Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Peak design sine feste klips er vanlig arca Swiss kompatible plater så hvis du har et tripod som bruker det systemet så er du good to go. Tror også de har løsninger for andre systemer også uten å være helt sikker, ville ha sjekket det opp hvis det er nødvendig.

Peak design har en plate som fungerer både til De fleste "Arca mounts" og også på Manfrotto.

 

Jeg har selv denne platen og har kunnet bruke den både på Benro (Arca) og Manfrotto hoder.

 

Den er ikke hundre prosent perfekt siden man må enten vri platen 90 grader  (eller sette kamerahuset 90 grader "ut av stille" hvis man veksler mellom de to systemene, men for meg så har det likevel fungert tilfredsstillende (jeg bruker Benro "vanlig" stativ og Manfrotto reisestativ)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ok, men festet sitter stødig i begge systemer? Ingen slingring?

 

Forøvrig, hvordan får man til slike bilder som i timelapsen under? Jeg får med et hav av stjerner selv, men ikke sjans til å få med melkeveien foreløpig. Limer de sammen 4-5 bilder i Lightroom/Photoshop i etterkant? Har sett flere slike timelapser hvor de bare bruker 4-5 sekunders lukkertid (og ISO ofte på 4-5000), så antar det er noen liming inne i bildet. Andre ting enn det opplagte (bra kamera og lite lysforurensing) som trengs? :hmm:

 

Lenke til kommentar

Lav lysforurensning og klar sikt er noe av det viktigste, samt det å faktisk peke mot melkeveien (finnes apper som gjør det for deg). Så gjelder det bare å ha riktig lukkertid, så skal du se melkeveien fint. Det kan hende de bruker bracketing (3 forskjellige eksponeringer) for å få mest mulig dynamic range i bildene, men det hjelper deg bare å balansere himmelen mot forgrunnen som regel.


In other news, samboeren var blitt litt lei av å låne mitt kamerautstyr og ville ha eget igjen (Forrige hun hadde var 1000D som er maange år gammelt). Så da ble det innkjøp av Sony a6000! Holder seg fortsatt bra den dag i dag de kameraene. Har bare kit-objektiv foreløpig, men fram til hun får kjøpt egne crop-linser så kan hun bruke mine FE objektiv. Morro!

Lenke til kommentar

Ok, men festet sitter stødig i begge systemer? Ingen slingring?

 

 

Ja.

 

To av sidene er konstruert for å passe Arca, de to andre sidene Manfrotto sitt system.

 

Problemet er som sagt at retningen platen festes i på undersiden av kamerahuset da blir 90 grader endret alt etter hvilket "system" du skal bruke, og den ene retningen er vel litt lenger mener jeg å huske (har ikke platen fremfor meg akkurat nå) så for noen kan det nok være litt "irriterende" hvis det er slik at platen blir stående på tvers og ikke på langs i husets lengderetning.

 

Denne Peak Design "dual plate" er et kompromiss der man har to forskjellige stativsystem (hodesystem) og det beste er å kjøre ett og samme system, noe jeg gjorde inntil mitt foregående reisestativ gikk dukken på tur i utlandet og jeg måtte "hastekjøpe" ett nytt stativ.

 

Jeg bruker ikke stativ i en så stor grad at jeg ikke kan leve med dette lille kompromisset.

Lenke til kommentar

Han som lagde den timelapsen har en opplæringsvideo på akkurat det:

 

 

Mine oppsummerte tips:

1. Klar himmel, lite lysforurensning. Det hjelper også å være på den sørlige halvkule der man kan se i retning mot melkeveiens sentrum

2. Stativ, godt utstyr osv

3. God etterbehandling

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Simen1: Supert, takk :)

 

Er på nippet av å kjøpe et Manfrotto BeFree-stativ som «alle» ser ut til å elske. 40 cm sammenslått, 1.5 kg og 140-150 cm maks høyde avhengig av hode. Men det plager meg litt at det bare er 150 høyt. Når jeg selv er nærmere 2 m, så ser jeg for meg at det kan bli plagsomt i lengden. Finnes det noen tilsvarende gode og portable stativ som er litt høyere? Om det er et halvkilo tyngre så gjør det ikke noe.

Lenke til kommentar

..... Men det plager meg litt at det bare er 150 høyt. Når jeg selv er nærmere 2 m, så ser jeg for meg at det kan bli plagsomt i lengden. ....

 

150cm høres kort ut for en på nærmere to meter. Spørs imidlertid hvordan det brukes. Skal du stort sett se gjennom søker synes jeg det er alt for kort. Bruker du derimot stort sett LCD-skjermen når kameraet er på stativ kan det hende det holder.

 

Det finnes selvsagt stativ som er høyere og fortsatt relativt lette. For eksempel er Gitzo Traveler serie 2 noe høyere og fortsatt sammenbrettbart, men prisen er også en helt annen - og stativet muligens fortsatt litt lavt. Benro har også noen stativ med lignende design (Travel Angel-serien), men kjenner ikke detaljer. Finnes andre også som Siriu osv.

 

Bor du i nærheten av en bra fotobutikk vil jeg anbefale en tur dit. Det finnes fryktelig mange varianter av stativ og mye enklere å finne noe som passer når du kan se hva som virker høyt nok, stabilt nok og lett nok.

 

I Osloområdet har i hvert fall Foto.no, Scandianvian Photo og Interfoto en del stativer utstilt. Scandianvian Photos nettside lar deg filtrere på lengde. Personlig synes jeg søker 10cm under egen høyde fungerer OK, i hvert fall på flatmark. Stativhode bygger ofte rundt 10 cm og det gjør kameraet også, så da kan du trekke fra 30 cm på egen høyde som utgangspunkt (20 hvis hode er integrert), selvsagt veldig omtrentlig.

