Gå til innhold

Taxipriser?


Anbefalte innlegg

Tok en taxi 5 km igår og var litt uoppmerksom på taksameteret. Viste seg etterpå at jeg hadde betalt 750 kr(!). Jeg skjønner ikke helt at dette kan være lov? Finnes det tak på hva man kan ta betalt her? Finner noe om det i forbrukerlovgivningen, men det var vanskelig å tolke. Har kvitteringen. Dette er ikke noe stort selskap, virker som sjåføren bare kjører på et eget firma med bare denne ene taxien. 
 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Wembley skrev (1 time siden):

Det unormale er at jeg aldri har betalt mer enn 2-300 kr for samme strekning til samme tid.

Etter høresiden sitt frislipp på taxi er dette den nye normalen.
Turer på bare 2-300 kroner i en tilfeldig taxi er bare å glemme.
Alltid få pris før du setter deg inn i taxien.
Prissetting er 100% opp til hver enkelt taxi/taxisentral
 

zanta skrev (7 minutter siden):

La oss få Uber tilbake. Fast pris oppgitt i appen før man bestiller.

Ja La det bli som i London hvor Uber er dyrere en å praje en vanlig taxi på gata :D

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

I håndverksbransjen opereres det med "gjengs pris", det vil si, bestiller man rørlegger for at man har akutt lekkasje, kan ikke rørleggeren ta hva som helst. Avtales det ikke pris, kan det likevel bli relativt kostbart. Problemet med å innføre makspriser, er at de har en tendens til å bli fastpriser, særlig i markeder med begrenset konkurranse, men helt enig, burde være en sikkerhetsventil noe sted. Tar ikke veldig ofte drosje, og ville ikke brukt et ukjent selskap uten å avtale fastpris.

Lenke til kommentar
MrL skrev (1 time siden):

Det er lov og dessverre et normalt problem, vi trenger lover som tilrettelegger for at totalprisen på en taxitur blir opplyst før man får regningen. 

Vi har allerede en lov om dette.
Alt du trenger å gjøre er å si hvor du skal og be om pris.
Da er dette Max pris.
Dem setter denne inn i taksameteret og prisen kan bli lavere men ikke dyrere.

Alle som kjører taxi er pålagt å kunne gi deg prisen før dem kjører.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Eskove skrev (37 minutter siden):

Ja La det bli som i London hvor Uber er dyrere en å praje en vanlig taxi på gata :D

Uber har dynamisk prising, så av og til er det dyrere enn taxi, som oftest er det billigere. Poenget er at man vet prisen før man bestiller med Uber.

Lenke til kommentar
Eskove skrev (38 minutter siden):

Vi har allerede en lov om dette.
Alt du trenger å gjøre er å si hvor du skal og be om pris.
Da er dette Max pris.
Dem setter denne inn i taksameteret og prisen kan bli lavere men ikke dyrere.

Alle som kjører taxi er pålagt å kunne gi deg prisen før dem kjører.

Ja jeg anser den loven som sovende da ingen følger den. Flere kontroller med saftige bøter kanskje..

Lenke til kommentar
zanta skrev (3 minutter siden):

Uber har dynamisk prising, så av og til er det dyrere enn taxi, som oftest er det billigere. Poenget er at man vet prisen før man bestiller med Uber.

I følge folk som bor og livnærer seg i London er Uber alltid dyrere en vanlig taxi.
Dem har nå skaffet seg et marked og folk bruker dem bare for at dem tror det er rimelig.

Men i offpeak kan du fremdeles spare £5-10
Og peek kan du spare £20-50 med å ta en bil regulert av Transport of London kontra en Uber.

Er faktisk blitt slik i de fleste markedene Uber har blitt store i.
Dem har økt prisen for å holde på sjåførene sine, noe som gjør at dem ikke lengre er billige.

Og mesteparten av den ekstra prisen du betaler for den dynamiske prisen går i lomma til Uber og ikke til eieren av bilen eller sjåføren.

Og i Norge vet du prisen før du kjører så lenge du gidder å ta deg bryet å spørre.
Da får du en makspris som dem forholder seg til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
MrL skrev (8 minutter siden):

Ja jeg anser den loven som sovende da ingen følger den. Flere kontroller med saftige bøter kanskje..

Den er sovende for at Kundene er for late til å bruke 2 minutter på å si "jeg skal til xxx hvor mye koster det?"
Selv ber jeg alltid om pris før jeg setter meg i en taxi i Norge.
Med mindre jeg bestiller via taxifix.

Kan dem ikke gi mer pris går jeg til neste.
Er ikke så vanskelig ;) 

Lenke til kommentar
Eskove skrev (18 minutter siden):

Den er sovende for at Kundene er for late til å bruke 2 minutter på å si "jeg skal til xxx hvor mye koster det?"
Selv ber jeg alltid om pris før jeg setter meg i en taxi i Norge.
Med mindre jeg bestiller via taxifix.

Kan dem ikke gi mer pris går jeg til neste.
Er ikke så vanskelig ;) 

Joda men dette er ikke kundens ansvar. Bestiller alltid med fastpris selv så har aldri hatt det problemet men dette er Norge ikke Marokko, man burde ikke ha behov for å spørre.

Endret av MrL
  • Liker 2
Lenke til kommentar
MrL skrev (10 minutter siden):

Joda men dette er ikke kundens ansvar. Bestiller alltid med fastpris selv så har aldri hatt det problemet men dette er Norge ikke Marokko, man burde ikke ha behov for å spørre.

Du får takke Erna for at vi har det slik i Norge.
Vi hadde ikke dette problemet før vi fikk det frislippet vi hadde.

Prisene er så syke siden det er flere taxier i oslo en det er kunder.
Så for å tjene penger må dem ta slike priser.
Du må ikke glemme på at en god 8timersdag er det ikke sikkert at dem har mer en 3-4 kunder siden det er så mange som står å venter på samme kunden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Eskove skrev (7 minutter siden):

Du får takke Erna for at vi har det slik i Norge.
Vi hadde ikke dette problemet før vi fikk det frislippet vi hadde.

Prisene er så syke siden det er flere taxier i oslo en det er kunder.
Så for å tjene penger må dem ta slike priser.
Du må ikke glemme på at en god 8timersdag er det ikke sikkert at dem har mer en 3-4 kunder siden det er så mange som står å venter på samme kunden.

Jeg takker faktisk Erna fordi problemet er ikke frislippet men prisopplysning. 

Har ingenting imot frislippet, jeg er fullstendig for: jeg har aldri hatt billigere taxi. Dette er et rent markedsføring/prisopplysnings problem. Vi har fri konkurranse på alt annet, ingen grunn til at vi ikke skal få det til på taxi.

Endret av MrL
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...