Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Foreløpig ikke så mye. Flickr skal i alle fall inntil videre bestå. Men at Smugmug tar over Flickr ser jeg ikke på som negativt, for det har skjedd EKSTREMT lite med Flickr de siste årene.

Noen tror de må slette kontoen sin hvis de ikke skal bli med over til Smugmug, men det er en mistorståelse. Først nå er det bare vilkårene som byttes ut, fra Yahoo sine, til Smugmug sine, og det vil neppe være noe problem.

Lenke til kommentar

Har lyst å bruke Lightroom både på laptop og stasjonær til redigering, så har innsett at jeg må flytte LR-katalogen over til skyen. Det skulle vel fungere fint å oppbevare både bilder og katalog på Dropbox (+ lokalt i Dropbox-mappen på stasjonæren)? Noen spesielle feller jeg må unngå? :)

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Har lyst å bruke Lightroom både på laptop og stasjonær til redigering, så har innsett at jeg må flytte LR-katalogen over til skyen. Det skulle vel fungere fint å oppbevare både bilder og katalog på Dropbox (+ lokalt i Dropbox-mappen på stasjonæren)? Noen spesielle feller jeg må unngå? :)

 

Jeg har prøvd dette med dropbox og lignende alternativer. Det blir veldig fort krøll på katalogfila dessverre, jeg ser at det er flere andre som rapporterer om lignende problemer. Selve bildene og xmp-filene er ikke noe problem, men katalogen blir fort korrupt. Dette er iallefall min erfaring. 

Lenke til kommentar

Jeg har prøvd dette med dropbox og lignende alternativer. Det blir veldig fort krøll på katalogfila dessverre, jeg ser at det er flere andre som rapporterer om lignende problemer. Selve bildene og xmp-filene er ikke noe problem, men katalogen blir fort korrupt. Dette er iallefall min erfaring. 

 

Enig, har ikke prøvd selv, men Adobe anbefaler katalog på lokal disk og mange har problemer med katalog på område som synkes mot skyen.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Ikke dårlig, Canon har implementert kameraer helt tilbake til år 2000 i siste oppdatering av Digital Photo Professional så de kan konvertere de eldre CR2 filene de kameraene brukte.

 

 

Changes for Digital Photo Professional 4.8.30:

  • Newly supported EOS D2000 *, EOS D6000 *, EOS D30, EOS D60, EOS 10D, EOS Kiss Digital / EOS Digital REBEL / EOS 300D Digital.
  • Can now handle CR2 files converted with the CR2 Converter
  • Added Partial adjustments functions.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Klarte ikke å dy meg, etter å ha solgt alt Nikon utstyret mitt for vel 3 år siden, har jeg siden savnet D800'en min. Så dag kjøpte jeg meg en brukt D800. Ca 10000 eksponeringer og knapt et bruks merke å se på huset + en 50mm. Betalte ca 8000 kr for huset! :) 

 

Elsker Fujifilm utstyret mitt, men det er noe med Nikon som jeg ikke klarer å sette fingeren på. Kan være at Nikon var det første kameramerket mitt, samt at jeg brukte dette i 12 år. Forstå meg rett Fuji er rått, men det er noe særegent med denne D800 sensoren.. :) 

 

Ender vel opp med the holy three igjen tenker jeg.. kjenne jeg meg selv rett.. ^^ 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Noen som har litt peil på dette med teknologien bak tapsfri komprimert RAW? Hvordan får man ned filstørrelsen uten å miste kvalitet på veien?

Lenke til kommentar

Noen som har litt peil på dette med teknologien bak tapsfri komprimert RAW? Hvordan får man ned filstørrelsen uten å miste kvalitet på veien?

For eksempel vet at samme farge gjentar seg i flere piksler. Man trenger ikke å lagre informasjon som gjentar seg i en fil (ikke nødvendigvis samme farge, men et gjentagende mønster.

Lenke til kommentar

Et par andre måter er å ta utgangspunkt i en definert farge for et større område, f.eks blå himmel og kun lagre avvikene fra den fargen. Det kan bli færre bit per piksel å bare lagre avviket.

 

Videre kan mønster lagres som fouriærligninger (frekvensligninger) og så kan man også der kun lagre avviket (entropien) fra ligningene.

 

Mulig dette er en enklere forklaring: Lagre jpeg (med kompresjonstap) + et eget lag med avviket fra jpeg. Komprimert jpeg tar som kjent lite plass, mens avviket tar antagelig bare 3-5 bit per piksel. Erfaringsmessig tar tapsløst komprimert raw omtrent halvparten så mye plass som ukomprimert raw. Altså omtrent samme komprimeringsrate som flac vs wav.

Lenke til kommentar

Vet ikke om det er noen standard måte å komprimere RAW på, men antar at det er relativt enkle algoritmer som RLE, ZIP osv som er i bruk for at det ikke skal ta for mye ressurser. Alle prøver uansett å finne informasjon som kan lagres på en mer kompakt måte enn å lagre alle bits per piksel, og som kan dekomprimeres til eksakt likt utgangspunktet (lossless).

 

Noen, som Sony og Nikon (på sine begynnermodeller) går et skritt lenger og bruker lossy komprimering av RAW-filene, noe som gir ennå mindre filer, men dekomprimert blir de bare nesten like originalen.

 

I dag, med den relativt lave (og alltid synkende) prisen på lagring, både i kamera og på PCen virker det snodig å gå for lossy komprimering, men mulig det er historiske årsaker. Et godt/dårlig eksempel er A7r II hvor "alle" ville at Sony skulle tilby RAW uten lossy komprimering - noe de også gjorde via firmware oppdatering. Men Sony gikk da for ukomprimerte filer som ble unødig store og kameraet fikk også litt ytelsesproblemer så det er nok ikke helt enkelt å bare bytte algoritme på et kamera underveis.

 

Det er også interessant å se at DNG-formatet ser ut til å gi litt ekstra komprimering i forhold til andre format så Adobe har nok valgt en effektiv algoritme for DNG.

 

Til sist kan jeg jo nevne dcraw som er open source RAW-konvertering og dette programmet må nødvendigvis inneholde dekomprimering for alle supporterte RAW-format, hvis noen ønsker å vite alle detaljer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...