Gå til innhold

Vi bør forby Russefeiringen


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+2534

Da må de nærmest overvåkes konstant og det begynner å minne om diktatur.

Man kan ikke foreta seg noe før det begås en ulovlig handling. Når russ A kaster egg på uskyldig person B, da kan person B ringe politiet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å støtte opp om The Avatars side, mine venner som er lærere på videregående skoler har de siste årene vært overrasket over hvor dølle avgangselevene er i russetiden nå. Det er mer fokus på eksamener og karakterer enn flatfylla. De 'villeste' tar knuten du får av å sitte under pulten gjennom en time, og stiller med vann på vodkaflaske.

 

Anekdotisk, ja, men det er en trend de selv har observert de siste 3-4 årene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hmm.

Så du mener at man må overvåke russen 24/7 for å forhindre eggekasting, eller forby russetiden? (Kasting av egg på andre mennesker er jo ikke lovlig nå heller).

Ville kanskje ikke sagt diktatur, men det høres ikke bra ut! 

 

Hvis det er russefeiringen som først og fremst er roten til problemet. Jeg vet at noen er idioter konstant, men det er ikke til å komme bort fra at russefeiringen er en unnskyldning for flere av dem til å oppføre seg slik. For eksempel pleier ikke folk på den alderen til vanlig å rase rundt med vanngevær og egg og kaste og skyte i vei eller blåse med leketrompeter hvor enn de til alle døgnets tider.

Lenke til kommentar

 

Da må de nærmest overvåkes konstant og det begynner å minne om diktatur.

Man kan ikke foreta seg noe før det begås en ulovlig handling. Når russ A kaster egg på uskyldig person B, da kan person B ringe politiet.

 

 

Uten bevis for at vedkommende var den som kastet eller vitne til å bekrefte dette blir det bare ord mot ord så er ikke fult så enkelt.

Lenke til kommentar

 

Det er jo ikke verre å utpeke russen som andre mennesker, yngre eller eldre, når det kommer til angrep på mennesker og eiendom.

Og det er alltid linke enkelt?
Enkelt nei, men jeg ser ikke at russ er verre og ta enn vanlige mennesker.

 

 

 

Uansett. Jeg leste en artikkel for noen dager siden i en nettavis. Der sto det i overskrift; "Russen spør Politi hvordan de skal oppføre seg."

 

Det tror jeg er noe av det dummeste jeg noen gang har hørt. Hvorfor virker det som om russen blir dummere og dummere for hvert år, siden de må høre fra politi (selv om Politi opplyser på alle VGS før russetiden hvordan de skal oppføre seg) hvordan de skal oppføre seg. Nei hva med vanlig folkeskikk, ikke voldta eller utøv vold? Funket når jeg var russ for ikke lenge siden. Jeg så ingen problemer med dette når jeg var russ.

 

Blir ganske målløs når årets russ trenger informasjon utover det de får fra før av. Eller tenker de på at det alltid er publisitet/negativitet i russetiden? Vel, det har det vært i alle verdens år, så her er det enten russ som er regelrett dum uten folkeskikk, eller så skaper de seg; før russetiden har begynt.

 

Så den artikkelen var ganske så latterlig. Ellers føler jeg russen er blitt snillere for hvert år. Før gikk russen på vanlige folk, de siste årene føler jeg de ikke gjør det. Eggkastning har jeg ikke hørt om, her til lands i hvertfall.

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Husker du hvor du så den artikkelen? Var det på nettet så du kan linke til den? Hadde vært interessangt å lese den.

 

Ellers er ikke vold og voldtekt det eneste problemet. Hva synes du om å angripe en kreftsyk tennåring med vann og egg (eller var det urin og avføring) samt rive ut slangen med smertestillende morfin samt kaste småbarn på vannet? Eller binde barn fast til trær og lyktestolper?

