Gå til innhold

Vi bør forby Russefeiringen


Anbefalte innlegg

Det virker på en måte som om du tar dette alvorlig og på en annen måte som om du bagatelliserer dette. Hva mener du egentlig?

 

Jeg mener at det er tullete å forby at ungdommer går med bukser i visse farger i én måned av året. Buksene gir dem ingen frihet for loven. Du bruker det at noen veldig få personer teiper fast noen andre som et argument for å forby russefeiringen. Da kan en jo i samme slengen forby teip - hvis målet er å unngå at folk blir teipet opp etter lyktestolper. Det er ikke mulig å forby at noen feirer, med mindre du ønsker en ekstremt autoritær stat.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ser at du overser det jeg skrev om barn. Men da er det tydeligvis greit for deg at noen morer seg med å sprute vann og kaste egg på andre som ikke er med på leken samt teiper og binder barn fast til lyktestolper og skilt samt kaster barn i vannet...

 

Ja det er et omfattende samfunnsproblem du tar opp her. Vi hører gjennom hele april og mai at russ teiper fast unger og dunker dem i vann. Du har egentlig fått et veldig bra svar på dette rett over her. Vil du ha et totalitært styre, der alt skal være forbudt?

Lenke til kommentar

Jeg mener at det er tullete å forby at ungdommer går med bukser i visse farger i én måned av året. Buksene gir dem ingen frihet for loven. Du bruker det at noen veldig få personer teiper fast noen andre som et argument for å forby russefeiringen. Da kan en jo i samme slengen forby teip - hvis målet er å unngå at folk blir teipet opp etter lyktestolper. Det er ikke mulig å forby at noen feirer, med mindre du ønsker en ekstremt autoritær stat.

 

Å forby teip vil være å ramme alle og en hver som faktisk trenger teip til forskjellige formål. Å forby russefeiringen vil være å kun ramme dem som skulle være russ. Og det er dem som er problemet.

Lenke til kommentar

 

Jeg mener at det er tullete å forby at ungdommer går med bukser i visse farger i én måned av året. Buksene gir dem ingen frihet for loven. Du bruker det at noen veldig få personer teiper fast noen andre som et argument for å forby russefeiringen. Da kan en jo i samme slengen forby teip - hvis målet er å unngå at folk blir teipet opp etter lyktestolper. Det er ikke mulig å forby at noen feirer, med mindre du ønsker en ekstremt autoritær stat.

 

Å forby teip vil være å ramme alle og en hver som faktisk trenger teip til forskjellige formål.

 

Så du mener det er feil å forby noe som rammer en uskyldig tredjepart. Enig der, derfor er det tullete å skulle forby både tape og russetid.

Lenke til kommentar

Er du russ? Hjelp Theodor!

Theodor er en 7 år gammel gutt, som for tiden går gjennom sin runde mot krefttypen Nevro Blastom. Theodor må dessverre oppholde seg på sykehuset gjennom russetiden, og får derfor ikke spurt russen etter russekort.

Theodor er som alle andre småunger i mai veldig opptatt av å samle på russekort. Og siden han er fastlåst til sykehuset i mat, så er Theodor bekymret for at han ikke får russekort i år. Og for å bedre mulighetene hans i kampen mot kreften, så har moren hans gått til Facebook i håp om at noen vil sende ham noen kort. Jo gladere han er, jo bedre vil behandlingen være.

Så, jeg håper dere som er russ i år sender noen kort til Theodor. Send ditt, samle i klassen, skolen eller hele kommunen.

Kort sendes til

Tøffe Theodor
Paprikakroken 4
1621 Gressvik

Fredrikstad Blad tar også inn russekort og videresender til Theodor.

http://www.f-b.no/nyheter/kreftsyke-theodor-7-vil-gjerne-ha-russekort-1.8398627

 

Fra 6 mai så er han på Rikshospitalet, sikkert mulig å få overlevert russekort der også.

 

Eller burde vi forby at russen tar sine årlige runder å deler ut nettopp russekort på barneavdelingene på diverse sykehus rundt om kring i landet Mathias?

Endret av PatSharpX
Lenke til kommentar

Det går ikke an å forby russefeiringen. Russen skal forholde seg til det samme lovverket som alle oss andre nå i russetiden, og brytes det skal selvsagt konsekvensene være de samme. Jeg sliter veldig med å se hvordan en slik paragraf skal se ut uten at den også rammer svært mye videre enn det den skulle vært ment å dekke.