Endret av se#
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ny firmvare for 5D mkIV og 1Dx mkII er ute nå.

 

 

Canon  USA has finally released the long-awaited new firmware for the Canon EOS 5D Mark IV.

Firmware Version 1.1.2 incorporates the following improvements and fixes:

  1. Support has been added for chromatic aberration correction, peripheral illumination correction, distortion correction, and Digital Lens Optimizer when using Digital Photo Professional to process RAW images captured with the following TS-E lenses: TS-E 17mm f/4L, TS-E 24mm f/3.5L II, TS-E 50mm f/2.8L MACRO, TS-E 90mm f/2.8L MACRO, or TS-E 135mm f/4L MACRO.
  2. Fixes a phenomenon in which standard exposure may not be obtained, or an irregular exposure may result, when Silent LV (Live View) shooting with the following TS-E lenses: TS-E 50mm f/2.8L MACRO, TS-E 90mm f/2.8L MACRO, or TS-E 135mm f/4L MACRO.
  3. Support for Exif 2.31 has been added.
  4. Fixes a phenomenon in which the camera may not function normally when using the Camera Connect application to shoot a high frame rate movie.
  5. Fixes a phenomenon in which error 80 may occur when HDR movies are shot using the Remote Live View Shooting function. (Applies only to Canon Log-supported cameras.)

Download firmware v1.1.2 for the Canon EOS 5D Mark IV at Canon USA

 

 

Canon has released a minor firmware update for the EOS-1D X Mark II.

Firmware Version 1.1.6 incorporate the following fix:

  1. Fixes a phenomenon in which the camera may not function normally when images are simultaneously displayed on the camera’s LCD monitor and an external monitor (via HDMI output).

Download EOS-1D X Mark II Firmware 1.1.6 at Canon USA

Lenke til kommentar

se#: Takk for tips, å trekke fra 20-30 cm høres fornuftig ut. Mulig jeg burde gå for et Manfrotto 055 til hjemmebruk og en Gorillapod SLR til utenlandsreiser.

 

Testet timelapse med auto-ISO påslått ved solnedgang her en dag. Kameraet justerte fint ett og ett ISO-trinn etter hvert som det ble mørkere, så det er fint, men når jeg spiller det av ved 25 fps så ser man ganske tydelig hvert trinn-skifte. Er dette et tilfelle hvor jeg faktisk burde hatt «Exposure smoothing» påslått i kameraet, eller kan dette enkelt fikses i Lightroom/Premiere Pro? :)

Lenke til kommentar

se#: Takk for tips, å trekke fra 20-30 cm høres fornuftig ut. Mulig jeg burde gå for et Manfrotto 055 til hjemmebruk og en Gorillapod SLR til utenlandsreiser.

 

 

Manfrotto 055 gir mye stativ for pengene, men er også relativt tungt. Flott hjemme eller med i bilen, ikke så flott på tur. Gorillapod har jeg ikke særlig  erfaring med.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

se#: Takk for tips, å trekke fra 20-30 cm høres fornuftig ut. Mulig jeg burde gå for et Manfrotto 055 til hjemmebruk og en Gorillapod SLR til utenlandsreiser.

 

Testet timelapse med auto-ISO påslått ved solnedgang her en dag. Kameraet justerte fint ett og ett ISO-trinn etter hvert som det ble mørkere, så det er fint, men når jeg spiller det av ved 25 fps så ser man ganske tydelig hvert trinn-skifte. Er dette et tilfelle hvor jeg faktisk burde hatt «Exposure smoothing» påslått i kameraet, eller kan dette enkelt fikses i Lightroom/Premiere Pro? :)

Istedenfor GorillaPod, ville jeg kanskje vurdert en Pedco Ultrapod II (https://www.bhphotovideo.com/c/product/239963-REG/Ultrapod_PD02010_2_Black.html) . Den er lettere, billigere og inntrykket mitt er at den er mer stabil. Kommer også med en borrelås for å hekte den på en stang eller et tre. Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Hmm, ikke dum den der! Billig var den også. Takk for tips. 

 

Når det gjelder minnekort så ser det ut som de fleste fotografer unngår microSDXC pga. at det er enda en ting som kan bli ødelagt (adapteren man må bruke). For meg som er en glad amatør, så ser jeg ikke problemet med adaperen (heller fordeler, som at jeg kan bruke den interne microSD-leseren i laptopen, pluss at størrelsen er mer fremtidsrettet for bruk i andre enheter).

 

Det skal vel ikke være noe ytelsestap å snakke om heller. En annen grunn til at jeg fortsatt heller litt mot microSDXC (istedenfor SDXC), er at man kan få et 128 gb micro-kort med U3-fart til 500 kr (inkl. frakt/evt. Elkjøp (link)). For 500 kr, så finner jeg bare kombinasjonen 128 gb + U1 for vanlig SD-størrelse. 10 MB/s skrivehastighet blir litt knapt om jeg vil gjøre timelapse med 30 MB raw-bilder hvert 2. sekund for eksempel.

 

Andre motargumenter mot micro enn adapteren? Hvis ikke prøver jeg lykken ... :)

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Har en adapter fra SD til USB som jeg må bruke nå, men synes det er litt plagsomt å måtte finne den fram hver gang. Prøver generelt å unngå overganger/adaptere (men når det gjelder SD-adapteren til å ha i kameraet så har det ikke noe å si, da den sitter i kameraet og ikke er en ekstern del).

 

Hotel Papa: Ja, veldig flott stativ, men siden jeg nå har kjøpt Manfrotto 055XPROB + 804RC2 som hjemmestativ, så føler jeg for et lite håndholdt stativ i tillegg :)

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...