Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

For ikke lenge siden hadde "alle" dagligvarer disse dispensermaskinene utenfor kassene til tobakk, barber-utstyr o.l. - nå er de varene bak kassa i et skap igjen de fleste steder. Hva skjedde?

Jeg opplever ikke at de er det igjen. Er dette et spørsmål du stiller på bakgrunn av annen info enn anekdotiske opplysninger?

 

(Men for å synse tipper jeg at butikkene ikke opplevde bedre effektivitet ved å bruke automatene).

Endret av Sexylubb1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

For ikke lenge siden hadde "alle" dagligvarer disse dispensermaskinene utenfor kassene til tobakk, barber-utstyr o.l. - nå er de varene bak kassa i et skap igjen de fleste steder. Hva skjedde?

Jeg opplever ikke at de er det igjen. Er dette et spørsmål du stiller på bakgrunn av annen info enn anekdotiske opplysninger?

 

(Men for å synse tipper jeg at butikkene ikke opplevde bedre effektivitet ved å bruke automatene).

Absolutt anekdotisk, men man kan jo dra noen forsiktige slutninger av at de 8-12 butikkene rundt her alle har fjernet maskinene igjen.. lurer på om maskinene var leid og ble for dyre..
Lenke til kommentar

Begynner å bli lenge lenge siden jeg var borti sånne, men av hva man husker, hadde de 3 problemer:

  • Ingen fornuftig måte å sjekke beholdningen på og har ingen fornuftig måte å si at de er tomme på. Så enten må betjening start dagen med å åpne og telle, eller gamble på at de ikke går tomme i løpet av dagen
  • Plass til 10-20 pakker per hylle, og ikke så enkel å mate inn mer
  • Du kan ikke bare mate inn mere. Maskinen kan ikke telle selv, eller lese strekkoder. Du må mate, og taste inn i en veldig kronglete meny.

Så de har noe av samme problemet Panteautomatene har med PET flasker: De teller antall flasker inn, men kan ikke sjekke om du tømmer kurven med moste flasker. Så de stanser på et eller annet punkt, og klager.

Lenke til kommentar

Er det en tilfeldighet at fadern som er født i 1971, er født ni måneder og én dag etter 14 Februar? Altså Valentinsdagen. Eller er Valentinsdagen et fenomen som oppstod i Norge etter den tid. Tenkte jeg skulle gi han et lite stikk på dette

 

Vet at dagen alltid har vært bekjent i Skandinavia, men ikke noe for populærkulturen før de siste +/- 10 årene

Endret av Jokerjævel
Lenke til kommentar

Er det en tilfeldighet at fadern som er født i 1971, er født ni måneder og én dag etter 14 Februar? Altså Valentinsdagen. Eller er Valentinsdagen et fenomen som oppstod i Norge etter den tid. Tenkte jeg skulle gi han et lite stikk på dette

 

Vet at dagen alltid har vært bekjent i Skandinavia, men ikke noe for populærkulturen før de siste +/- 10 årene

Dette bør du nok spørre dine besteforeldre om...

Lenke til kommentar

Jeg lurte litt på hvor mye plass det menneskelige genomet (DNAet) tar om man skulle lagret det som binære data.

 

Dette fant jeg ut sammen med et par andre litt snedige ting:

 

 

- Det menneskelige genomet består av fire ulike par; A-T, T-A, G-C og C-G. Det finnes ca 3 milliarder slike par fordelt over 23 kromosoner (24 om du har downs syndrom).  Siden mennesker består av to sett genomet (et fra far og et fra mor), så blir det 46 kromosoner med totalt 6 mrd par av de fire bokstavene.

 

- Man trenger 2 bit for å representere fire ulike kombinasjoner (00-01-10-11 for AT TA GC CG). Det betyr at en byte får plass til fire slike par.

 

- Summa samarium får man 1 500 MB med data om vi skal lagret genomet binært. Det er ca 2 CD-plater.

