Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Ser ut som den innebygde kortleseren på Surface Pro 4 makser ut på 80 MB/s lesing og 20 MB/s skriving, så da vil jeg faktisk tjene på en USB-overgang, ja. Lurt :)

 

Men fortsatt ser det ut som microSDXC + SD-adapter er det beste valget - må opp i dobbel pris (800 kr) for et SDXC med tilsvarende hastighet (UHS-I klasse 3) :hmm:

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

...

Men fortsatt ser det ut som microSDXC + SD-adapter er det beste valget - må opp i dobbel pris (800 kr) for et SDXC med tilsvarende hastighet (UHS-I klasse 3)

 

Har brukt adapter noen ganger og stort sett har det fungert, men har også opplevd problemer. Det var noen år siden og husker ikke hvilket kamera det var. Et adapter vil imidlertid alltid gi et ekstra punkt hvor noe kan gå galt så personlig kjøper jeg alltid primært riktig korttype for kameraet, men bruker fortsatt micro SD med adapter hvis jeg går tom for plass på SD-kortet (skjer sjelden med den kapasiteten dagens kort har).

Lenke til kommentar

Skjønner. Ser at de nyere mikroSD-kortene er påført «water proof, magnet proof, temperature proof, x-ray proof», så kanskje de eldre typene ikke var like robuste, og at dette kan ha skapt problemer.

 

Kjøpte meg et 64 GB mikroSDXC-kort i dag til 250 kr på Elkjøp for å teste. Mitt kamera er oppgitt til 6 fps i RAW 12-bit, men jeg kjører i 14-bit, så andre på nettet oppnår rundt 5,5 fps med dette.

 

Hadde en liten test nå for å forsikre meg om at dette U3-kortet var raskere enn mitt gamle U1 (SDXC), som det selvsagt burde være. Innstillinger: f/3.5, 1/80, ISO100, manuell fokus med linsedeksel på, 14 bit RAW. Testet tre ganger på begge kort med samme resultat alle ganger i alle tester:

 

1. SDXC 64 GB U1 (Kingston)

2. MikroSDXC 64 GB U3 (Samsung)

 

FPS test (snitt over 2 sek):

1. 5,5 fps

2. 5,5 fps

 

FPS test (snitt over 3 sek):

1. 4,3 fps

2. 5,5 fps

 

FPS test (snitt over 10 sek):

1. 2.0 fps

2. 3.4 fps

 

SD-kortet mister maks fart etter 2,5 sek, mens mikroSD-kortet holder ut 3,5 sek før skuddtakten saktner, så dette virker som en god oppgradering. Så får vi håpe jeg ikke kommer bort i adapter-problemer. Har to minnekort-plasser, så kan evt. kjøre kopiering på det andre, men satser på det går fint uten :)

Lenke til kommentar

Hva med et CF kort på 1TB ?

 

 

ProGrade Digital, has become the first company to publicly demonstrate the CFexpress™ 1.0 technology with 1TB of capacity.

 

ProGrade Digital demonstrated performance benchmark speeds exceeding 1,400MB/second and burst write speeds of greater than 1,000MB/second–nearly three times faster than CFast memory cards and more than four times those for SDXC™ UHS-II.

 

progradcfexpress.jpg

Lenke til kommentar

Hørt om Blackmagic Design ?

 

Likte designen :)

 

 

Link til Blackmagic

blackmagic4kpocket.jpg

 

 

