.no da firma har avtale der.Pris er ikke viktig siden de koster ca det samme alle de jeg har linka inn her iallefall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...