Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Jeg er rimelig sikker på at alle originale batterier er overpriset og ikke verdt de ~700 kr det egentlig koster. Alle er bare enige om å selge de dyrt for det er det de tjener på. Litt som med HDMI-kabler, selv om det er større variasjon og konsekvenser i batteri-verdenen så klart. Mistenker at de hadde tjent mer totalt på å selge batterier rimeligere og heller selge i høyere volum. De er vel ikke enige med meg siden de fortsatt selges svindyrt.

 

Rart det der. Ingen problem å legge 20 000 i et kamerahus, men å bli flådd på batterier orker man ikke :p

Det er relativt store forskjeller på HDMI-kabler også. Push gjennom noe som går helt mot grensen av HMDI 2.0b standarden og du vil bli overrasket over hvor mye ræl som eksisterer på markedet av HDMI-kabler. Normalt sett med dyrere high-end kabler er at de følger spesifikasjonene skikkelig og bare virker; billigere er det mer tilfeldig. Hadde et kjempestyr med UHD 4:4:4 i 60Hz (blir plutselig svart skjerm, eller det lugger veldig i bildeflyten). Naturligvis kan man oppnå det samme med en billig, men du kan regne med å måtte gå gjennom 50 kabler før du treffer en som fungerer 100%.

 

Øk lengden til noen meter og problemet blir enda større; 5+ meter og du kan i hovedtrekk glemme billig-kabler uansett hvor mange du prøver. Med HDMI 2.1 kommer dette til å bli enda vanskeligere.

Endret av TGB
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At en kobbertråd skal fungere forskjellig utifra måten trådene er tvunnet og hvor godt den er skjermet skulle man ikke tro. Ta foreksempel en høyttalerkabel som trådene overhode ikke burde være tvunnet men løpe parallelt eventuelt 1 massiv tråd i sølv, eller en tilførsel kabel til 12V høyeffektiv motor hvor +- kablene burde tvinnes rundt hverandre for å unngå forstyrrelser på annet elektronikk.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

At en kobbertråd skal fungere forskjellig utifra måten trådene er tvunnet og hvor godt den er skjermet skulle man ikke tro.

 

Vel, sånn er det når signalet som skal overføres har en frekvens på noen hundre megahertz eller høyere. Da må man anse kobbertråden som en transmisjonslinje og sørge for at dens karakteristiske impedans er sånn nogenlunde riktig og konsistent hele veien fra sender til mottaker, noe man oppnår bla. gjennom kobbertrådens utforming og avstand til andre ledere og skjerming.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

At en kobbertråd skal fungere forskjellig utifra måten trådene er tvunnet og hvor godt den er skjermet skulle man ikke tro. Ta foreksempel en høyttalerkabel som trådene overhode ikke burde være tvunnet men løpe parallelt eventuelt 1 massiv tråd i sølv, eller en tilførsel kabel til 12V høyeffektiv motor hvor +- kablene burde tvinnes rundt hverandre for å unngå forstyrrelser på annet elektronikk.

Det er ikke bare at kabelen er tvunnet som er viktig. Hemmeligheten er at de er balansert, dvs. at de har samme impedans og samme impedans til jord. For eksempel er RJ45 (standard nettverkskabel) kabelparene balanserte, ellers så hadde det vært totalt umulig å få overført GBit av data på dem.

 

Hemmeligheten er at støy, som vil affektere parene likt, blir utlignet i og med at de utgjør + og - relatert til jord (de er balansert relativt til jord). Detaljene bak dette husker jeg ikke lengre, men det er det sikkert andre som gjør.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Balanced_line

Lenke til kommentar

Noen med droneerfaring her? Vurderer å svi av litt feriepenger på en drone (og samtidig utnytte 20%rabatt på power med dnb mastercard). Har vel funnet ut at de mest aktuelle er DJI Mavic pro eller air.

 

Etter å ha lest denne sammenligningen  havnet jeg ,mens jeg leste, på Air, men etter å ha lest kommentarene virker det som folk flest går for Pro.

 

For å være ærlig vet jeg ikke helt hva bruken er, men blir vel mest å ta bilder fra vinkler man vanligvis ikke har mulighet for ellers, samt filme landskap/natur.

Lenke til kommentar

Tror at hovedforskjellen er vel størrelse og batteri tid. Hvis du ikke trenger den ekstra flytiden til pro så er air et like godt valg, gir omtrent lik kvalitet på bilde og video. Dette er det inntrykket jeg sitter igjen med etter å ha lest en del.

Røyk visst på et kjøp ja... En rød Mavic air er på vei (snart) i posten... Hadde ikke flere fly-moore-pakker, men har funnet ut at det blir like billig/dyrt å bestille ekstra batterier og propeller et annet sted. Blir spennende, må bare sette meg ordentlig inn i reglene nå. Regner med at de er såpass lettflydde at en nybegynner ikke bruker alt for lang tid på å lære seg å bruke den.

Lenke til kommentar

Jeg skulle til å si "Ikke overraskende at Nikon 1-serien er lagt ned, men overraskende at det er offisielt". Så leste jeg artikkelen du linker og der står det ikke akkurat det. Det står at de har markert samtlige produkter i Nikon 1-serien som utgått, men det står ikke at selve serien er lagt ned. Nyanseforskjellen gjør at Nikon fortsatt holder muligheten åpen for å lansere nye produkter i den serien.

 

Hvem vet? Det kan jo ikke utelukkes 100% at serien får en renessanse om noen år, hvis markedet snur noe helt vanvittig. Usannsynlig men ikke umulig. Derfor er det ikke lurt å komme med en pressemelding som utelukker fremtidige muligheter.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Jeg skulle til å si "Ikke overraskende at Nikon 1-serien er lagt ned, men overraskende at det er offisielt". Så leste jeg artikkelen du linker og der står det ikke akkurat det. Det står at de har markert samtlige produkter i Nikon 1-serien som utgått, men det står ikke at selve serien er lagt ned. Nyanseforskjellen gjør at Nikon fortsatt holder muligheten åpen for å lansere nye produkter i den serien.

 

Hvem vet? Det kan jo ikke utelukkes 100% at serien får en renessanse om noen år, hvis markedet snur noe helt vanvittig. Usannsynlig men ikke umulig. Derfor er det ikke lurt å komme med en pressemelding som utelukker fremtidige muligheter.

 

Woops, der gikk det litt raskt i svingene! Har rettet opp innlegget nå.

 

Av interesse, finnes det eksempler på kameraserier som offisielt har blitt lagt ned? Samsung NEX?

Lenke til kommentar

Selvsagt Tore. Du er veldig glad i dette temaet for tiden ser jeg. Du har kanskje samme grå/hvite farge på bolighuset ditt og?

 

Men var jo fint du droppet bildene jeg tenkte du ville komme med ;)

Litt mer fargerikt, men ser jo at bildet av et kamera hvor hele underplaten og litt av objektivet inkl frontelementet under vann har lite å stille opp mot noen dråper...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...