Gå til innhold

Utvidelser av retningslinjene på vei


Anbefalte innlegg

Det var ikke noe nytt, men hw.no har ikke lenger brukt ordet "evigvarende". Ikke som jeg fikk med meg i alle fall.

 

Men hw.no/Edda kan når som helst bruke det vi har skrevet på forumet til hw.nos eget beste, uten at brukeren kan kreve vederlag for dette. Kan også brukes i andre mediekanaler.

 

Så, nei, ikke noe nytt...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om brukernavn:

# være identisk med eller egnet til å forveksles med offisielle tjenester, firmanavn, merkevare, pseudonym eller kunstnernavn som er beskyttet i Norge, med mindre det er den respektive virksomhet/enhet/person selv som innehar brukerkontoen.

# velges med den hensikt å utgi seg for å være eller krenke en annen reell person.

 

Hm. Jeg har lite lyst til å gi fra meg nicket mitt, i grunn. :(

 

 

I grunn ser retningslinjene ganske like ut, de er bare formulert litt annerledes og formatert på en ny måte.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Om brukernavn:
# være identisk med eller egnet til å forveksles med offisielle tjenester, firmanavn, merkevare, pseudonym eller kunstnernavn som er beskyttet i Norge, med mindre det er den respektive virksomhet/enhet/person selv som innehar brukerkontoen.

# velges med den hensikt å utgi seg for å være eller krenke en annen reell person.

 

Hm. Jeg har lite lyst til å gi fra meg nicket mitt, i grunn. :(

 

 

I grunn ser retningslinjene ganske like ut, de er bare formulert litt annerledes og formatert på en ny måte.

 

Jeg har heller ikke særlig lyst til og bytte brukernavn... :(

Lenke til kommentar

Har disse retningslinjene gått gjennom noen form for korrekturlesning ?

 

Avtalen kommer også til anvendelse på org fremt de ikke er politiske, ekstremistiske elle privatperson, men ikke som organisasjon.

 

Avtalen kommer også til anvendelse på organisasjoner? så fremt de ikke er politiske (hvorfor ikke), ekstremistiske (ok nok) eller? privatperson (kan en privatperson være en organisasjon), men ikke som organisasjon (men ikke til hva?)

 

Og så litt om selve EULAen:

 

Brukeren sier ikke ifra seg opphavsretten, men gir tillatelse til spredning og eksemplarfremstilling. Denne tillatelse gjelder også om tjeneste tilbys i annen mediekanal enn den opprinnelige, med mindre annet er angitt. Tjenesten kan gjengi slikt materiale i redaksjonelle seksjoner.

 

Tilatelse av spredning i hvilken grad ?

Dersom jeg i en tenkt situasjon skulle skrive en novelle på forumet, ville jeg da samtidig gitt Edda media rett til å distrubuere denne og tjene penger på den uten at noe vil tilfalle meg?

Det er forskjell på å gjøre et verk tilgjengelig for privatpersoner, og på å gi en bedrift anledning til å tjene penger på et verk.

 

Bruker samtykker i at tjenestetilbyder bruker de opplysninger som brukeren har registrert til å rette henvendelser til brukeren som er relevante for tjenesten og/eller informasjon fra tjenestetilbyder og dens organisasjon/eiere. Tjenestetilbyder kan kun rette markedsføringshenvendelser på vegne av 3. part om bruker særskilt godtar dette i egen avtale (i form av f. eks. avkrysningsboks). I begge tilfeller samtykker bruker i at tjenestetilbyder kan segmentere adressater på grunnlag av anerkjente statistiske data.

 

hmprf sier nå bare jeg, men dette er vel noe vi må godta, orkla skal jo tjene penger.

 

Ved inaktivitet på en konto i over 6 mnd kan tjenestetilbyder, uten nærmere forhåndsvarsel, slette data som brukeren har registrert.

 

Denne liker jeg ikke, er det slik at en lengre tur til utlandet uten at du vil prioritere diskusjon.no skal føre til at data om deg /brukerkonto og poster kan bli slettet ?

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar
Brukeren godtar å ikke tilgjengeliggjøre opphavsrettslig materiale (f. eks. tekster, bilder, musikk, video) med mindre brukeren innehar opphavsrett, og godtar i tillegg at slik informasjon videreformidles av tjenesten til tjenestens andre brukere,

Så hvis jeg finner en fotograf sine bilder på nett, blir imponert og vil vise frem de, kan jeg altså ikke på noen måte lenke til bildene?

 

Jeg tror jeg skjønner hvor dere vil hen, men jeg synes det er noe uklart. For slik jeg tror den skal oppfattes, så mener dere at brukeren selv ikke skal laste opp materiale til andre nettsteder, spesielt ikke nettsteder som kan knyttes opp mot Edda Media og lenke til dette, da det kan forveksles med at du har en form for eierskap på bildene.

 

Slik jeg ser regelen nå forbyr den absolutt all lenking bortsett fra lenking til det som er ditt. Men det er min tolkning.

