Gå til innhold

Vi bør forby Russefeiringen


Anbefalte innlegg

Denne tråden er et sikkert vårtegn, og jeg merker jeg blir i godt humør av at den er gjenopplivet igjen :)

 

Ellers er det nok fornuftig å stramme inn litt, og det virker som det går mer og mer over styr. Samtidig synes jeg ikke man skal sabotere russefeiringen helt. Det var for så vidt en morsom tid som jeg unner andre. 

 

Hva er det du mener må strammes inn? Hvilket/hvilke område/områder?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Denne tråden er et sikkert vårtegn, og jeg merker jeg blir i godt humør av at den er gjenopplivet igjen :)

 

Ellers er det nok fornuftig å stramme inn litt, og det virker som det går mer og mer over styr. Samtidig synes jeg ikke man skal sabotere russefeiringen helt. Det var for så vidt en morsom tid som jeg unner andre. 

 

Hva er det du mener må strammes inn? Hvilket/hvilke område/områder?

 

Kanskje flytting av tiden, bedre kontroll og mer resolutt respons om ulovligheter blir begått. 

 

Men først og fremst tror jeg det er holdninger som må endres. Så lenge det fremstilles som drømmen å bli sveiseblind og ligge rundt i en slik tilstand vil vi nok fortsette å se nye "skandaler" og oppleve voldtekter og folk som våkner med angst eller ikke vet hva de har gjort. 

Endret av herzeleid
Lenke til kommentar

Holdninga blant russen har nok endra seg svært mykje dei siste åra, det er berre at det forsvinner litt blant tabloide katastrofe-overskrifter.

 

Antallet trafikkulykker og rus-relaterte skader blir mindre for kvart einaste år.

Drikkekulturen til dagens unge er også kraftig endra på berre nokre få år. Det er fleire som ikkje rører alkohol før dei har blitt 18, og når dei drikk alkohol så drikk dei mindre enn russen gjorde før.

 

I tillegg har sikkerheitsfokuset blitt langt sterkare med blant anna at russetreffa setter krav om ekstra sikkerheitssjekk av russebilar og bussar før dei får komme inn på området. For ikkje å snakke om at det er fleire organiserte russetreff med sikkerheitsplanar, politigodkjente vakter, innleigd sanitetspersonell, forbud mot glasflasker slik at russen ikkje skal skade seg på glasbrot, osv. Så i dag er verken ønsket eller behovet for å samle seg på parkeringsplassar, fotballbaner, o.l. for å drikke og feste like stort som før.

Det er også stort fokus på problematikken rundt rus og voldtekt, med råd om å drikke mindre og passe på kvarandre.

Større karakterpress har ført til at det er langt fleire russ som enten er edru heile russetida eller store delar av russetida, osv.

 

Til og med tradisjonsrike drikke-relaterte russeknutar er det fleire og fleire som kuttar ut fordi dei blir opplyst om faren med høgt alkoholinntak, og fordi dagens russ i all hovedsak har lavare alkoholtoleranse på grunn av mindre alkoholbruk slik at det uansett ikkje er så mange som klarer å få i seg dei alkoholmengdene som tidligare russ lett helte i seg.

 

I tillegg er ungdommane i dag langt meir beviste på bruk av sosiale media og kor øydeleggande festbilder kan være i forbindelse med framtidig karriere. Og sidan alle veit at nesten alt du gjer blir fotografert eller filma så har det resultert i at russen i langt mindre grad utfører handlingar som dei ikkje vil at andre skal sjå, enten det er halvkriminelle handlingar som å tagge/kaste egg, drikke til ein mister kontrollen og spyr, nakenbading, sex i skogen, og andre slike ting som det var heilt vanlig at alle russ gjorde før berre utan at nokon hadde kamera i lomma til å dokumentere galskapen.

 

 

For min del er russetida nesten ikkje til å kjenne igjen, og eg er nesten tilbøyelig til synes det er skuffande at russen i dag er så ordentlige at dei ikkje gjer eit einaste lite sprell.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg er jo fra "verstingområdet", Bærum og det fremstår som om det blir færre og færre busser og mindre pengebruk generelt.

Du har jo alltid noen som trekker opp snittet, men det virker som om de som bruker mest når er tilbake på det nivået da jeg var russ 2006. 

Har jo fettere og kusiner som har vært russ hvert år de siste 4 årene, så liker å tro at jeg har litt inside info i hvert fall. 

