Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har et par spørsmål vedrørende overføringhastighet fra SD-kort via PC til ekstern harddisk via USB3. Når jeg er ute og fotograferer, tar jeg backup på to eksterndisker. Ved første overføring får jeg vanligvis rundt 50 MB/s mens ved andre overføring av samme filer til den andre disken får jeg 110 MB/s, hvis det ikke er for mange GB ser det ut som. Er det over 10 GB i hver overføring, så faller også andre overføring til rundt 50 MB/s. Kortene har en lese/skrivehastighet på 95 MB/s. Noen som kan forklare hvorfor det er slik? Bruker den innebygde kortleseren i bærbar PC'n.

Lenke til kommentar

Har et par spørsmål vedrørende overføringhastighet fra SD-kort via PC til ekstern harddisk via USB3.........

 

Spiller rekkefølgen på diskene noen rolle?

Er det like mye plass igjen på begge?

Bruker du "Remove hardware"-funksjonen når du bytter disker?

Du snakker om "kortene" i flertall, det gjør ingen forskjell avhengig av hvilket kort du bruker.

 

Første som slo meg er JPG på et kort og RAW på et annet, men det stemmer ikke med beskrivelsen din.

Lenke til kommentar

 

Har et par spørsmål vedrørende overføringhastighet fra SD-kort via PC til ekstern harddisk via USB3.........

 

Spiller rekkefølgen på diskene noen rolle?

Er det like mye plass igjen på begge?

Bruker du "Remove hardware"-funksjonen når du bytter disker?

Du snakker om "kortene" i flertall, det gjør ingen forskjell avhengig av hvilket kort du bruker.

 

Første som slo meg er JPG på et kort og RAW på et annet, men det stemmer ikke med beskrivelsen din.

 

 

Spiller ingen rolle på rekkefølgen av diskene og det er cirka samme plass ledig på begge to, er vel kanskje en GB med andre filer på den ene. Diskene er på 2 TB. Har prøvd med remove hardware noen ganger, og bare nappet ut ledningen de fleste ganger, ser ikke ut til at det spiller noen rolle. Er bare raw-filer, så det har nok ikke noe med jpeg å gjøre. Har flere SD-kort, men alle er samme type og størrelse og det oppfører seg likt.

 

Hvis det er en buffer, så er det litt rart at denne er på oppunder 10 GB, og hvorfor tømmes den helt hvis det er en større overføring?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

 

 

Har et par spørsmål vedrørende overføringhastighet fra SD-kort via PC til ekstern harddisk via USB3.........

 

Spiller rekkefølgen på diskene noen rolle?

Er det like mye plass igjen på begge?

Bruker du "Remove hardware"-funksjonen når du bytter disker?

Du snakker om "kortene" i flertall, det gjør ingen forskjell avhengig av hvilket kort du bruker.

 

Første som slo meg er JPG på et kort og RAW på et annet, men det stemmer ikke med beskrivelsen din.

 

 

Spiller ingen rolle på rekkefølgen av diskene og det er cirka samme plass ledig på begge to, er vel kanskje en GB med andre filer på den ene. Diskene er på 2 TB. Har prøvd med remove hardware noen ganger, og bare nappet ut ledningen de fleste ganger, ser ikke ut til at det spiller noen rolle. Er bare raw-filer, så det har nok ikke noe med jpeg å gjøre. Har flere SD-kort, men alle er samme type og størrelse og det oppfører seg likt.

 

Hvis det er en buffer, så er det litt rart at denne er på oppunder 10 GB, og hvorfor tømmes den helt hvis det er en større overføring?

 

 

10GB høres ut som en rimelig grense for en buffer. Og det er ikke sikkert den tømmes hvis du overfører noe større, men ser mer for meg noe liknende skjer: Hvis du overfører mer enn 10GB, fjernes de første filene fra bufferen for å gi plass til de nye filene. Når du da overfører igjen, vil man først overføre de første filene fra minnekortet, men de er ikke i bufferen, så man legger inn de nye filene, og fjerner i samme operasjon bufferen for neste fil, og så videre. (ja, man kan unngå dette, men det er ikke sikkert det blir gjort)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Sattan som LR har blitt crappy på ytelse! Har ikke kjørt mine D800 filer på snart 3 år. Bruker samme Mac'en, og nå tar jo ting 4 - 5 sek før noe skjer. Det var ikke slik tidligere. Prosesserer jeg X-T2 filene så er det ingen problemer her i gården. Hadde ikke dette problemet med lagg på denne maskina for 2 - 3 år siden.

 

Maskinen begynner jo å bli gammel, men jeg skulle jo tro at bildebehandling skulle den klare, tiltross for store D800 filer.

 

Late 2013 i7 Mac; 32 GiB ram, SSD, 4 GB nVidia GTX 780m kort..

 

Tragiske greier..

Endret av Slettet+3124
Lenke til kommentar

.....

 

Tragiske greier..

 

Det burde ikke være store forskjellen på Xt-2-filer og D800-filer. LR sliter med ytelse i noen sammenhenger, men siste versjon skal være hakket bedre igjen og lag på flere sekunder virker rart. Hvis dette har fungert bra før så høres det ut som det er noe innstillinger i programmet eller ressurser på Mac'en som er problemet. Sjekk at det er bra med plass for katalog, scratch disk osv. og gå gjennom preferenses og se om det er noe som virker mistenkelig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Prøvde meg på regel nr.1 først. Nemlig å restarte maskinen. Det ble betydelig bedre etter det, bare ca 0.5 til 1 sek for diverse filter i LR. i Bridge og Camera Raw går det raskere av en merkelig grunn.

 

Kjører jeg de samme endringene i Alien Skin 7, X og X3 går det så det griner etter. Det er som natt og dag!! Kan ikke skjønne at programvaren til Adobe er såå treig, når man tenker på de ressursene som de har til rådighet. Litt synd at de har blitt bransjeledende..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...