 

 

Ved inaktivitet på en konto i over 6 mnd kan tjenestetilbyder, uten nærmere forhåndsvarsel, slette data som brukeren har registrert.
Nei! Hvorfor? Skal en bruker som er inaktiv i 6 måneder risikere å lide av dette? Skal alle innlegg til døde brukere, selv om de har hauger av innlegg og hjelper mye, skal de slettes? Nei, det kommer nok ikke til å skje, men regelen er, spør du meg, for generell og har for stort potensial til å skade, fremfor å bedre.
Lenke til kommentar

Har ikke tid til å gå i detalj her, men husk å legge merke til de "kan" og de "hvis ikke annet er anngitt". De betingelsene her er noe som er felles for flere av Edda sine tjenester, men Diskusjon.no har fortsatt anledning til å ta slike forbehold og vil ikke nødvendigvis gjøre noe bare fordi vi "kan". ;)

Lenke til kommentar
Egentlig minner det jo mest om en (dårlig korrekturlest) omskrivning av retningslinjene med en påhengt kontrakt, for at forumet skal fremstå som mer serious business.

 

Noe jeg håper ikke er det overordnede målet.

Retningslinjene er de samme som før. Den påhengte "kontrakten" er noe Edda Media har laget for å ha en felles brukeravtale for alle sine nettsteder.

 

Så kommer det snart helt nye retningslinjer spesifikt for diskusjon.no som erstatter dagens. (Om de blir godkjent av styret.)

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Har ikke tid til å gå i detalj her, men husk å legge merke til de "kan" og de "hvis ikke annet er anngitt". De betingelsene her er noe som er felles for flere av Edda sine tjenester, men Diskusjon.no har fortsatt anledning til å ta slike forbehold og vil ikke nødvendigvis gjøre noe bare fordi vi "kan". ;)

 

Hva er i så fall vitsen med å i det hele tatt burke "kan". Rettningslinjenene bør vel være klarest mulig, og det samme bør konsekvensene av å bryte dem.

 

Nytter lite i dag å si, ja vi kan men vi har ikke tenkt å gjøre det, til sine brukere som godkjenner avtalen. Da snakker man med to tunger.

Lenke til kommentar
Brukeren sier ikke ifra seg opphavsretten, men gir tillatelse til spredning og eksemplarfremstilling. Denne tillatelse gjelder også om tjeneste tilbys i annen mediekanal enn den opprinnelige, med mindre annet er angitt. Tjenesten kan gjengi slikt materiale i redaksjonelle seksjoner.

 

Bruker kan selv velge om publisering av opphavsrettslig materiale på tjenesten skal finne sted, og kan derfor ikke på noe tidspunkt kreve vederlag eller kompensasjon for slikt materiale.

Dette er det punktet jeg har reagert på. Det kan tolkes videre enn det antagelig er ment, og som Thorsen sier: Har man ikke tenkt å gjøre noe skal man heller ikke om lov til det.

 

Jeg satser på at som Dotten peker på "annet er angitt" etterhvert, skriftlig, ellers er løsningen å laste opp musikken et annet sted og bare linke til den herfra. Det fungerer greit for lyd, men er jo litt krøkkete for tekst. Og hva med bilder? Hvis jeg legger en image-tag i en post til et bilde som ligger på min egen webside, har jeg da publisert det her og gir tillatelse til spredning og eksemplarframstilling i ulike kanaler der Edda måtte finne det for godt?

 

Jeg godkjenner nok avtalen, men det spørs om jeg vil laste opp musikk, tekst eller bilde om ikke dette blir spesifisert nøyere.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Har ikke tid til å gå i detalj her, men husk å legge merke til de "kan" og de "hvis ikke annet er anngitt". De betingelsene her er noe som er felles for flere av Edda sine tjenester, men Diskusjon.no har fortsatt anledning til å ta slike forbehold og vil ikke nødvendigvis gjøre noe bare fordi vi "kan". ;)
Det forstår jeg, men det at det "kan skje" innebærer fortsatt at det "kan skje" og at dere senere kan stå på punktene og fortelle oss: "Vi sa jo at det kunne skje". Når det er noe som "kan skje" i de generelle reglene for alt tilknyttet Edda Media, er dere uantsett underettet dette. Jeg vet ikke hvordan det fungerer, men dere kan vel lett bli "overkjørt" av et styre i Edda Media om hva dere skal gjøre etc. Jeg mener det er uholdbart at Edda Media kan valse over forumets forumstyre og plutselig beslutte at brukere som har vært inaktive i mer enn 6 måneder fjernes, med alle deres innlegg. Om det er noe som "kan skje" bør dette heller konkretiseres på de enkelte nettstedene hvor det faktisk "kan skje" og fjernes fra de generelle reglene.

 

 

Tjenestetilbyder kan om ønskelig samle brukerdata fra de ulike tjenester i en eller flere databaser på tvers av tjenestene.
Hva innebærer dette?

Et reelt eksempel; når du registrerer deg på forumet, registrerer du deg samtidig i Hardware Online AS sin prisguide og omvendt.
Lenke til kommentar

Jeg godtar ikke punktet om å akte og opphøye MECOM som min frelser......... :green:

 

Tjenestetilbyder kan om ønskelig samle brukerdata fra de ulike tjenester i en eller flere databaser på tvers av tjenestene.
Hva innebærer dette?

 

Det betyr vel ay de kan gjøre som de lyster med det meste. Såpass ullent at man kan tolke det dit man vil.

 

Jeg nekter å la meg styre av EDDA media!

Endret av Robocoop
Lenke til kommentar

Faen. Leste ikke godt nok, tenke dere var greie. Går det an å angre?

 

Den EULAen ødelgger jo sinnsykt mye :S

(se hva Marley, Thorsen og TSP skriver over!)

 

Nå kan jeg få haugevis med spam, Edna kan bruke alle bilder og musikk som de vil, tusner av brukere er egentlig skyldig i ulovlig brukernavn og opplastning av rettighetsbeskyttet materiale og dere kan slette innleggene til gamle brukere. :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...