Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Nye modeller holder alltid en høyere pris i en periode.

 

Det vil kanskje være mulig å gjøre noen gode kjøp på utgående modeller fremover, Vertex 2 120GB og C300 128GB er begge rimelige nå, tror iallefall en av dem er ukens tilbud.

Ja klar over at nye modeller vil ha en litt høyere pris. Men vil de gamle modellene falle noe særlig i pris?

Ser komplett.no har C300 128 gb til 1800 kr, og netshop.no har OCZ Vertex 2 til 1600 kr. Syns ikke det er spesielt billig? Iallefall ikke hvis nye modeller vil ligge omtrent på samme prisnivå?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser man på prishistorikken nå synker ikke SSDene særlig i pris. Det er snakk om opptil 25-30% fra lanseringsprisen med noen unntakstilfeller og bunnen når de som regel før de nye produktene kommer.

 

Dette er de generelle prisnivåene.

 

Så hender det innimellom at en nettbutikk senker prisen ytterligere 100-150,- ved "bli kvitt gamle SSD" kampanjer. Og en ytterst sjelden gang (2-3 ganger på 3 år har jeg sett) at de selger ut noen mange år gamle modeller til rundt halv pris.

 

SSD er fortsatt verdt sin vekt i gull og det har endret seg lite. De helt ekstreme tilstandene for 2-3 år siden ser vi dog ikke lenger gudskjelov.

 

EDIT:

Jeg håper dog SSDer snart kommer inn i prisutviklingen RAM markedet har sett siste 5 år til helt eventyrlige flotte priser, men det er nok et stykke unna ennå i SSD markedet.

 

SSD er den nye gullkua og den skal melkes.

 

Produkter som Intel 310 representerer dog nye mer prisgunstige alternativer som tilfører spennende muligheter.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Prisene har da bedret seg :)

 

Betalte ca 7500 for en Vertex 1 256GB for snart 2 år siden, tilsvarende koster en Vertex 2 240GB 3.500 og den har stort sett betydelig bedre ytelse.

Intel X25-M G1 80GB kostet rundt 3.500 da jeg kjøpte de fleste av mine og de får man nå som G2 til ca 1.200,-

 

Jeg sier ikke at det er billig men prisene er da redusert med langt over 50% på under 2 år, det vil nok gå ned noen prosent etter hvert som 25nm spres i markedet men hvor mye, kanskje 10-20% i løpet av 1-2 mnd?

 

Har du behov for en SSD så hadde jeg ikke ventet.

Skal man virkelig dra nytte av de nye 6Gb/s SSDene som kommer må de aller fleste uansett bytte MB (eller kontroller), om det er verdt det, tja, hvis man er mer enn normalt opptatt av lagring.

Lenke til kommentar
Jeg håper dog SSDer snart kommer inn i prisutviklingen RAM markedet har sett siste 5 år til helt eventyrlige flotte priser, men det er nok et stykke unna ennå i SSD markedet.

SSDer har allerede sett en slik prisutvikling, det skjedde når vi gikk fra 65/90nm SLC NAND til 34nm MLC NAND på ca 3 år. I tillegg har volum økt veldig og kontroller kostnad + marginer blitt redusert.

Du kan si vi har allered høstet den lavthengende frukten, og SSDer er nå på "leading edge" siden av prosessnoder og med (relativt) lave marginer i forbrukersegmentet.

Lenke til kommentar

Nå tok jeg god dekning for at vi ikke lenger så de ville prisene vi så 2-3 år siden, ( da jeg også presiserte det) så jeg stiller meg litt uforstående til korrigeringene.

 

Utviklingen RAM markedet har hatt siste 5 år er vi ikke i nærheten av på SSD fronten ennå. Noe OCZ sin beslutning klart støtter oppunder.

 

Ellers trodde jeg det var opplagt at jeg kommenterte hvorvidt og hvordan en gitt modell synker i pris. Eks. prisutviklingen på C300, G2 etc. Ingen av de sunket 50% i pris siden lansering.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Minneprisene har da gått opp og ned som en jo-jo, nå er de rimelig ok igjen.

 

Hvordan prisutviklingen på SSD kommer til å gå vil vi se ganske snart når den nye bølgen lanseres.

