Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Alternativet med HDD Caddy for SSD i optisk slotten undersøkte jeg ift. en gammel PATA basert maskin. Og det var ikke så lett å finne alternativer man var sikker passet med sin modell. Selv om det er en såkalt standard på disse er det variasjoner både her og der. Eks. en Thinkpad T42. Caddyen må i tillegg ha SATA-PATA og det gjorde bare miksen ennå mer usikker selv om det er tonnevis av caddys som sier de har det.

 

 

Er ikke noe problem å finne Caddy selv om drevet er koblet til hovedkort med Pata. Det finnes Caddyer med integrert overgang fra Pata til SATA, slik at du bruker en helt standard 2,5" SSD.

Som sagt er prisen så lav at en tåler faktisk greit om det skulle vise og være feil.

 

Ellers er jeg jo enig i det du skrev, er lappisen så liten at det ikke eksisterer drev er det jo et problem men for egen del så bruker jeg "aldri" optisk drev uansett. Men erstatte opt.drev med batteri? Mye ekstra vekt.....men klart for en hytte tur el. slikt kan det jo være greit, men trenger du ekstra batteri kan du jo også bare ha det løst sammen med pc...

 

Når det gjelder 2,5 standard SSD kontra de nye formatene mSata og mPcie så er det klart at disse vil vinne terreng fremover. Men for den stadig økende andelen av entusiaster som allerede har gamle 2.5" SSD liggende er jo gjenbruk av disse via drev caddy optimalt.

Lenke til kommentar

Jeg sa heller ikke at det var noe problem å finne caddy med sata-pata da jeg påpekte at det finnes tonnevis av dem. Bruker man maskinen mye i områder uten strømtilkobling er det greit å ha ekstra god batterilevetid samt bare det å slippe å dra frem kabelen i tide og utide i løpet av en arbeidsdag. I det hele tatt med opptil 24h batterilevetid kan man la strømforsyningen bli stående på en ladestasjon fremfor å dra den med seg rundt. Når man først kjøper noe som er mindre portabelt (14-15") for ekstra batterilevetid så gjør det ikke noe om den veier noen hundre gram ekstra, men derimot er det greit å slippe stor veske med ekstra batteri, strømforsyning mm. Suveren å ligge ute med om sommeren i tillegg. Man burde jo klart se at dette dreier seg om bruksområder og behov.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Det er forutsatt SATA 6Gbps, og 256GB kapasitet versjonen.

Det er heller ikke helt riktig, 2x x25-M 80GB R0 drar 475-500MB/s les, 160-180MB/s skriv og 70-80K/20-30K IOPS les/skriv.

Vertex 3 256GB får også rundt 55-60K i HDD score i PCMV, mens folk har klart 80-90K med 2R0 x25-M 80GB (ICHxR med write-back).

 

Alikevell, mine 4R0 C300 64GB fra SB850 (med ca samme kapasitet og pris) fikk heller ikke mer enn 61,5K...

Lenke til kommentar

Det er idle som er den mest bekymringsverdige av de søylene der. 2 Watt under aktiv bruk er ikke så mye, men ved idle (som den driver med mesteparten av tiden) så er det et ganske stort hopp.

 

Hvis vi antar at PCen har 50 Wh batteri og 5 timer batteritid med F120 så vil en oppgradering til Vertex 3 redusere batteritida med ca 40 minutter hvis maskinen står idle hele tida. Hvis SSDen hardkjøres kontinuerlig så blir det nærmere 20 minutter redusert tid.

Lenke til kommentar

Løsningen for dette ligger i strømstyring. (DIPM/HIPM dvs Device eller Host Initiated Power Management)

 

Tiden det tar å skru av/på en SSD kan som oftest måles i us (kanskje ms for noen) og da har det ingen praktisk betydnng om enheten er av eller på.