Lenke til kommentar

Skal komme tilbake med link. Mener kanskje det var denne artikkelen, bare at det sto en annen overskrift på Facebook; http://www.vg.no/nyheter/innenriks/russen/russepresident-oensker-mer-dialog-med-politiet/a/23946009/

 

Synes ingenting om det du sier, det er ikke greit. Men her er ikke russ problem, men folkeskikk og foreldrenes ansvar. En glipp i barneoppdragelsen som ikke har med russ å gjøre. Eller har jeg aldri hørt om noen av de tilfellene du nevner. Mulig binde fast i trær og lyktestolper, men jeg tror storparten her er lillebror/søster til russ som utfører handlingen.

Lenke til kommentar

Noen av de tilfellene er det linket til her i denne tråden. Noen av dem leste jeg om på et annet debattforum for årevis siden. Da kom det fram at det var russ og ikke mindre søsken som gjorde mot barna. Tydelig at russen ikke tør å prøve seg på noen på deres egen størrelse som faktisk kan ta igjen...

Lenke til kommentar

Noen av de tilfellene er det linket til her i denne tråden. Noen av dem leste jeg om på et annet debattforum for årevis siden. Da kom det fram at det var russ og ikke mindre søsken som gjorde mot barna. Tydelig at russen ikke tør å prøve seg på noen på deres egen størrelse som faktisk kan ta igjen...

Nå er det vel mange av 1. og 2.klassinger på VGS som får oppleve en del forskjellig au. Også er det vel en uskreven regel at man "ikke tar en x-russ".

Lenke til kommentar

Hvis man ikke skal kunne "ta" en russ (eller er det en person som har vært russ du mener med x-russ) så er det jo en god unnskyldning for enhver russ (i alle fall for dem som vil) til å plage andre på de værste måter dersom det skal være slik at ingen kan gjøre igjen mot en som er russ eller har vært russ eller stille vedkommende til ansvar.

Lenke til kommentar

1) Hva vet du om min utdanning?

Educated guess, men tatt i betraktning hvor reflektert og veltalende du er ser jeg det som rimelig sannsynlig. Hvordan går det i arbeidslivet, da?

 

​2) Hvorfor er det relevant til denne tråden?

Hvordan er dine betraktinger når det kommer til "hva du ville gjort" relevant?

 

Dessuten er denne tråden en fabelaktig påminnelse om at våren nærmer seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen av de tilfellene er det linket til her i denne tråden. Noen av dem leste jeg om på et annet debattforum for årevis siden. Da kom det fram at det var russ og ikke mindre søsken som gjorde mot barna. Tydelig at russen ikke tør å prøve seg på noen på deres egen størrelse som faktisk kan ta igjen...

Det er ikke greit.

 

Merker jeg savner å være russ. Ikke lenge siden jeg var, kunne godt vært det igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Russegutter frikjent for kidnapping
 
Fem russegutter var tiltalt for å ha bundet en yngre jente til en lyktestolpe med gaffatape. Nå er de frikjent i retten. Årsak: De trodde jenta var med på det.
 

Kvelden 16. april 2014 «kidnappet» den da 17 år gamle jenta. Ifølge tiltalen tok de henne med i en russebil, bandt henne med gaffatape og kjørte henne til Øglendsparken i Sandnes. Der skal de ha ført henne ut av bilen, tapet og stripset hender og føtter fast til en lyktestolpe. Så dro de.

 

De kastet også 15–18 egg på henne og drysset rundt to kilo mel over 17-åringen.

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/krim/russegutter-frikjent-for-kidnapping/a/23971641/

 

Nå, kommentarer?

Endret av Pentagram
Lenke til kommentar

Hun var svartelistet, eller på "terrorlisten" som de kaller den i artikkelen. Alle jenter synes det er stas å være på den, og som det står kan de bli fjernet fra den om de ønsket.

 

Tyder og på at hun var med på det, hvis vi skal tro guttene og tekstmeldingene som det henvises til. Guttene ble trodd. Vil tro jenta ikke kom skadet ut av dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...