 

Jeg har ikke tro på noen større nedgang i pris, SSD er ikke lagring og utviklingen koster.

 

Dagens bombe i storage verdenen er uansett at WD kjøper Hitachis storage divisjon, regner med SSD divisjonen følger med i handelen.

Lenke til kommentar

@Blackey Ødelagte celler skal bli håndtert av wear leveling, og så lenge du ikke har fått UBER eller like mange eller fler ødelagte celler enn spare area skal ikke det ødelegge for disken.

 

Kan du kjøre en AS SSD og ATTO runde og poste resultater her?

 

 

Desverre ble SSD'n bare verre og verre. Nå får jeg ikke gjort noe med den. Får ikke formatert den en gang.

Resultater før den ble tullete. Skulle tro den hadde fått malaria...ble bare verre og verre og vips var det kvelden etter et par dager.

post-89388-0-21112300-1299541802_thumb.jpg

post-89388-0-88990900-1299541951_thumb.jpg

Endret av Blackey
Lenke til kommentar

Da var intel IRST installert og write-back cache enabled.

 

AS SSD før

 

 

AS SSD etter

 

 

Er dette OK GullLars og Anvil?

 

Edit!

Måtte restarte riggen for å kunne kjøre HDD suiten til PCMV, fikk bare hw.... failed blæh :hrm:

 

Edit2!

Der var den endelig ferdig og det ble en grei boost i HDD suiten ja fra ca 50k til :roll:

 

 

Endret av minhund
Lenke til kommentar

@minund

 

Tja, det er vel sådær, ikke ille og ikke helt på topp heller.

Med 3x 120GB skal du få bedre resultater enn jeg får med 3x 60GB i AS SSD.

 

Uansett er det PCMV som teller, når jeg kjører er det ikke snakk om å teste med AS SSD eller noe annet før PCMV er kjørt, så marginalt er det.

(når man kjører med uten en kontroller ala 1880)

 

Hva er det den stoppet på? (det er noen tester som krever litt vcore :))

 

edit:

70K i HDD score er ikke så ille, så spørs det bare hva du får totalt.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Den stoppet på HW scanningen :p

Kjører hoved suiten nå med CPUene på 4668 MHz og minne på bare 1850 MHz med slapp CL9, vet ikke om minnet har så mye å si i PCMV.

 

Jeg har desverre brukt raidet ganske heftig til encoding av raw filer så det drar sikkert ned mye.

Endret av minhund
Lenke til kommentar

Alt har betydning i PCMV

 

Jeg har igrunn brukt lite tid på benching men desto mer tid på å finne ut av hva som slår ut.

Med litt innsats klarer man 25-30K, skal man ha noe over 30 må man regne med å bruke tid og ha god kjøling :) og der stiller du sterkt.

Blir spennede å se hva du får till.

 

Edit

Stop under hw analysen er lovlig tidlig :D

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Skrev litt om PCM Vantage i benchetråden, og kort fortalt er det 16kb stripe og WBC som er komboen som gir best resultat på Intel SSD'er (m. flere), flere titusner bedre enn f.eks. 128kb, 2 Intel Gen. 1 80gb dro 94k+... Intel SSD'ene gir bedre score jo mindre data det er på dem, best når de er tomme og renset og PCMV er det første man gjør med dem....

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Ok håper noen kan svare på et spørsmål, orker ikke lage egen tråd. Hva er fordelen med pci kontra sata SSD? Er ny på SSD og har lyst på en disk nå, minimum 120gb. Den kommer til å bli brukt til WIN7/64, programvare, og noen få utvalgte spill. Bruker pc'en mest til spilling og internett. Hva bør jeg velge?

Lenke til kommentar

PCI express SSD vs SATA SSD:

Førstnevnte er som regel større, raskere og dyrere. Den billigste på 120 GB koster 2300 kr, men den yter ikke spesielt bra. Noen av de kan ikke bootes. Jeg aner ikke om denne modellen kan det.

 

Du bør velge SATA SSD på grunn av pris, ytelse og utvalg. F.eks Crucial RealSSD C300 128 GB, eller om du har tid til å vente litt: OCZ Vertex 3 120GB.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...