(har ikke sjekket tiden for en HDD men vi snakker sikkert om noen sekunder)

Lenke til kommentar

Jeg sa heller ikke at det var noe problem å finne caddy med sata-pata da jeg påpekte at det finnes tonnevis av dem. Bruker man maskinen mye i områder uten strømtilkobling er det greit å ha ekstra god batterilevetid samt bare det å slippe å dra frem kabelen i tide og utide i løpet av en arbeidsdag. I det hele tatt med opptil 24h batterilevetid kan man la strømforsyningen bli stående på en ladestasjon fremfor å dra den med seg rundt. Når man først kjøper noe som er mindre portabelt (14-15") for ekstra batterilevetid så gjør det ikke noe om den veier noen hundre gram ekstra, men derimot er det greit å slippe stor veske med ekstra batteri, strømforsyning mm. Suveren å ligge ute med om sommeren i tillegg. Man burde jo klart se at dette dreier seg om bruksområder og behov.

 

Tenkte nå mest på gjenbruk jeg da mange av oss allerede har liggende en eller flere SSD'er som likevel vil yte bra over Pata. Og da er det jo glimrende å slippe unna med en hundrelapp eller to. Klart det er forskjellige bruksområder og forskjellig behov men jeg regner da virkelig med at folk er i stand til å vurdere den biten selv. Og for min del vil ikke batteri-tid komme veldig høyt opp på listen. Skal jeg bruke pc til annet enn hurtige oppslag bruker jeg stasjonær, eller laptop i docking på jobb. På reiser kan jeg alltid slenge med ekstra batteri. Men nå var det ikke kun mine og dine behov jeg hadde i tankene. Det finnes jo pcmcia SSD også men disse er for høyt priset til at det er et reelt alternativ. Og da står jeg fast ved at for svært mange vil det enkleste og billigste mtp oppgradering av bærbar være i kjøre standard 2,5" SSD i en HDD caddy. Og selv om en må gå til innkjøp av SSD vil totalprisen av SSD+Caddy bli lavere enn mSATA eller mPcia SSD. Ergo smart og billig å bruke caddy-løsning.

Lenke til kommentar

Og da var Intel 510 Serien offentliggjort på Intels sider.

 

Link

 

post-137664-0-90580600-1298911712_thumb.jpg

 

Technical specifications

Model name Intel® Solid-State Drive 510 Series

Capacity 120GB and 250GB

NAND flash components 34-nm Intel® NAND Flash Memory multi-level cell compute-quality components

Bandwidth2 Sustained sequential reads

120GB Up to 400 MB/s(SATA 6 Gb/s)

250GB Up to 500 MB/s(SATA 6 Gb/s)

Sustained sequential writes

120GB Up to 210 MB/s(SATA 6 Gb/s)

250GB Up to 315 MB/s(SATA 6 Gb/s)

Read latency3 65 microseconds (120GB and 250GB)

Write latency3 80 microseconds (120Gb and 250GB)

Random I/O Operations per Second (IOPS)4 @QD32

Random 4KB Reads: up to 20K IOPS

Random 4KB Writes: up to 8K IOPS

Interface Compatible with SATA 1.5 Gb/s and 3 Gb/s

 

Ett av ryktene som gikk stemte faktisk så vi snakker her om en Intel SSD med en Marvell kontroller.

(Marvell 88SS9174-BKK2)

 

StorageReview holder på med en slags live-review :)

 

 

@chrlod

 

Hvis du er ute etter en SSD nå så er det bare å kjøpe en C300, meget bra sak.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar
Klart det er forskjellige bruksområder og forskjellig behov men jeg regner da virkelig med at folk er i stand til å vurdere den biten selv.
Det var derfor jeg ikke så helt poenget med å argumentere mot andres vurderinger av bruksområder og fremheve det som noe som ville være optimalt for alle med en optisk slot ;) Caddy, som vi har diskutert før i tråden, er en god løsning der det egner seg, men ikke en løsning for alle og ikke heller alle som har en optisk slot. Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg har en kompis som nylig satt inn en Crucial C300 128GB i laptopen, og tok ut den eksisterende harddisken. Men etter han gjorde dette, har PCen hans begynt å fryse ganske ofte. Det har skjedd 4-5 ganger på to-tre dager, og vi tror at det har sammenheng med SSD-en. Noen som har tips til hva det kan være, og eventuelt hvordan løse det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...