 

- Hver celle i kroppen lagrer denne informasjonen, så menneskets totale lagringsplass blir da 150 zettabytes om man baserer seg på 100 billioner celler. (Merk: dette tar kun med lagringsplass benyttet til DNA. Hver celle lagrer utrolig mye mer informasjon også)

 

- Hvis man antar at en ejakulasjon tilsvarer 180 millioner spermceller (som kun har mannlig gen-informasjon), så betyr det at en cumshot inneholder ca 135 000 terabyte med data. Om du har en litt nerdede kjæreste kan du opplyse henne om dette neste gang du kommer inni henne. Kanskje hun blir motivert til mer.

 

- Hvis man videre tenker seg at bare en kvart prosent av DNAet faktisk definerer én person (resten er standard byggeklosser som alle mennesker har tilfelles) så kan man lagre (1x1500MB) + (8 miliarder x 4MB individ info) = 32 000 TB med data om hele menneskeheten. Dette får plass på 4000 8TB-disker som du kan ha stående i kottet ditt.

Lenke til kommentar

- Hver celle i kroppen lagrer denne informasjonen, så menneskets totale lagringsplass blir da 150 zettabytes om man baserer seg på 100 billioner celler. (Merk: dette tar kun med lagringsplass benyttet til DNA. Hver celle lagrer utrolig mye mer informasjon også)

 

Men nå lagrer jo alle cellene samme DNA, såh...

 

Jo, men du snakker jo rådata. Med en god kompresjonsalgoritme så kan størrelsen reduseres betraktelig, siden entropien er rel. liten. 

 

Haha, nettopp!

Lenke til kommentar

I fysikken illustreres den type stabilitet som kreves her på følgende måte: En perfekt kule stablet oppå en annen perfekt kule. (eventuelt flere oppå hverandre hvis man skal ha flere planeter). Det er i teorien stabilt, men selv de minste påvirkninger som bryter stabiliteten vil få systemet til å aksellerere/falle sammen. Lagrangepunktene L4 og L5 er eksempler på det.

 

Motstykket er "selvbalanserende" stabilitet, som å ha en perfekt kule oppi en skål. Da legger kula seg naturlig tilbake i midten om den skulle få noen ytre påvirkninger.

 

En tredje mulighet er "sadelpunkt" som lagrangepunktene L1, L2 eller L3. Disse gir semi-stabilitet, men det vil likevel kreves aktiv (energikrevende) stabilisering for å opprettholde posisjonen.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det kunne gått bra fordi det ikke er noen krefter som holder klodene stabilt adskilt. De ville tiltrukket hverandre og til slutt støtt sammen og smeltet sammen til en større planet.

 

Men hvis de var midt på halveien, slik at det trakk likt fra begge ender.

 

Tanken var om man ville lage en eller flere kunstige kloder som er plassert slik. Regner med noen sikkert har tenkt på muligheten?

Lenke til kommentar

Begynner å bli lenge lenge siden jeg var borti sånne, men av hva man husker, hadde de 3 problemer:

  • Ingen fornuftig måte å sjekke beholdningen på og har ingen fornuftig måte å si at de er tomme på. Så enten må betjening start dagen med å åpne og telle, eller gamble på at de ikke går tomme i løpet av dagen
  • Plass til 10-20 pakker per hylle, og ikke så enkel å mate inn mer
  • Du kan ikke bare mate inn mere. Maskinen kan ikke telle selv, eller lese strekkoder. Du må mate, og taste inn i en veldig kronglete meny.

Så de har noe av samme problemet Panteautomatene har med PET flasker: De teller antall flasker inn, men kan ikke sjekke om du tømmer kurven med moste flasker. Så de stanser på et eller annet punkt, og klager.

 

Dersom det er disse maskinene du tenker på

IMG_20150508_185313.jpg

 

 

Så er nesten alt du sier feil. Maskinene har et web-interface som du kan koble deg på fra hvor som helst innenfor det samme subnettet, som gir deg løpende event-informasjon (hylleplass, ledighet, nesten tom, tom osv.). Når det gjelder å fylle på så er det så enkelt som å trykke på en knapp, legge varene i hyllen og trykke på samme knapp igjen. Det er først når du legger til nye produkter i ny hylle at du må velge disse fra meny.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...