Jump to content

Licht

Forumveiledere
  • Content Count

    7870
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

Licht last won the day on October 29 2014

Licht had the most liked content!

Community Reputation

2030 :)

About Licht

  • Rank
    Forumveileder

Profile Information

  • Kjønn
    Ikke oppgitt
  1. Mass Effect 2Forbedringer i forhold til ME1: Muligheten for å avbryte i samtaler, research-opplegget og selve skytemekanikken. Definitive steg tilbake i forhold til Mass Effect 1: Dekningssystemet er dummet ned og har blitt tilbakestående over natten - i ME1 fikk du dekning der kroppen din faktisk var fysisk dekket av det du gjemte deg bak, og du kunne ikke bare ignorere svære eksplosjoner fordi du tilfeldigvis lå henslengt bak et rør. I ME2 er du udødelig (med mindre du blir flanket) i det øyeblikket du presser deg mot dekningen. Systemet med shields og armour på fiender virker også som en lat løsning på noe som tidligere var gjort langt mer elegant. Armour burde, som i ME1, tilsvare en prosentvis redusering av skade per skudd, som så kunne ignoreres om man brukte AP-ammo, eller selve armour-faktoren kunne forsvinne en stund dersom man fikk en Warp i trynet. Å bare gjøre armour og shields om til et par ekstra health bars er så lazy at det nesten gjør vondt å se på. Det samme gjelder de økte vanskelighetsgradene - jeg holder på med gjennomspilling nummer to/tre nå, på hardcore, og alt de har gjort er å gi skjold/armour til alt som går på to bein, samt å firedoble helsen deres eller noe. Det gjør ikke kampene vanskeligere, det gjør bare at de tar lengre tid. Det er ikke evnene mine i ME2 som utfordres, det er tålmodigheten min. Planetscanningen er nokså vanedannende, men jeg går ikke med på at det skal være mer spennende enn å suse rundt i Makoen. Samtidig som Makoen forsvant, forsvant også alt som kunne minne om store, åpne områder og sømløse overganger. Nå er det bare korridorer adskilt av rektangulære arenaer (hvor kasser og annen dekning tilfeldigvis ligger strategisk spredt rundt), enten man er i en faktisk korridor eller midt i svarteste jungelen på en eller annen backwater-planet. Man burde ikke ta inspirasjon fra det originale FEAR sitt leveldesign (firkant-korridor-firkant-korridor-firkant-korridor, etc.) når man slipper spill i 2010.Selve rollespillelementene er også veldig i baksetet, et definitivt steg i feil retning, og noe ME1 gjorde mye bedre. Det er jo kos å kunne skifte farge på rustningen sin, men jeg hadde gladelig byttet bort muligheten for det for å få tilbake hele loot-systemet fra ME1. Det er så utrolig, smertefullt forutsigbart og kjedelig når man alltid får samme oppgraderinger på samme tid og sted i spillet, uansett hvor mange ganger man spiller gjennom det. Det samme gjelder experience-systemet. Greit nok at regien skal være stram, men å alltid få 40 exp for sidequests og 1000 for "missions" er, igjen, kjedelig og forutsigbart. At man ikke får exp for å drepe folk, samtidig som de har adoptert mekanikken med at fiendene bare kommer og kommer til de plutselig ikke gidder mer, gjør også at kampene - som kunne vært strålende på grunn av den nye og bedre mekanikken - føles som tanketomme hindringer heller enn en vesentlig del av spillet. Og det er jo litt uheldig, når det øyensynlig er skytingen som står i høysetet.At skytingen er viktig kommer også til syne gjennom det latterlig Thermal Clip-konseptet. For å sitere meg selv i anmeldelsestråden: Hele Thermal Clip-opplegget er så tilbakestående at det nesten ikke lar seg beskrive - jeg har vanskelig for å fatte hvordan det liksom skal være et teknologisk framskritt at våpnene dine nå er avhengig av noen små pinner for å fungere overhodet, når de tidligere ikke var det. Overheating var aldri et reelt problem, med mindre man holdt avtrekkeren inne i 30 sekunder om gangen. Greit nok at de ville Gears of War-ifisere Mass Effect, men forsøket deres på en rasjonell forklaring for at alle tilgjengelige våpen plutselig opererer med det som i praksis er ammunisjon lik i et hvilket som helst annet skytespill, er så ufattelig dårlig at de like gjerne bare kunne ha implementert det uten å forsøke å gi en in-universe forklaring på det. Fra et "in-universe"-synspunkt, er det litt vanskelig å se for seg at ikke iallefall én av alle de supersmarte ingeniørene som farter rundt i galaksen kom på idéen om å gjøre thermal clips til et modulært alternativ - altså at alle nyere våpen er kompatible med dem, men at man ikke er fullstendig avhengig av dem for at våpenet skal virke. Slik ville man kunne bruke clips så lenge man hadde dem, men fremdeles kunne skyte i en situasjon der man var tom. Da ville man igjen være nødt til å tenke på faren for overheating, naturlig nok. Eller at man rett og slett selv kunne velge om man skulle skyte med thermal clips eller ikke, slik at man kan spare dem til mer intense trefninger (det kunne man gjort tilgjengelig for spilleren ved å ha en "fire mode"-knapp eller toggle, whatever). Det irriterer meg virkelig at de ikke arbeider for å opprettholde en viss intern logikk når de først har kostet på seg et såpass omfattende fiktivt univers som det de har i ME-serien.I løpet av de to årene som har gått er det tydeligvis ikke bare våpen som har blitt merkbart dårligere over hele galaksen, omni-tools og implants eller amps må også ha fått en eller annen form for teknologisk "avansement" som gjør dem dårligere enn de var - når hele greien med biotics er at de kan manipulere dark energy når som helst og hvor som helst for å skape kontrollerte mass fields, blir det igjen veldig ulogisk at alle abilities nå kommer i form av et prosjektil som må kastes på folk. Greit nok at det oppfordrer til sikting og sånn, men det er jo igjen et eksempel på noe som ikke gir mening i forhold til universets interne logikk slik den ble etablert i ME1. En trent biotic vil kunne smekke opp f.eks. en singularity hvor han vil, uten å måtte kaste en blå ball på folk først - slik det var i ME1.I tillegg er PC-utgaven av ME2 et langt svakere PC-spill enn det ME1 var. Manglende hotkeys, ingen muligheter for å styre grafikkdetaljer (annet enn oppløsning), og et menysystem som åpenbart er beregnet på konsoller og aldri ble tilpasset PC gjør opplevelsen mye dårligere enn den kunne ha vært. Jeg hadde gladelig ventet noe måneder ekstra for å få en skikkelig PC-versjon, som forrige gang.Totalt sett er det som egentlig plager meg at ME2 har en distinkt smak av venstrehåndsarbeid, med en del enkle og late løsninger for å gjøre spillet mer shooter-aktig, samtidig som nye elementer som skal forsterke shooteriseringen introduseres til universet med en like lat og dårlig forklaring (eller ingen forklaring overhodet). Jeg liker ME2, men det er langt i fra feilfritt - særlig dersom man i utgangspunktet foretrekker Mass Effect framfor Gears of War. Mass Effect 3 er selvsagt et sikkert kjøp, men jeg håper inderlig at de reverserer trenden heller enn å fortsette den.
×
×
  • Create New...