Gå til innhold

H80

Medlemmer
  • Innlegg

    1 366
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om H80

  • Bursdag 05. aug. 1980

Profile Information

  • Kjønn
    Mann

Nylige profilbesøk

11 146 profilvisninger

H80 sine prestasjoner

204

Nettsamfunnsomdømme

1

Hjelpsomme svar

  1. Det har veldig mye å gjøre med hvor man kjører også. For eksempel er det ikke alltid lurt å ligge i isete hjulspor som har små bekker i seg. Det er som regel muligheter for å justere plasseringen litt i (eller utenfor) veibanen slik at man får litt bedre grep.
  2. Hva F*** trenger jeg firehjulsdrift og piggdekk for? Jeg har kjørt min BMW 1-serie med bakhjulsdrift og piggfrie dekk i 11 år. Jeg har stått fast to ganger på hytteturer oppi huttiheita hvor det var dårlig brøytet. Da la jeg på kjetting på bakhjulene. Bilen har gått 253 000 km i mitt eie, og jeg har som sagt stått fast to ganger. Men kom meg løs etter et kvarter. Jeg har også kjørt Transit, T4, T5, LT og Sprinter i det som nå er Innlandet fylke. LT-en og Sprinteren hadde bakhjulstrekk og var litt lett bak uten last, så det var piggdekk på dem. Det funket ikke spesielt bra, jeg ble nødt til å bruke sperre og kjetting iblant. Men det var ikke dekkene som var problemet, det var vektfordelingen. Hvor mange yrkessjåfører og lastebilsjåfører er det som bruker piggdekk? Nesten ingen. Løft aksel 3 på trekkeren og første aksel på tralla, så kommer du deg opp. Og de 2% av dagene det er veldig glatt, så legger du på kjetting. Synd hvis du er fra Litauen og kjører toakslet trekker og tralle uten akselløft. Shit happens.
  3. Denne diskusjonen bidrar til å befeste min posisjon, at piggdekk og firehjulsdriftsystemer er for folk som ikke kan kjøre bil. Arrogant kanskje. Og kanskje kan piggdekk være det rette for tante Olga.
  4. Men diskusjonen var vel piggdekk? Kommer du til å sette på asfaltetende, støyende og støvproduserende piggdekk, eller vanlige vinterdekk?
  5. Det er vel naturlig, det er ikke isdekke der. Bare "litt snø" i perioder, hvoretter den smelter. Pigger har ingen funksjon på det føret.
  6. Piggdekk lar deg kjøre kanskje 5-10 km/h fortere 14 dager i året med samme veigrep. Så er det opp til deg hvordan du bruker den sikkerhetsmarginen. Høyere hastighet, eller lavere ulykkesrisiko. Piggdekk redder deg kanskje fra den ulykken hvert 5. år fordi du ikke hadde vett til å søke ut av hjulsporene og finne veigrep ned mot det krysset slik at du kan bremse før du treffer meg. Eller ta det litt med ro i toppen av bakken, slik at det aldri blir et problem. 4WD bidrar til å forverre disse problemene fordi det skjuler mangelen på veigrep.
  7. Det spiller ingen rolle hvis du ikke kjører etter forholdene og ser langt fremover. Som sagt, det er for de som ikke kan kjøre bil.
  8. Jeg har kjørt rute for DHL i Lillehammer, det var mange herrens år siden. 2002 kanskje? Kjørte T4 med piggfritt. Ingen problemer, aldri behov for kjetting. Etter min mening er 4WD en stor fare fordi folk ikke innser at de mangler veigrep før de blir nødt til å bremse. Og 4WD hjelper som kjent ingenting på bremselengden.
  9. Piggdekk og firehjulstrekk er for de som ikke kan kjøre bil. Dette har jeg lært gjennom ca 1 500 000 km hvorav minst 600 000 på østlandske vinterveier, med både forhjulstrekk og bakhjulsdrift. Jeg skal ikke være påståelig om Tromsø, der har jeg ingen erfaring.
  10. Jeg hører og leser til stadighet om å "legge om" til sommerdekk eller vinterdekk, men i de fleste tilfellene handler det om å bytte hele hjulet, både felg og dekk. Å legge om dekk er for meg å ta dekket av felgen og legge på et nytt dekk. Det jeg gjør høst og vår er som oftest å bytte ut alle hjulene, både dekk og felg. Når jeg legger om dekk, er det fordi dekket er utslitt. Da legger jeg om fra gamle vinterdekk til nye vinterdekk, eller fra gamle sommerdekk til nye sommerdekk. Hvor mange er det egentlig som bare har ett sett felger, og som legger om til sommerdekk?
×
×
  • Opprett ny...