Har også inntrykket at de har mindre fokus på det, feks da jeg var russ var jeg ute med bussen alle dager utenom en ila hele russetiden, men nå dukker disse i familien min opp i familieselskaper i mai uten russebukse og uthvilt, siden de ikke var ute dagen i forveien. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

At folk ønsker å feire og ønsker å markere slutt på skolen er helt greit. Problemet er som trådstarter og andre (meg inkludert) har gått inn på er at russefeiringen går utover mange andre som ikke er med på noe av det. Folk som blir sprutet vann og kastet egg på for eksempel. Hvis du leser tidligere i tråden finner du blant annet en artikkel jeg la ut om russ på en skole som angrep en kreftsyk elev, rev ut tilførselen av smertestillende og klinte egg på henne. En annen artikkel omfatter russ som kastet et barn på vannet som kunne ha druknet hvis det ikke hadde blitt grepet inn i tide.

 

Det er selvsagt synd for dem som oppfører seg ok, men iblant er det slik at noen ødelegger for alle. Det gjelder ikke bare russen. Det er mange år siden jeg husker å for første gang ha lest at en politiker tok til ordet for å oppheve russefeiringen rett og slett fordi det har tatt helt av og har gått altfor langt.

Alle de tingene i innlegget ditt er ting som allerede i dag vil bli straffeforfulgt.

Lenke til kommentar

 

En ting er i alle fall sikkert; jeg hadde ikke kjøpt en dvass halvliter pils til minimum 80 kr da jeg var russ.

Nei, det har man ikke råd til heller vil jeg tro.

 

Står i artikkelen at de skal selge til kostpris, så blir vel kanskje 30,- da?

Det er innafor. 

 

 

Ein må også huske at det som arrangøren skal tjene pengar på er musikken som blir finansiert gjennom billettkjøp. Alkoholservring er kun eit tilbud som ein må tilby for å få russen til å møte opp.

For dei aller fleste russ så er det vell det å drikke seg opp i bilen/bussen, og deretter kjøpe ei eller to øl inne i teltet som er mest aktuelt.

Lenke til kommentar

Og vips så var problemet løyst.

http://www.dagbladet.no/nyheter/her-far-russen-drikke-medbrakt-alkohol-likevel/67463656

 

Ved å skille på kva som skal definerast som festivalområde og kva som skal være skjenkeområdet så er problemet løyst slik at russen får drikke medbrakt inne på heile området med unntak av eit telt der det vil foregå skjenking.

 

Tja, jeg syntes det var mange usikre ting om hvordan det ene og andre skulle håndheves ifølge den artikkelen der så vil ikke akkurat beskrive det med "Vips så var problemet løst"... Men får jo se hvordan det går.

Lenke til kommentar

 

At folk ønsker å feire og ønsker å markere slutt på skolen er helt greit. Problemet er som trådstarter og andre (meg inkludert) har gått inn på er at russefeiringen går utover mange andre som ikke er med på noe av det. Folk som blir sprutet vann og kastet egg på for eksempel. Hvis du leser tidligere i tråden finner du blant annet en artikkel jeg la ut om russ på en skole som angrep en kreftsyk elev, rev ut tilførselen av smertestillende og klinte egg på henne. En annen artikkel omfatter russ som kastet et barn på vannet som kunne ha druknet hvis det ikke hadde blitt grepet inn i tide.

 

Det er selvsagt synd for dem som oppfører seg ok, men iblant er det slik at noen ødelegger for alle. Det gjelder ikke bare russen. Det er mange år siden jeg husker å for første gang ha lest at en politiker tok til ordet for å oppheve russefeiringen rett og slett fordi det har tatt helt av og har gått altfor langt.

Alle de tingene i innlegget ditt er ting som allerede i dag vil bli straffeforfulgt.

 

 

Dog som er koblet til russ da det virker som om noen tror at russefeiringen er en unnskyldning for å slippe unna med alt!

Lenke til kommentar

Hva er det som er artig med russefeiringen? Vannsøl og eggkasting på uskyldige, herværk og ødeleggelse fra russen for å få status og russemerker? Hele greia er idiotisk! Hadde aldri giddet å være russ etter endt videregående skole om jeg så hadde fått godt betalt for det!

Vel, du skippet åpenbart videregående skole, så du slapp jo heldigvis den avgjørelsen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Dog som er koblet til russ da det virker som om noen tror at russefeiringen er en unnskyldning for å slippe unna med alt!

Da er vel problemet disse "noen" som går rundt og tror at en drakt er "Carte blanche" til å gjøre som man vil? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...