Gå til innhold

Kan jeg putte en amerikans kontakt i en norsk plug


Gjest Slettet-lQle7N2M

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-lQle7N2M

Jeg kjopte nylig en Neverlate 7-day Alarm Clock fra USA og den har en amerikansk plugg som ikke passer inn i et norsk stopsel. Sa det jeg lurer pa er om det vil fungere om jeg kutter av den amerikansk pluggen og kobler ledningen til en vanlig Europeisk plugg istede? Eller vil voltforskjellen odelegge klokken?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

les bakpå om den også stå at den takler 230 v.

 

Eller gå til TGElectronics.no og kjøp den billige converteren de har der. Men sjekk hvor mange watt det du skal bruke trener først. Watt burte stemme overens med VA.

 

Til en liten klokke burte det holde i massvis med den minste. Clas Ohlson har også, men de er svindyre i forhold.

Lenke til kommentar
jeg lurte fordi jeg sa denne tingen her og det virker som om den ikke har noe omformer i seg.

9168980[/snapback]

Noe utstyr går an å bruke både på 110/120V og 220V.

MEn det meste er spesifikt for det ene

9169000[/snapback]

Det aller meste med omformere kan etter egen erfaring brukes på begge nett; mobiltelfonladere, bærbare PCer med ekstern adapter, barbermaskiner etc er somregel null problem. MEN det står da spesifisert på adapteren at den takler både 110 og 220/230V.

Lenke til kommentar
Det er ikke lurt å kjøpe klokke som går på strømnettet fra USA. De har 60 Hz, vi har 50 Hz. Hvis klokka bruker nettfrekvensen som referanse så vil den gå ganske mye for sakte.

9171049[/snapback]

 

Det fleste omgjøre til DC, og bruker kvarts stein til å sette klokken. Disse steinene er såpass billige, og korrekte at det ikke er vits å bruke noe annet. Så å si all klokke teknologi bygger på denne steinen. Så jeg tror det faktisk er billigere for produsenten å bruke den, enn nett hertzen.

Lenke til kommentar
Jeg nevnte det fordi jeg har hatt flere nettdrevne klokkeradioer, og de går ganske mye feil hvis strømmen blir borte så de går på batteri. Og det kan bare bety at de ikke bruker kvarts.

Men er helt enig i at det er merkelig hvis de ikke bruker kvarts til en slik.

9175873[/snapback]

Frekvensen på 230VAC er nok temmelig unøyaktig i forhold til et kvartsur. Så hvis du har en klokkeradio som bruker nettfrekvensen som rettesnor for klokketid, ville jeg nok vurdert å kjøpe en ny.

 

Man får faktisk radiostyrte ur til en temmelig billig penge nå for tiden.

Lenke til kommentar

Frekvensen på 230VAC er nok temmelig unøyaktig i forhold til et kvartsur. .

9175999[/snapback]

 

Egentlig så tar du ganske feil der. 50 Hz her i Norge er nok noe av det mer nøyaktige man kan få å forholde seg til (sikkert slik i andre land også).

 

Hva tror du skjer hvis ett kraft verk sender 50 Hz ut på nettet og ett annet havner på 49? Da smeller det bra. Var på kraftverks omvisning en gang, og der sa de at hvis frekvensen gikk minimalt ned fra 50 Hz, så kappet kraftverket vekk fra det offentlige nettet med en gang.

 

Det som varierer veldig i nettet er spenningen, Hz er konstant.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...