Blackmagic Pocket Cinema Camera 4K Features

  • Full size 4/3 sized sensor with native 4096 x 2160 resolution sized sensor.
  • Compatible with extremely high quality Micro Four Thirds lenses.
  • Super wide 13 stops of dynamic range allows capture for high end feature film look.
  • Up to 25600 ISO for incredible low light performance.
  • Carbon fiber polycarbonate composite body which makes it lightweight, portable and durable.
  • Multi function grip for quick access to recording start/stop, still photos, ISO, shutter, aperture, white balance, power and more.
  • Built in SD, UHS-II and CFast card recorders.
  • USB-C expansion port allows longer duration recording directly to an external SSD or flash disk.
    Standard open file formats compatible with popular NLE software such as 10-bit ProRes and 12 bit RAW.
  • Features full size HDMI output for monitoring with camera status graphic overlay.
  • Professional mini XLR input with 48 volts of phantom power for connecting to pro microphones.
    3.5mm audio jack, headphone jack, and locking DC 12 volt power connection.
  • Built in 5” LCD touchscreen allows accurate focus when shooting 4K.
  • LCD supports on screen overlays including status, histogram, focus peaking, and transport controls.
  • Records 4K images at up to 60 frames per second and windowed HD at up to 120 frames per second.
  • 3D LUTs can be applied for both monitoring and recording.
  • Blackmagic OS as used in URSA Mini and URSA Broadcast cameras.
  • 4th generation Blackmagic color science.
  • Supports remote camera control via Bluetooth.
  • Includes full license for DaVinci Resolve Studio editing, color, visual effects and audio post production.

Availability and Price

Blackmagic Pocket Cinema Camera 4K will be available later this year for US$1,295 from Blackmagic Design resellers worldwide.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Hehe, jeg tenkte først Pentax Q-størrelse sensor, men ser nå at speilløshipstnere får mye å forklare angående størrelseargumentet de har dyrket så voldsomt.

 

Nå har vel argumentet hele tiden gått på at de minste speilløse kameraene er mindre enn de minste speilreflekskamera, ikke at alle speilløse kamera er mindre enn alle speilreflekskamera. :)

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Veldig sjeldent jeg ser påstanden detaljert sånn du skriver. Vanligvis er påstanden "speilløst er mindre og lettere" (altså helt generelt). Hvis det så påpekes at de minste speilrefleks er mindre enn de største speilløse så forsvinner gjerne de påstående fra diskusjonen.

Lenke til kommentar

Det skal vel hjelpes at speilløse ofte har bedre design og ser mindre ut. Mindre bulkete og penere design. Hjelper litt på at de ser mindre ut, selv om de ikke nødvendigvis er det.

For min del er det fint at det er litt størrelse. Jeg har A7RII som passer kjempeflott i handa (enda bedre med batterigrep). Skulle jeg bruke min samboers a6000 så blir det alt for lite i hånda mi. Direkte ubehagelig.

Lenke til kommentar

Hehe, jeg tenkte først Pentax Q-størrelse sensor, men ser nå at speilløshipstnere får mye å forklare angående størrelseargumentet de har dyrket så voldsomt.

 

Blackmagic Pocket Cinema-kameraet er speilløst, men ikke det vi vanligvis mener med speilløst for dette er et rent videokamera med ganske imponerende spesifikasjoner i forhold til størrelse - og veldig bra pris.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

Meike have announced their first auto-focus lens for Canon EF mount cameras. 

The MK-85mm f/1.8 lens is a full frame optic that offers AF capability. It features a construction of 6 groups with 9 elements and has a 28.5 degree angle of view. The minimum focus distance is 0.85m and a filter thread size of 67mm.

 

No pricing or availability has been announced as yet. We'll add a link to the lens for those interested as soon as we can.

 

meike85canon.jpg

Lenke til kommentar

Planetjakt-satellitten TESS som ble skutt opp for noen dager siden hadde noen virkelig heftige kamera om bord.

 

6x6 mellomformat (62*62 mm aktivt sensorareal + like mye inaktivt) med 4K * 4K oppløsning og 147mm f/1,4 objektiv som gir 24*24 graders synsfelt. Fire sånne kamera satt opp i panorama-formasjon for å dekke 24*96 graders synsfelt (16384*4096 piksler = 67 megapiksler). Bildestøy reduseres blant annet med nedkjøling av sensorene til -75ºC. Lesestøyen skal være helt nede i <10 elektroner per sekund, og full well capacity 200 000 elektroner. Eksponeringstida er 2 sekunder. Mer info om kameraene

 

Når man ser hva masseproduserte mellomformatkamera med langt dårligere spesifikasjoner koster så er det ganske åpenbart at dette må ha kostet skjorta.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...