Gå til innhold

Kan jeg putte en amerikans kontakt i en norsk plug


Gjest Slettet-lQle7N2M

Anbefalte innlegg

Hentet fra den nordiske systemdriftsavtalen, som er tilgjengelig via Nordel sine internettsider www.nordel.org:

 

1.1 Kvalitetskrav

Frekvens

Krav på högsta tillåten variation för frekvensen i normal drift är mellan

49,90 och 50,10 Hz. Målet är att hålla 50.00 Hz.

-Så klokker som stiller etter nettfrekvensen blir nok ikke 100% nøyaktige..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har nå funnet skjema på en gammel Philips klokkeradio jeg har. Den bruker en chip som heter MM5455. Jeg kan ikke lokalisere noe datablad på denne, men det ser ut som frekvensreferansen er koblet til pin 19. Der kommer vekselstrøm fra trafoen, og backupbatteriet gir strøm til en liten RC krets koblet til samme pinnen.

Så da er det klart at nettfrekvensen kan bli brukt i klokker. Nei, det blir ikke så helt nøyaktig, hører det varierer fra dag til dag at den slår seg på noen sekunder før eller etter tidssignalet. Men i gjennomsnitt er klokken faktisk ganske stabil.

Lenke til kommentar
jeg lurte fordi jeg sa denne tingen her og det virker som om den ikke har noe omformer i seg.

9168980[/snapback]

 

Her var det mange rare svar... Uansett, det du linker til er kun en overgang fra amerikansk plugg (som er flate ikke runde som de norske) til norsk.

 

Skal du plugge i en laptop feks. kan du bruke noe slikt.

 

Edit: Takk for linken forresten. Skal hjem til neste år. Ser ut til at det var flere ting på den siden jeg kan få bruk for,

Endret av butare
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-lQle7N2M

Jeg har kjopt en billig omformer til klokken, jog tror ikke klokken min bruker strom hertzen til a ta tiden siden den har noen batterier i seg som gjor at den kan holde tiden og instillinger selv om strommen gar eller man flytter klokken.

Lenke til kommentar
... siden den har noen batterier i seg som gjor at den kan holde tiden og instillinger selv om strommen gar eller man flytter klokken.

9209653[/snapback]

Batterier sier ingenting om referansen er nettfrekvens eller ikke. Som sagt tidligere, jeg har klokke som defintivt går på nettfrekvens, når strømmen er borte så går den på batteri (og da går den flere minutter feil på noen timer).

 

Men hvis du har fått klokken til å virke så går den nok ikke på 60 Hz, det ville du sett ganske fort.

Lenke til kommentar
... siden den har noen batterier i seg som gjor at den kan holde tiden og instillinger selv om strommen gar eller man flytter klokken.

9209653[/snapback]

Batterier sier ingenting om referansen er nettfrekvens eller ikke. Som sagt tidligere, jeg har klokke som defintivt går på nettfrekvens, når strømmen er borte så går den på batteri (og da går den flere minutter feil på noen timer).

Spørsmålet er da hvordan klokken i det hele tatt klarer å fungere, selv noen minutter feil på ett par timer krever at klokken på en eller annen måte blir styrt og ettersom likestrøm(batteriet) ikke har noen frekvens, så burde jo egentlig ikke klokken fungert i det hele tatt?

Lenke til kommentar
Spørsmålet er da hvordan klokken i det hele tatt klarer å fungere, selv noen minutter feil på ett par timer krever at klokken på en eller annen måte blir styrt og ettersom likestrøm(batteriet) ikke har noen frekvens, så burde jo egentlig ikke klokken fungert i det hele tatt?

9210710[/snapback]

Batteriet driver naturligvis en enkel RC oscillator som gir ca 50 Hz.

Lenke til kommentar
Frekvensen på 230VAC er nok temmelig unøyaktig i forhold til et kvartsur.

Neida, det er den ikke. På statnetts driftsentral styrer de produksjon basert på frekvens og tidsforskyvning. Frekvensen får ikke variere mer enn til 0,10 Hz, og tidsavviket til enhver tid får ikke være større enn 15 sekunder hver vei, og skal være null ved døgnskiftet. Det er aldri stort om morgenen når vekkeklokkene skal ringe, for da har de ingenting å gå på når lasten øker rett etterpå, så sjansene er veldig store for at du står opp til helt riktig tid.

 

Alt i nettet går på samme frekvens hele tiden, og nettet er halve danmark, norge, sverige, finland og bittelitt av russland. Forbindelser til andre nett får ikke ha invirkning på vår frekvens. Hvis kraftproduksjonen er for høy vil frekvensen bli høy.

 

EDIT: Og selvfølgelig er dette temmelig unøyaktig i forhold til et kvartsur, men det er sikkert godt for den jevne morgenvåkner...

Endret av Mar1us
Lenke til kommentar
Jo, men skulle det ikke da være en smal sak å få klokken til å gå riktig? Synes hele opplegget med den klokken høres unødvendig komplisert ut.

9211220[/snapback]

En RC oscillator på 50 Hz blir ikke særlig nøyaktig. Komponentverdien på vanlige kondensatorer har store toleranser, og dessuten blir det veldig temperaturavhengig. En kvartsoscillator på 32768 Hz er svært mye mer stabil.

 

Mar1us:

At frekvensen justeres for å få det riktig over ett døgn visste jeg ikke, men det kan forklare at klokken er såpass stabil som den faktisk er.

Radioen starter jo litt forskjelig i forhold til tidssignalet hver dag, men tross det er det sjelden jeg må justere klokken.

Lenke til kommentar
Mar1us:

At frekvensen justeres for å få det riktig over ett døgn visste jeg ikke, men det kan forklare at klokken er såpass stabil som den faktisk er.

Radioen starter jo litt forskjelig i forhold til tidssignalet hver dag, men tross det er det sjelden jeg må justere klokken.

9212275[/snapback]

Neida, men det er artig det der.. I Årdal, som er selvforsynt med elkraft ble det observert et stort blått lys og et høyt smell over fjellene en kveld. Dagen etter gikk alle klokkene koblet til veggen 7 minutter fortere enn armbåndsur, og de konkluderte med at det måtte være noe romvesen eller en stor ytre påvirkning som forårsaket dette. Så var det bare fase eller jordoverslag på linjen som kobler dem til resten av Norge, slik at denne koblet ut og kraftproduksjonen gikk på selvstyring uten å stoppe. Det ble nok smilt endel da de leste avisene dagen etter i Statnett da :D

 

Men nettfrekvensen kan altså ha veldig stor innvirkning på tiden klokken viser dersom den er laget for 60 Hz, som Hårek allerede har påpekt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-lQle7N2M

Jeg har fatt omformeren. Klokken fungerer helt fint, den har statt pa i ca 10 timer na og den er fremdeles helt riktig tid.

 

Jeg hadde virkelig ikke trodd at a mange ville poste her ;)

Endret av Slettet-lQle7N2M
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...