Gå til innhold

Vi bør forby Russefeiringen


Anbefalte innlegg

Ikke mange år siden jeg var russ, og det der hørte jeg aldri noe om.

 

Det er mange som drar russetida litt langt, det skal jeg være enig, men likevel jeg synes det er en fin tradisjon. Noe oppskrytt og jeg skjønner ikke at folk velger å legge igjen penger på det, men det var morro.

 

Og Mathias, du minner meg litt om hun dama jeg og vennene mine møtte på nyttårsaften for et par år siden som stod på verandaen sin midt i bysentrumet her kvart over midtnatt fordi vi "bråkte" da vi gikk tilbake til festen vår etter rakettoppskytning. Du må nok lære å leve med at du ikke er alene i verden og at feiringer som dette er kommet for å bli :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilket "problem" er det du snakker om nå egentlig?

Russefeiringen. Problemet er kombinasjonen alkohol og store forsamlinger av sanseløs ungdom. Når deltakerne ikke har lov til å drikke alkohol, så må politiet gripe inn og oppløse slike forsamlinger. Russefeiringen slik vi kjenner den, blir ulovlig. Dens offentlige del må gjennomføres uten alkohol.

Lenke til kommentar

Alkohol er en vesentlig del av problemet. Mindre alkohol vil da redusere problemet. Er du uenig i det?

 

Jeg vil forresten gå tilbake på forslaget om aldersgrense på 21 år. Den bør heves til 25 år. Hjernen er ikke tilstrekkelig moden før den alderen, og alkohol skader hjernens utvikling. Ungdommer som misbruker alkohol og annen rus, foretar en egenlobotomering som kan bli mer eller mindre permanent. Tidlig alkoholmisbruk fører til kognitiv utviklingshemming.

Endret av Horten Market
Lenke til kommentar

Alkohol er en vesentlig del av problemet. Mindre alkohol vil da redusere problemet. Er du uenig i det?

 

Jeg vil forresten gå tilbake på forslaget om aldersgrense på 21 år. Den bør heves til 25 år. Hjernen er ikke tilstrekkelig moden før den alderen, og alkohol skader hjernens utvikling. Ungdommer som misbruker alkohol og annen rus, foretar en egenlobotomering som kan bli mer eller mindre permanent. Tidlig alkoholmisbruk fører til kognitiv utviklingshemming.

 

Den skader også hjernen etter fullført utvikling? Så vi burde vel egentlig totalforby det?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

 

Akkurat som jeg forutsa. Ingen klarer å skrive noe sakelig, men alle skriver at jeg har skrevet i denne tråden...

 

Men du, siden jeg først har deg her, ville det ikke vært mer logisk å forby alkohol?

 

Nei. Det er mye enklere å forby farger i gitte farger på bukser i hovedsaklig én måned i året. :wee:

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Alkohol er en vesentlig del av problemet. Mindre alkohol vil da redusere problemet. Er du uenig i det?

 

Jeg vil forresten gå tilbake på forslaget om aldersgrense på 21 år. Den bør heves til 25 år. Hjernen er ikke tilstrekkelig moden før den alderen, og alkohol skader hjernens utvikling. Ungdommer som misbruker alkohol og annen rus, foretar en egenlobotomering som kan bli mer eller mindre permanent. Tidlig alkoholmisbruk fører til kognitiv utviklingshemming.

Her kommer du med påstander som ikke direkte kan bevises. Først må man definere misbruk. De fleste som er russer misbruker ikke alkohol eller andre rusmidler, de er brukere. De bruker i overkant mye en kort periode i sitt liv, noe som ikke vil føre til de store skader. Man skal drikke mye over mange år før skader viser seg. Men det fines selvsagte unntak. Enkelte tåler ikke alkohol, men de er i mindretall.

Lenke til kommentar

Her kommer du med påstander som ikke direkte kan bevises. Først må man definere misbruk. De fleste som er russer misbruker ikke alkohol eller andre rusmidler, de er brukere. De bruker i overkant mye en kort periode i sitt liv, noe som ikke vil føre til de store skader. Man skal drikke mye over mange år før skader viser seg. Men det fines selvsagte unntak. Enkelte tåler ikke alkohol, men de er i mindretall.

 

Du unnlater selv å definere "misbruk", så da er det like lite klart hva du mener med at russ flest ikke misbruker alkohol.

 

Bruk av alkohol med siktemål å oppnå rus, er misbruk.

 

Visste du at hjernen ikke er ferdig utviklet før du er 25?

 

Brain damage is a common and potentially severe consequence of long-term, heavy alcohol consumption. Even mild-to-moderate drinking can adversely affect cognitive functioning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...