 

Jeg fatter ikke at et så banalt spørsmål kan diskuteres over 91 - nittien - sider. Man kan fordra endel av faktene, men alt er jo allerede dekket av lovverket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Russekort til Theodor.

Tromsdalsrussen trår til og samler inn russekort fra hele skolen for å spre glede til en kreftsyk 7-åring.
....

– Både fjorårets russ og vi har deltatt i pengeinnsamlinger sammen med Kreftforeningen, så det å jobbe for å bekjempe kreft er viktig for oss, sier Aspen.

 

Guffen gjeng eller hva Mathias?

Endret av PatSharpX
Lenke til kommentar

Russefeiringen har nok tatt litt av i det siste, det er også slik jeg forstår det på de som er russ i mitt nabolag at det virker som en slags periode der dem konsekvensfritt kan gå helt bananas, noe som naturligvis ikke stemmer. Hvorvidt dem er klar over det eller ikke er noe helt annet.

 

For mange kommer russefeiringen i en periode i livet der dem fyller 18 år og får plutselig mange 'goder' som dem tidligere ikke har hatt mulighet til. Dem kan blant annet kjøre bil, komme inn på en del utesteder og må stå til ansvar for en del av pliktene det tilsier å være en borger i det Norske land.

 

At disse 18-åringene egentlig er forberedt på å motta disse godene er nok i varrierende grad. De fleste er nok egentlig ikke det. Ting som fyll, slossing, voldtekter og generelt dårlig oppførsel virker nok for mange som en 'selvfølge' for å ikke nevne at det er høytiden for tilfeldig sex. Konsekvensene av dette er som de fleste her inne er inneforstått med i varrierende grad.

 

Så hva kan vi gjøre? Jeg mener det er foreldrene sitt ansvar å prøve og begrense det skadeverket russen gjør. Politiet vil jo ikke unødig begrense deres fremtid med sanksjoner utenom det som er absolutt nødvendig siden det blir regnet som en unntakstilstand.

 

Jeg vil tro at ved å sette noen klare grenser og prøve å prøve å holde litt kustus på dem via oppfølgning vil redusere skadeverket dem gjør. Russ gjør en del herverk ved å gjøre ting som tilsynelatende kan være ganske 'harmløse' men som faktisk kan bli ganske dyrt. Det var en sak for en stund siden der noen russ hadde stått og kastet egg på biler. Blant annet var det noen som tok seg bryet med å kaste egg i igjennom ruten på min X6, jeg fulgte etter dem og fikk stoppet dem, holdt dem der til politiet kom og fikk ordnet opp. Det var flere som hadde meldt om den samme bilen for de samme handlingene. Jeg husket ikke hva dem måtte betale. Men dem fikk renset bilen min innvendig og betalte også for polering og utbedring av lakkskader som var kommet som ett resultat av eggkastningen. Dem tilbydte seg å gjøre dette selv noe jeg ansåg som fullstendig uakseptabelt.

 

Så det å faktisk opplyse dem om at deres handlinger har konsekvenser synes jeg både er rett og rimlig. Ett egg på 4-serien min i år og det ender med juling.

Lenke til kommentar

Sist år sleit jeg mye med russ som pissa i bakgården min, jeg løste saken med å tømme 5 liter tomatsaus jeg fikk på jobb for at den var utgått på dato ned i hodet på to tilfeldige stakkarer som sto å lettet på trykket, joda jeg gikk ned på deres nivå hevnmessig men skal myndig ungdom få lov til å drive med slike barnsligheter bør de forvente å smake samme medisin sjøl. utrolig nok tok de saken med et smil og fikk med tips om at de kunne finne et usjenerende sted i parken rett rundt hjørnet. God historie å komme med på nachspiel hadde de nok også.

 

La ungdommen få herje men som andre voksne mennesker bør de være klare over at handling har konsekvens selv om man lett slipper unna i kaoset som det fort blir på de store festdagene i russetia.

Endret av weebl
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
  • 11 måneder senere...

Årets Russefeiring var historiens verste! Og jeg skjønner ikke helt hvorfor vi har en slik elendig dårlig feiring. Vi burde forby denne feiringen før det riktig går galt med ungdommen.

Vi burde forby Russefeiringen slik som vi forbyr nyttårsrakettene, begge er samfunnsonder. Politikere med litt vett burde ha gjort dette for lenge sida! hmm.gif

 

Dessverre er det ikke mulig å gjøre dette. Og uheldigvis er det velstående "russebedrifter" som garantert ikke vil stoppe virksomheten sin. 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...